Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

afvoeren funderingsplaat

kv12

Actief Lid
Lid geworden
23 okt 2024
Waarderingsscore
99
Punten
28
zoals in andere topics al te lezen was heb ik overal 110mm afvoeren voorzien onder de funderingsplaat , de beste optie is wss om de de buizen die verticaal omhoog steken al op maat te maken wss zodat een mof(met rubber rek) net gelijk zit met de bovenkant van de betonnen plaat?

de andere optie is ze te hoog steken en afzagan achteraf maar dan heb je natuurlijk geen mof met rek meer .

de eerste optie is de juiste dus wss?

alvast bedankt

Dan moet ge er al een dop opsteken en hopen dat ze ze niet inbetonneren.

Meter langer laten uitsteken en achteraf gelijk afzagen met betonplaat en dan een airfit erin.
Het voordeel van de zelfbouwer....ik ga zelf de beton erin pompen, dus als het gebetoneerd zit heb ik hetzelf gedaan 😅.

Maar idd, te lang, specie deksel en achteraf afzagen zal dan de berere optie zijn wss

Je kan beide opties kiezen. Als je afzaagt tot op niveau van de plaat kan je met airfit-stukken een verloop maken in de buis; je hebt daarvoor geen mof of kraag nodig.
of afzagen op enkele cm boven de plaat en dan een schuifmof erover. Dat is goedkoper, die airfit-stukken zijn wel aan de prijs.

Je kan beide opties kiezen. Als je afzaagt tot op niveau van de plaat kan je met airfit-stukken een verloop maken in de buis; je hebt daarvoor geen mof of kraag nodig.
of afzagen op enkele cm boven de plaat en dan een schuifmof erover. Dat is goedkoper, die airfit-stukken zijn wel aan de prijs.
Als je afzaagt enkele cm boven de beton en met een mof werkt verlies je veel hoogte, ik zal voor die airfit stukken gaan denk ik

Afzagen na het gieten hé, voor het gieten ca 40cm naar boven laten komen zodat er niets in kan lopen :cool: .

Dan moet ge er al een dop opsteken en hopen dat ze ze niet inbetonneren.

Meter langer laten uitsteken en achteraf gelijk afzagen met betonplaat en dan een airfit erin.
Kende "airfit" niet, weer iets bijgeleerd. Merci!

Die airfits zijn wel niet goedkoop, zo eentje kost meer dan een 3m buis van 110.
Dus mispak u daar niet aan als ge er veel nodig hebt.

Zijn die zo duur geworden? Bij desco waren die nog geen 15 euro bruto per stuk.

Ik had 't hier toevallig nog openstaan 110 -> 50: net geen 15 € netto. Ik weet wel dat ik verschoot toen ik die prijzen voor de eerste keer zag.

Ben de mijne bij Van Marcke gaan halen vorig jaar, misschien dat die qua prijs wat hoger zitten. Die geven in ieder geval geen korting meer aan particulieren.

Laatst bewerkt:
Ik had 't hier toevallig nog openstaan 110 -> 50: net geen 15 € bruto idd. Ik weet wel dat ik verschoot toen ik die prijzen voor de eerste keer zag.

Ben de mijne bij Van Marcke gaan halen vorig jaar, misschien dat die qua prijs wat hoger zitten. Die geven in ieder geval geen korting meer aan particulieren.
Bij Desco standaard 20% zelfbouw korting en je kan nu ook online bestellen en gratis laten leveren.
Bij Van Marcke krijg je wel nog tot 30% korting op sanitaire toestellen (wc, douche, bad, ...). Technisch materiaal weet ik niet, die koop ik bij Desco.

airfit is trouwens goedkoop bij verwarming-shop-online.be

of mof gelijk laten komen met bovenkant beton en overal een stuk insteken zodat het hoger komt (kans op in betonneren van een deksel is niet onbestaande, als er een stuk buis van 40cm op steekt is het inbetonneren iets moeilijker :))
evt nog wat plastiekfolie rond de onderkant buis zodat je ze achteraf makkelijk uit het beton kan trekken, mof is dan makkelijk bereikbaar...

