Afwerken raam met Gyproc

• Tags binnenafwerking DIY isolatie
  • Dirk.R

Nieuw Lid
    Lid geworden
    8 apr 2023
    Waarderingsscore
    10
    Punten
    8
    Hoi,

Ik zoek wat advies om mijn zolderraam af te werken. Bij het bouwen van ons huis hebben we gekozen om de zolder nog onafgewerkt te laten en dat ben ik nu mondjesmaat zelf wat aan het aanpakken met Gyproc te plaatsen.

1 van de items is nog het "raamgat" afwerken. Ik zou denken dat ik hier eenvoudig wat gyproc kan tegen lijmen om een kader te bouwen maar spijtig genoeg is het raam zelf niet helemaal in het midden geplaatst.
    1746514338878.png 1746514498202.png
    1746514522699.png 1746514745890.png

Wat ik me dus vooral af vraag is hoe ik best die kanten (links/rechts/boven) kan aanwerken? Mijn eerste idee was om harde isolatieplaat te gebruiken (links/boven) en rechts gewoon de gyproc te kleven tegen de snelbouwsteen (eventueel eerst wat gladstrijken met gips).

De muur zelf ga ik met 12.5mm gyproc plakken (kleefgips) maar om alles mooi te laten uitkomen dacht ik al eerst het raam zelf aan te werken. Het blijft een zolder dus perfectie is geen must, gewoon proper zetten zou al leuk zijn :)

Iemand suggesties hoe dit best aan te pakken?

Uitplakken met kleefgips. Kleefgips kan je maximaal 4 cm dik zetten per keer. In die linkse staande dagkant kan je dan eventueel 2 lagen gyproc over elkaar kleven om het resultaat te behalen.
    Hoe ga je de muren afwerken? Voorzetwand metalstud met gyproc? Dan zet je eerst die wand en de staande profielen links en rechts van de raam positioneer je zodanig dat je gyproc dagkanten hier op vallen. Kleven tegen de baksteen, schroeven in de voorzetwand.

Interessant om inderdaad gewoon 2 gipsplaten tegen mekaar te kleven om het verschil op te vangen, had ik nog niet bij stilgestaan omdat zo te doen bij die linkse kant. Als ik eerst een isolatieplaat zet dan is het nog +-3.5cm dus eventueel zelfs 3 platen dan (of een 2e isolatieplaat).
    Het is vooral doordat ik met die ijzers zit van het raam dat ik daar met een isolatieplaat wou rondwerken (insnijden) om een vlakke start te hebben

De muren daar dacht ik gewoon met kleefgips/high tack de platen tegen de snelbouwsteen te kleven. Heb dit nu ook al "moeten" doen aan de muur er tegenover omdat daar de deur en het deurframe al stond en ik dus beperkt was qua ruimte dat de gipsplaat er niet voor uit stak moest ik met een voorzetframe werken. (was dan (veel) high tack en platen van 9.5mm)

Dat is eigenlijk vlot gegaan dus dacht aan de kant van het raam hetzelfde te doen, platen gewoon er tegen kleven. Daar was mijn idee dan om de dagkanten van het raam nog wat te laten uitsteken zodat ik die dan mooi kan afsnijden als de muur afgewerkt word (met dan gok ik nog een hoekprofieltje er tegen voor de stevigheid).

Het plafond en de schuine wanden (dampscherm) daar zou ik dan wel werken met een houten kader op de dakspanten en daar dan gyproc tegen schroeven.

Het is zeker niet volgens de regels van de kunst maar omdat het een zolder is waar ik wat op werk wil ik het vooral proper hebben. Moest het perfect moeten dan liet ik het iemand wel doen (wat ik beter ook gedaan had toen ze de rest van het huis geplakt hebben :)

Isolatie en dan mooi insnijden rond die ijzers is een gepruts. 2 korte stukken gyproc werkt perfect.
    Als je isolatie zou willen kleven, neem dan gewafelde xps. Die kan je kleven met gips, de andere isolatieplaten zijn daarvoor te glad.
    High tack montagelijm kost heel veel geld in verhouding tot kleefgips.

Het raam is verankerd per zijde en gaat er niet direct uitvallen, zodat je dan kan werken zonder gesjoemel en probleemloos met de nodige calage blokjes kan opbouwen.
    Niets weerhoud er u van om, per montage ijzer, deze los te maken en deze opnieuw/beter te plooien en in een nieuw gat te verankeren.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan