Afwerken schuine wand in badkamer/inloopdouche

• Tags badkamer binnenafwerking DIY vocht
  • Lid geworden
    7 aug 2010
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Hallo,

Tijdens het afwerken van een onze badkamer hebben we de muren in onze douche getegeld.
    De douche staat in een hoek en 1 van de opstaande muren gaat op een hoogte van ± 1,8 m over in een schuine wand die bekleed is met stucanet en nadien bezet is geweest.
    Omdat deze schuine wand zich in een nat gedeelte bevindt ben ik op zoek naar een manier om deze schuine wand af te werken om zo ook de overgang met de bestaande tegels weg te werken.
    Eén van de opties zou zijn om hier groene gyproc voor te gebruiken en deze nadien te verven.  
    Alleen weet ik niet goed hoe ik dit het best kan bevestigen/afwerken tegen de wand/plafond om vochtindringing te voorkomen.

Heeft iemand ook tips hoe ik de overgang naar het plafond zou kunnen afwerken?
    Ik heb in bijlage ook een foto gepost om een idee van de situatie te hebben.
    Om deze reden had ik graag bij jullie willen informeren naar jullie ervaringen hier omtrent.
    Ik wil jullie bij deze bedanken voor jullie bijdrage.

Bijlagen

• img_8497.jpg
      img_8497.jpg
      198,6 KB · Weergaven: 7
    +1 Wij zitten in ongeveer dezelfde situatie. Ik dacht misschien gewoon te verven met bolatex verf (waterdicht, makkelijk afkuisbaar).

Hoe werk je dan de randen af van de getegelde muren met het plafond en de schuine wand. De tegels zijn een 10mm dik en sluiten niet nauw aan met de andere muren.

Ik ga dit (uiteindelijk) afwerken met een hoeklijst en verf.

Daar hangt toch al een plafondplaat tegen, dus ik snap niet goed waar je nog groene gyproc zou hangen? Ik zou daar alleszins, als er echt waterspatten tegen kunnen komen, eerder voor een cementvezelplaat gaan ipv een gipskartonplaatje.Dan ga  je ook iets minder op de verf moeten rekenen om tot een waterdicht geheel te komen...

je hebt van die dunne tegels met glasvezel achteraan ( kerlit  ? ) deze wegen niks en kan je tegen schuine wand kleven en eventueel afkitten ?

stihll zei:
    Hoe werk je dan de randen af van de getegelde muren met het plafond en de schuine wand. De tegels zijn een 10mm dik en sluiten niet nauw aan met de andere muren.

Op de bovenste tegel slijp je een verstek. 

jp 

1027_wandtegels_schuin_plafond.jpg

Bijlagen

• 1027_wandtegels_schuin_plafond.jpg
      1027_wandtegels_schuin_plafond.jpg
      121,5 KB · Weergaven: 1
    @JP .dit is idd een mogelijkheid jammer genoeg hangen de tegels er al tegen en is alles al gevoegd.

De schuine wand heeft een afmeting van 950 * 3150.  Ik had gezien dat gyproc WR platen hebben van 1200*3000 of 600*2600. Wat zou jij hier verkiezen? Met de eerste heb ik minder opvulwerk maar mogelijk meer.

Zou je deze platen enkel kunnen verlijmen met L gips van gyproc in combinatie met schroeven, of verkies jij een  andere optie?

Misschien een domme vraag maar wat is het verschil tussen een cementvezelplaat en een gyproc plaat?

gyproc is gips tussen twee kartonnetjes gepropt. 

gipsvezelplaat is gips gemengd met cellulose wat 1 vast geheel vormt zonder materiaal errond om het bij elkaar te houden - kan tot 30% gewicht in vocht absorberen en vervormt niet onder invloed van vocht/water. Veel steviger en massiever dan gipskartonplaten.

cementvezelplaat is cement met bindstof dat 1 vast geheel vormt. Deze platen zijn waterdicht en in een badkamer volgens mij toch duidelijk te verkiezen  boven gyproc of gyproc WR ... 

Is Fermacell dan geen oplossing?
    Alhoewel Fermacell ook gipsvezel is, dacht ik ...

Zo'n cementvezelplaat ... ook nog nooit van gehoord, maar niet zo evident in deze situatie, waarschijnlijk?
    Kan me wel inbeelden dat het een serierus gewicht is en dus niet zo makkelijk te plaatsen op het hellend gedeelte dat we op de foto zien...

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan