afwatering bakgoot

It's me

Nieuw Lid
Lid geworden
24 okt 2020
Waarderingsscore
11
Punten
8
ik heb nu de afwatering van mijn dak op punt 2 en 4 zitten (rode bollen op de tekening)
Zou dit een probleem geven om de afwatering van punt 2 naar punt 3 (groen bol) te laten verplaatsen ?

Loopt zo'n bakgoot waterpas ? want als er over de hele lengte een cm water instaat, loopt het uiteindelijk toch weg ?
Of loopt deze vanaf iedere zijde afwaarts richting de afvoerbuizen ?
In het tweede geval is het dus geen goed idee om de buis te verplaatsen :)

bedankt.

Bijlagen

• 20221126_120808.jpg
    20221126_120808.jpg
    70 KB · Weergaven: 8

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
1.190
Punten
113
Lijkt het je niet handiger om zelf eens een waterpas in de goot te plaatsen?

It's me

Nieuw Lid
Lid geworden
24 okt 2020
Waarderingsscore
11
Punten
8
is wat te hoog en ik heb zo geen lange ladder :cool:

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
662
Punten
113
ik heb nu de afwatering van mijn dak op punt 2 en 4 zitten (rode bollen op de tekening)
Zou dit een probleem geven om de afwatering van punt 2 naar punt 3 (groen bol) te laten verplaatsen ?

Loopt zo'n bakgoot waterpas ? want als er over de hele lengte een cm water instaat, loopt het uiteindelijk toch weg ?
Of loopt deze vanaf iedere zijde afwaarts richting de afvoerbuizen ?
In het tweede geval is het dus geen goed idee om de buis te verplaatsen :)

bedankt.
Nee, normaal gezien niet. Een goot ligt normaal gezien onder afschot, bijvoorbeeld een 0,5cm/m of 1cm/m, om te voorkomen dat er water in je goot blijft staan.
Gezien de plaats waar je huidige aflopen geplaatst zijn (2 en 4) zijn dit wellicht ook de laagste punten van je goten. Punt 1 en 3 liggen normaal gezien hoger dan punt 2 en 4.
Mijn conclusie: neen, die afloop kan je niet zomaar verplaatsen van punt 2 naar punt 3 (want dan blijft er in hoek 2 water staan).

It's me

Nieuw Lid
Lid geworden
24 okt 2020
Waarderingsscore
11
Punten
8
ok bedankt, het zal dus een hele aanpassing zijn om dit goed aan te passen. Dan maar laten staan op de huidige plaats :)

w.g.b.

Zeer Actief lid
Lid geworden
28 okt 2008
Waarderingsscore
83
Punten
48
Niets verplaatsen. Een afvoer erbij kan nooit geen kwaad. Bij heftige buien zullen alle afvoeren gaan lozen.
Droog lopen is prettig maar niet beslist nodig.

Bovenaan