• Leuk
Waarderingen: kv12
@jevc Krijg je die korting ook automatisch online als je registreert als particulier?

Phoe net in lokale bouwhandel geweest, airfit verloop 110 naar 50 komt daar op 29 euro

• Wow
Waarderingen: jevc
Goedkoopste optie is zorgen dat je mof bovenaan 1cm uit de betonplaat steekt. Airfit is heel duur. Je kan er gewoon bochten of moffen opsteken om gelijk te komen met betonplaat. Airfit is noodoplossing voor mij.

Veel prijsvariatie ik vind een verloop van 110 naar 50 tss 10 en 30 euro, afhankelijk waar je koopt

Ik ben ook fan van Airfit, maar gebruik het enkel als een noodoplossing. Ze zijn inderdaad niet altijd goedkoop en bovendien niet altijd voorradig in de aantalen die je nodig hebt, laat staan in lokale bouwhandels. Vergeet ook niet dat de specifieke blauwe Airfits (voor dikwandige afvoerbuizen) ook nog eens duurder zijn dan de standaard grijze; en dikwijls nog minder op voorraad.

Ik laat de afvoerbuizen altijd een beetje uitsteken (zeker geen 40cm, maar net voldoende voor een mof) en voorzie vervolgens speciedeksels voor een propere betonstort. Zo nemen ze ook geen hoogte in (wat onhandig is om te passeren met trilbalk). Nadien afzagen ben ik persoonlijk geen fan van. Ik slijp ze immers liever netjes recht af inclusief facet, en dat is toch altijd makkelijker bij het in elkaar steken, dan nadien wanneer ze vast zitten in beton en je tegen de plateau aan moet liggen werken. Eens je aan de kimblokken begint kan je de specie deksels vervangen door moffen en je speciedeksel er omgekeerd terug in.

Ik ben ook fan van Airfit, maar gebruik het enkel als een noodoplossing. Ze zijn inderdaad niet altijd goedkoop en bovendien niet altijd voorradig in de aantalen die je nodig hebt, laat staan in lokale bouwhandels. Vergeet ook niet dat de specifieke blauwe Airfits (voor dikwandige afvoerbuizen) ook nog eens duurder zijn dan de standaard grijze; en dikwijls nog minder op voorraad.

Ik laat de afvoerbuizen altijd een beetje uitsteken (zeker geen 40cm, maar net voldoende voor een mof) en voorzie vervolgens speciedeksels voor een propere betonstort. Zo nemen ze ook geen hoogte in (wat onhandig is om te passeren met trilbalk). Nadien afzagen ben ik persoonlijk geen fan van. Ik slijp ze immers liever netjes recht af inclusief facet, en dat is toch altijd makkelijker bij het in elkaar steken, dan nadien wanneer ze vast zitten in beton en je tegen de plateau aan moet liggen werken. Eens je aan de kimblokken begint kan je de specie deksels vervangen door moffen en je speciedeksel er omgekeerd terug in.
Ik had nog wat wieltjes liggen, heb ze op een mdf restplaat gevezen en ik leg de 110 mm buis hierop. Zo kan ik makkelijk de buis ronddraaien en aftekenen met een stift en daarna met een haakse slijper inkorten. Daarna met een lamellen schuurschijf er op 45° tegen houden en de buis met de hand ronddraaien over de wieltjes. Iets simpels maar werkt wel makkelijk.

Bijlagen

• IMG_20260820_174939700.jpg
    IMG_20260820_174939700.jpg
    219,7 KB · Weergaven: 12
Kan iemand mij uitleggen waarom het een probleem is om de buis gewoon ruim te laten uitsteken en nadien in te korten en een gewone goedkope mof op te zetten? Zo heb ik het altijd gedaan, ik zie het voordeel van een airfit niet in? Je kan toch perfect dan een goedkoop 110/50 verloop in een mof met rubber zetten?

Terug
Bovenaan