• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Afwerken nieuwe ramen

Lid geworden
14 sep 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo iedereen,

Onlangs zijn ze bij ons nieuwe ramen komen plaatsen.
We hebben de rolluiken weggelaten.
Nu zou ik graag de dagkanten afwerken met groene MDF met een slag in zodat het plakwerk/gyproc tot in die slag komt.
Ook de vensterbank zouden we gelijk doen met de muur.

Welke stappen doe ik best eerst? Ik las op verschillende plaatsen dat het best is om alles luchtdicht te maken met bv. Soudatight.
Ook moet ik de rolluikkasten gaan isoleren en toesteken. Ik had daarvoor gedacht aan PUR platen en PUR schuim, daar een frame voor maken met daarop de gyproc gelijk met de rest van de muur.

Je ziet een foto van het geplaatste raam.

Alvast bedankt voor de info!

Bijlagen

• IMG_9176.jpg
    IMG_9176.jpg
    132,4 KB · Weergaven: 219

M1ke

Actief Lid
Lid geworden
9 apr 2021
Waarderingsscore
95
Punten
28
Hier werd destijds o.a. rotswol voor de rolluikkasten gebruikt. Dacht begrepen te hebben dat dat eveneens goed was voor o. a. akoestische isolatie. Dat was een firma die enkel voor ramenfirma's werkten. Die waren zo snel klaar dat ik wel niet zelf de details van de plaatsing heb kunnen zien.

V

Verwijderd lid 172838

Guest
Dat de ramenman maar eerst eens opnieuw komt en de doken thermisch ontkoppelt.

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Waarderingsscore
975
Punten
113
Is er reeds een U-profiel (inschuif/ligplaats voor de dagkant) aan dit raam?

Misschien ook andere mogelijkheden bekijken:
- dagkant uit gipsplaat.
- dagkant uit Gyproc Platinum.

Lid geworden
14 sep 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hoe wordt dit meestal gedaan dan? Iets van rubber tussen doken en muur?

Lid geworden
14 sep 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
Is er reeds een U-profiel (inschuif/ligplaats voor de dagkant) aan dit raam?

Misschien ook andere mogelijkheden bekijken:
- dagkant uit gipsplaat.
- dagkant uit Gyproc Platinum.
Er is geen u profiel voorzien.
Heb inderdaad ook al wat andere dingen zitten bekijken maar sommige zweren bij mdf

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
714
Punten
113
Goede opmerking, bedankt. Heel erg logisch, maar ik was me er ook niet van bewust. Ik noteer het alvast, voor als het bij mij zo ver is.

Lid geworden
17 mei 2008
Waarderingsscore
12
Punten
3
Ik heb een aantal jaren geleden tijdens mijn verbouwing een gelijkaardige situatie gehad en heb waar vroeger de bak van de rolluik zat ook met een pur plaat gewerkt. Losstaand hiervan kan ik mss nog volgende tip meegeven: indien ge van plan zijt om nog een gordijn/rolgordijn/lamellen ofzo te hangen hebt ge hier perfect de mogelijk om dit proper weg te werken zodat ge de rail niet ziet. Ge hebt namelijk een grote holle ruimte (zelfs met de pur plaat) waar dit in past en de rest van de muur gewoon mooi vlak afwerkt.

Roja92

Lid
Lid geworden
5 sep 2016
Waarderingsscore
19
Punten
18
Misschien een stomme vraag, maar als ge de isolatie gaat plaatsen, dan komt die toch tot tegen de buitenmuur? Wat indien er gemetseld is met een spouw, rekening houdend met vochtdoorslag, condensatie, enz...?

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
714
Punten
113
Goede opmerking, bedankt. Heel erg logisch, maar ik was me er ook niet van bewust. Ik noteer het alvast, voor als het bij mij zo ver is.
@art Moeten die doken eigenlijk thermisch onderbroken zijn?
Want die doken zijn toch bevestigd op de binnenkamer van het raamprofiel.
En bevinden zich dus volledig aan de warme zijde van de isolatie.

Trouwens, in WTCB's TV 283 "Plaatsen van buitenschrijnwerk deel 1 algemene aspecten"(vervangt TV188) uit 2022 is bijster weinig informatie terug te vinden over kunstof raamdoken.

