• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Afwasmachine Bosch Speedstar Silence blijft pompen

chesini

Lid
Lid geworden
13 jul 2008
Berichten
176
Waarderingsscore
3
Punten
18
De afwasmachine Bosch Speedstar Silence SGS45N12EU/36 blijft pompen. Vanaf de start van het programma blijft de pomp draaien. De klok telt niet af.

Reset van de machine geeft geen verandering. Reiniging van de filters geeft geen verandering. Als ik water in de machine giet wordt dat wel weggepompt.

Wat kan hier aan de hand zijn ? Heeft iemand een oplossing ?

Mvg.
 

knessel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Berichten
1.661
Waarderingsscore
371
Punten
83
trek de machine eens naar voor, en voel eens of er water zit in de bak onder de machine zelf. Of kijk aan de zijkant naar het labyrint of dit verstropt is...
 

SanderR

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Berichten
1.034
Waarderingsscore
513
Punten
113
Vlotter als die er in zit al eens schoon gemaakt? Wellicht dat die blijft hangen en de machine denkt dat er nog water in staat en daarom blijft pompen?
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Mijn Miele deed dat ook.
Dat kwam door een kleine lekkage.

Normaal gezien hebben vaatwassers onderaan een kleine kuip met een vlotter.
Als er een lekkage is blijft dat hierin staan en geeft de vlotter dit door. Als reactie begint de pomp dan onophoudelijk te pompen. Beetje eigenaardige gang van zaken, maar zo werkt dat blijkbaar...

Mijn toestel was al 'van leeftijd', dus een hersteldienst bellen zou absurd zijn. Ik heb de machine dan maar zelf uiteen gehaald en het lek opgespoord. Gewoon wat teflon rond het buisje zodat de rubber wat meer onder spanning stond en nu, 4 jaar verder, draait ze nog altijd perfect.
 
Laatst bewerkt:

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Blijven pompen = water in bodem door lek.
Oorzaak lek kan deurdichting zijn, darmen, dichtingen... Maar 1 manier om te vinden: water uit bodem halen, toestel zonder zijwanden en dichtingspanelen laten draaien en met zaklampje op zoek naar het lek...
 

chesini

Lid
Lid geworden
13 jul 2008
Berichten
176
Waarderingsscore
3
Punten
18
Inderdaad er staat water op de bodemplaat. Lek opsporen zal niet eenvoudig zijn. Weinig ruimte onderaan. Alle onderdelen zitten heel dicht op elkaar.
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
Het goeie nieuws is: het is een Bosch machine waarvan redelijk veel informatie online beschikbaar is, zelfs een (oppervlakkige) foutdetectiehulp en onderdelen zijn doorgaans goed verkrijgbaar
het slechte nieuws is: er is weldegelijk een lek en die machines zijn zo opgebouwd dat het echt niet zo gemakkelijk is om er aan te kunnen zonder de hele behuizing er af te halen.

Heel vaak is het mogelijk om de machine toch terug te doen werken waardoor het lek zichtbaar wordt. Je sluit de watertoevoer af, trekt de stekker uit, haalt de voorste plint van de machine weg en gebruikt een water(stof)zuiger met een platte zuigmond om het water dat onderin de machine staat weg te zuigen. Ergens in de buurt van het midden van de bodemplaat zit een vrij platte vlotter, meestal uit EPS gemaakt. Die vlotter bedient een microswitch die de aquastopfunctie aanschakelt. In de meeste gevallen zal de machine terug werken als de aquastopfunctie uitgeschakeld is, daarvoor moet de EPS vlotter volledig droog gemaakt worden en vrij kunnen bewegen.

Voor de volgende stappen is het belangrijk dat de machine op een elektriciteitsnet aangesloten is dat met een (30mA) aardlekschakelaar uitgerust is, als de lek ergens elektrische componenten zou raken, is er dan toch een minimum beveiliging om je te beschermen van elektrische schokken.
Met de plint nog open sluit je de watertoevoer terug aan en steekt de stekker terug in, vervolgens schakel je het toestel terug aan en selecteert het kortst mogelijke programma.
Met behulp van een sterke lamp kijk je via de open plint onderin het toestel om te proberen achterhalen waar de lek zich juist bevindt. Er bevinden zich verschillende componenten die 230 Volt voeren in de binnenruimte, blijf dus absoluut met handen of gereedschappen uit die ruimte als de stekker in zit (ook met de stekker er uit kan er nog restspanning op condensatoren blijven zitten, dus blijf voorzichtig!!). Met wat geluk zie je die lek heel snel en kan je (met elektriciteit en water terug afgekoppeld) proberen om het lek op te lossen.

Oorzaken van lekken die ik in soortgelijke machines al tegengekomen ben:
  • verduurde of slecht geplaatste dichting aan de stijgbuis (achterkant of zijkant van de machine) - met een nieuwe dichting van een paar euro is dat opgelost
  • gescheurde rubber aan de uitgang van het vuilfilter (onderaan de spoelruimte) - het onderdeel zelf valt mee van prijs, maar is vrij ingrijpend om te vervangen. Als de scheur door een scherp voorwerp veroorzaakt is, is het meestal de moeite om toch te vervangen, als de scheur door verduring van de rubber veroorzaakt is, zullen meestal andere componenten ook aangetast zijn en wordt het tijd om te overwegen of de kost van de herstelling wel zin heeft
  • gescheurde rubber aan een van de andere aansluitingen - min of meer zelfde redenering als bij de vorige oorzaak, alleen doorgaans iets makkelijker te repareren
  • losgekomen slangenklem - afhankelijk van waar de slangenklem zit is dat gemakkelijk te herstellen. Die klemmen komen normaal nooit los, de enige keer dat ik dat gezien heb, was die bij de productie gewoon verkeerd geplaatst
Volgens wat ik zo meteen kan vinden is dat modelnummer in 2008 op de markt gebracht, dus de machine is wellicht een dikke tien jaar oud, een aanvaardbare leeftijd voor een dergelijke machine. Ik ga er van uit dat je met een kleine reparatie de machine nog een paar jaar kan houden, wellicht zijn het afvoerpompje (vervangonderdeel van ca 50~60 euro exclusief werkuren) en de aanloopcondensator van de centrale motor (10~20 euro excl werkuren of zelfs 6 euro als je die bij een elektronicazaak haalt) binnenkort ook aan de beurt.
Als ze veel gedraaid heeft is de kans wel reëel dat er nu ook andere onderdelen het beginnen opgeven en dan zou ik toch overwegen om de hele machine te vervangen.

O ja, had ik al gezegd dat je met de elektrische componenten hels moet uitkijken ?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan