Afwatering houten ramen niet OK?

Lid geworden
20 jun 2016
Waarderingsscore
6
Punten
18
Momenteel hebben wij 2 types ramen in onze woning, enerzijds sipo geschilderd en afromosia onbehandeld. De geschilderde ramen zijn buiten na 10 jaar herschilderd (sinds we erin getrokken zijn).
Bij 1 afromosia raam hebben we sinds deze week redelijk wat problemen met water dat binnenkomt. Laat ons zeggen dat er bij harde regen plassen in de kamer stonden dus aangenaam was het zeker niet!
Ik heb vandaag van alle ramen de ontwateringsgaten uitgeblazen met de compressor.
Er zijn mij enkele zaken opgevallen;

1. Van het raam dat water doorlaat heb ik nagenoeg niks vastgesteld, misschien minimale verstopping in de afwatering.
Ook alle dichtingen lijken mij op het eerste zicht OK (ben allesbehalve een kenner). Ik heb in bijlage enkele foto's toegevoegd. Kunnen jullie hier iets uit opmaken?

2. Bij een bepaald raam (binnen geschilderd, buiten afromosia) was de sleuf tussen de verstoppingsgaten serieus bevuild met modder, zand,... Na uitblazen gaten en reinigen van de sleuf viel me op dat het hout erg broos was geworden in de sleuf en met mijn compressor zelfs een stukje hout heb afgeblazen. Hout begint te rotten? :( Moeten we ons hier zorgen over maken? Foto in bijlage.

3. Bij andere afromosia ramen op de zolder waren de afwateringsgaten niet verstopt maar voelen de ramen binnen onderaan wel wak aan en je ziet ook dat deze vochtiger staan. Is dit iets om ons zorgen over te maken? Hier ook terug foto's van toegevoegd.

Bijlagen

• Hout rot.jpg
    Hout rot.jpg
    102,9 KB · Weergaven: 40
  • Raam dat water doorlaat 1.jpg
    Raam dat water doorlaat 1.jpg
    62,9 KB · Weergaven: 39
  • Raam dat water doorlaat 2.jpg
    Raam dat water doorlaat 2.jpg
    112,3 KB · Weergaven: 40
  • Zolder raam hout binnen nat 1.jpg
    Zolder raam hout binnen nat 1.jpg
    117,6 KB · Weergaven: 40
  • Zolder raam hout binnen nat 2.jpg
    Zolder raam hout binnen nat 2.jpg
    75,6 KB · Weergaven: 40
Lid geworden
20 jun 2016
Waarderingsscore
6
Punten
18
Korte update rond het raam met waterinsijpeling. Gezien het regent blijft het water binnenkomen. het lijkt op 1 punt te zijn. Echter zitten de dichtingen precies op hun plaats, dus ik kan er niet veel uit opmaken. Je ziet het water staan in de geschilderde "gleuf", van daaruit komt het naar binnen blijkbaar.
Een expert raadplegen en laten langskomen om dit te controleren?

Bijlagen

• Waterinsijpeling.jpg
    Waterinsijpeling.jpg
    56,3 KB · Weergaven: 14
  • Waterinsijpeling2.jpg
    Waterinsijpeling2.jpg
    81,4 KB · Weergaven: 14

bertarna

Actief Lid
Lid geworden
2 apr 2015
Waarderingsscore
76
Punten
28
Is het niet via het glas dat het binnenkomt ?
Silicone tussen glas en hout waarschijnlijk aan vernieuwing toe

Lid geworden
20 jun 2016
Waarderingsscore
6
Punten
18
Kans is reëel dat het de rubbers zijn. Deze zitten echter nog steeds op hun plaats en visueel vind ik het moeilijk te oordelen als het probleem hier licht. Natuurlijk door het trekken van het hout is het niet onlogisch dat er water doorheen komt. Echter lag er vannacht echt een gigantische plas water op de grond, lijkt me dan wel straf als dit door een zeer klein lekje in de dichting kan stromen?

bertarna

Actief Lid
Lid geworden
2 apr 2015
Waarderingsscore
76
Punten
28
Wij hadden dat ook, na plaatsen nieuw glas en dus ook nieuwe afdichting was dit voorbij

Bovenaan