Laatst bewerkt:

koebeest

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 aug 2009
Waarderingsscore
66
Punten
48
Hier is er tusen de doken en muur een of meerdere multiplex plaatjes geplaatst. Of tenminste toch waar ik het nog kan nagaan want ik was me er niet van bewust dat dat mogelijks voor een thermische onderbreking zou zijn. Er loopt nog een nagel/schroef door dus dat gaat ook een koudebrug vormen.
De muur is aan de buitenkant geïsoleerd (dagkanten zo goed als niet). Ik veronderstel dat dat bij een nieuwbouw zelfs zonder die plaatjes geen koudebrug zou kunnen vormen.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.078
Punten
113
Hier is er tusen de doken en muur een of meerdere multiplex plaatjes geplaatst. Of tenminste toch waar ik het nog kan nagaan want ik was me er niet van bewust dat dat mogelijks voor een thermische onderbreking zou zijn. Er loopt nog een nagel/schroef door dus dat gaat ook een koudebrug vormen.
De muur is aan de buitenkant geïsoleerd (dagkanten zo goed als niet). Ik veronderstel dat dat bij een nieuwbouw zelfs zonder die plaatjes geen koudebrug zou kunnen vormen.
doken zitten vast aan binnenmuur en op het raam zitten die in de isoaltieschil, achter de gevelsteen.

V

Verwijderd lid 172838

Guest
@art Moeten die doken eigenlijk thermisch onderbroken zijn?
Want die doken zijn toch bevestigd op de binnenkamer van het raamprofiel.
En bevinden zich dus volledig aan de warme zijde van de isolatie.

Trouwens, in WTCB's TV 283 "Plaatsen van buitenschrijnwerk deel 1 algemene aspecten"(vervangt TV188) uit 2022 is bijster weinig informatie terug te vinden over kunstof raamdoken.
Zo goed presteren die alu raamkaders niet hé.
de doken hoeven niet in kunststof, maar een kunststof plaatje tss de dook en de binnenmuur zou ik wel altijd plaatsen.
de dagkanten zijn vaak kantje boord qua temperatuur en schimmelvorming.
dus alle beetjes helpen.

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
714
Punten
113
Ik heb de dagkanten van m'n ramen & deuren bezet met een cementpleister "Knauf Mixem Sub" (leren kennen dankzij @NicoP (y)), om zo telkens een mooi egaal vlak te hebben voor de goede hechting van latere tape. Die cementereing heb ik gedaan in de dag (kopse kant van snelbouwsteen), maar ook op de achterkant van gevelsteen: eveneens kopje want steense slag.

Die hele spouwmuur-naad heb ik afgetaped met (zwarte) Siga Fentrim IS2: van gecementeerde gevelsteen over spouw en isolatie tot op gecementeerde snelbouwsteen. Om zo zeker een luchtdichte en waterdichte spouwafsluiting te hebben.

Bij de installatie van m'n alu raamprofielen zullen de doken zullen dus niet rechtstreeks in contact staan met snelbouw, maar eerder met de "vilten" tape van Siga. Eens de ramen geplaatsd zijn, zal ik (witte) Siga Fentrim IS20 voorzien vanop raamprofiel over de raamdoken tot over de zwarte Fentrim IS2.

Laatst bewerkt:

koebeest

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 aug 2009
Waarderingsscore
66
Punten
48
doken zitten vast aan binnenmuur en op het raam zitten die in de isoaltieschil, achter de gevelsteen.
Het staat er niet bij maar ik heb maar een enkele volle muur. Die valt zonder geisoleerd te zijn dan buiten de isolatieschil en de doken gaan dan van het profiel naar die koude buitenmuur.

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
714
Punten
113
Er werden telkens kunstoffen stelplaatjes (U-model) gebruikt tussen de raamdoken en de SigaFentrim op de gecementeerde snelbouwsteen.

pilli

Zeer Actief lid
Lid geworden
18 jul 2011
Waarderingsscore
207
Punten
43
Die hele spouwmuur-naad heb ik afgetaped met (zwarte) Siga Fentrim IS2: van gecementeerde gevelsteen over spouw en isolatie tot op gecementeerde snelbouwsteen. Om zo zeker een luchtdichte en waterdichte spouwafsluiting te hebben.
Ik ben niet helemaal mee met de voordelen van de spouw volledig af te sluiten aan de ramen ... Heb je toevallig wat meer info? En misschien een foto van je uitvoering?

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.565
Punten
113
Ik ben niet helemaal mee met de voordelen van de spouw volledig af te sluiten aan de ramen ... Heb je toevallig wat meer info? En misschien een foto van je uitvoering?
Luchtdicht werken, belangrijk voor comfort binnen en EPB en condens vermijden

pilli

Zeer Actief lid
Lid geworden
18 jul 2011
Waarderingsscore
207
Punten
43
Luchtdicht werken, belangrijk voor comfort binnen en EPB en condens vermijden
Ja, luchtdichting van het raamprofiel naar de dagkant aan de binnenzijde. Dus mijn vraag ging specifiek over de stap waarbij de spouw ook meegenomen wordt...

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan