• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2023 in gent aan! Niet geldig op zondag

afvoerleiding verstopt

sparkling

Lid
Lid geworden
28 dec 2009
Waarderingsscore
2
Punten
18
Hallo,

Wat raden jullie aan om een verstopte leiding van de keuken op te lossen :

HG due / dettol of nog iets anders?

Wat ik al heb gedaan :

-met een ontstoppingsveer...geraak niet ver genoeg want er zit 2 keer een bocht in van 90°. Waarschijnlijk zit hier de ontstopping.

-met een tuinslang die er tot 3 meter in gaat (verder gaat niet) en dan water volledig opendraaien.

Met deze dingen te doen (zowel langs de ingang als de uitgang van de leiding) heb ik wel al kalkachtige brokken meegekregen maar dus blijkbaar nog niet alles want het loopt nog niet door zoals moet.

Bedankt

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Waarderingsscore
2
Punten
0
De ouderwetse truc al geprobeerd, continu volle emmers water in gootsteen gieten tot het de leiding vrijspoelt?

Beste is 1 emmer laten vollopen terwijl je de andere uitgiet, zo breng je het best een druk op de plaats van verstopping tot stand.

laserq

Lid
Lid geworden
23 feb 2014
Waarderingsscore
3
Punten
18
ik doe af en toe idd de wasbak vol laten lopen met heet water en dan stop eruit en door laten lopen.

daarnaast zou je bv met hg ontstopper kunnen werken

of wat ook nog optie is hogedrukreiniger met ontstoppingsslang, deze kun je ook huren.

sparkling

Lid
Lid geworden
28 dec 2009
Waarderingsscore
2
Punten
18
De kraan heb ik al constant opengezet maar dan komt het water gewoon omhoog net zoals je er bvb. een stop in zou steken.

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
405
Punten
83
Heb je uwe sifon er af eens afgevezen?

V

Verwijderd lid 178789

Guest
sparkling;1955620 wrote:
Hallo,

Wat raden jullie aan om een verstopte leiding van de keuken op te lossen :

HG due / dettol of nog iets anders?

Wat ik al heb gedaan :

-met een ontstoppingsveer...geraak niet ver genoeg want er zit 2 keer een bocht in van 90°. Waarschijnlijk zit hier de ontstopping.

-met een tuinslang die er tot 3 meter in gaat (verder gaat niet) en dan water volledig opendraaien.

Met deze dingen te doen (zowel langs de ingang als de uitgang van de leiding) heb ik wel al kalkachtige brokken meegekregen maar dus blijkbaar nog niet alles want het loopt nog niet door zoals moet.

Bedankt

Die kalkachtige brokken zijn aangekoekte zeep- en/of vetresten. Afvoerleidingen van vaatwassers en wasmachines hebben hier het vlugst last van.

Alle genoemde oplossingen zullen in dat geval maar een tijdelijk resultaat geven, behalve de oplossing met hogedrukspuit en ontstoppinsslang (rioolrat).

Liefst inbrengen aan de uitloopzijde. Op die manier wordt de gehele binnenwand van de buizen gereinigd en zie je de brokken er uit stromen richting straatriolering.

Lid geworden
16 nov 2009
Waarderingsscore
1
Punten
0
natriumhydroxide korrels (bijtende soda) in de afvoer kappen, daar kokend water op.

zorg voor genoeg kokend water.

na een paar minuten kieper je een paar emmers heet water achteraan.

Nog niet ontstopt nog een keertje herhalen maar effectief is het zeker.

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Waarderingsscore
8
Punten
38
En die soda is ook de goedkoopste oplossing van allemaal wss..

Je koopt dat gewoon in de Delhaize, is geen exotisch spul ofzo (moest je het nog niet kennen).

Hier doe ik het +- om de 3 maanden ook ik de wasmachine, dat lost alle zeepresten op.

sparkling

Lid
Lid geworden
28 dec 2009
Waarderingsscore
2
Punten
18
Probleemzijn de bochten van 90°...lukt dat met zo een ontstoppingssslang?

Mvg

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Waarderingsscore
2
Punten
0
Heb je al eens de sifon uiteengedraaid en schoon gemaakt zoals Enk heeft voorgesteld?

Je schrikt hoeveel er zich daar soms in ophoopt.

V

Verwijderd lid 178789

Guest
Preventief werkt die bijtende soda goed, voor kleine verstoppingen ook. Maar toch oppassen voor verstoppingen waarbij de buizen over lange lengtes dichtgekoekt zijn met zeep of vetresten, zoals dat waarschijnlijk bij TS het geval is.

Als die bijtende soda er niet doorheen gaat en bijgevolg blijft staan in de buizen dan versteend dat, dan kan je de buizen uitbreken, je geraakt daar met niets meer door.

Ook oppassen dat je niet begint te knoeien met het goedje, niet nog eens extra met een veer of iets er bij doorgaan. Als je die er achteraf terug uittrekt en je prost er mee op vloer, op je kleren en vooral op uw huid dan ga je niet lachen. Ook niet daarna nog eens de sifon demonteren omdat het toch niet goed of snel genoeg helpt.

Het is eigenlijk een alles of niets oplossing, lukt het dan werkt het prima, lukt het niet dan wordt de miserie nog groter.

V

Verwijderd lid 178789

Guest
sparkling;1955907 wrote:
Probleemzijn de bochten van 90°...lukt dat met zo een ontstoppingssslang?

Mvg

Je hebt ontstoppingsslangen in verschillende diktes, ook voor buisjes van 50 mm. Maar meestal zitten die kalkbrokken wat verder in de dikkere leidingen. Bochten van 90° zijn te doen.

Lid geworden
16 nov 2009
Waarderingsscore
1
Punten
0
charel;1955911 wrote:
Preventief werkt die bijtende soda goed, voor kleine verstoppingen ook. Maar toch oppassen voor verstoppingen waarbij de buizen over lange lengtes dichtgekoekt zijn met zeep of vetresten, zoals dat waarschijnlijk bij TS het geval is.

Als die bijtende soda er niet doorheen gaat en bijgevolg blijft staan in de buizen dan versteend dat, dan kan je de buizen uitbreken, je geraakt daar met niets meer door.

Ook oppassen dat je niet begint te knoeien met het goedje, niet nog eens extra met een veer of iets er bij doorgaan. Als je die er achteraf terug uittrekt en je prost er mee op vloer, op je kleren en vooral op uw huid dan ga je niet lachen. Ook niet daarna nog eens de sifon demonteren omdat het toch niet goed of snel genoeg helpt.

Het is eigenlijk een alles of niets oplossing, lukt het dan werkt het prima, lukt het niet dan wordt de miserie nog groter.

Inderdaad zo maar als je daar terug kokend water op giet komt het terug los.

Wel inderdaad oppassen om het niet over je lijf te krijgen, staat niet voor niets op dat het corrosief is. (eigenlijk moet je dus handschoenen en een bril dragen, omgeving afschermen)

V

Verwijderd lid 178789

Guest
Ja, het komt los, het dichtstbijzijnde deel toch. Maar als dat vervolgens nog altijd niet weg kan omdat de verstopping er nog altijd is dan zal het terug verstenen.

sparkling

Lid
Lid geworden
28 dec 2009
Waarderingsscore
2
Punten
18
Sifon zit niets...een van de eerste dingen die ik heb gedaan.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan