Afvoer wc loopt niet goed

• Tags afvoerbuizen riolering Sanitair toilet water
  • Lid geworden
    7 feb 2007
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    0
    Wij zijn sinds 2 weken verhuisd en onze wc beneden spoelt echt niet goed door. Eerst even een schets van de situatie (een poging toch, en dus voor vragen moet je maar roepen):

Wij zitten in agrarisch gebied en bijgevolg hebben we dus een bioput moeten voorzien. Hierin komen dus niet enkel de afvoeren van de toiletten, maar ook alle andere afvoeren (bad, lavabo's, wasmachine,...) behalve regenwater.

Er zijn 3 toiletten die op ongeveer dezelfde plaats door het ondergronds metselwerk komen van de kruipkelder. Dan komen die allen samen naar 1 buis met Y-stukken om 2 meter verder in de bioput te komen. Op die 2 meter maken ze echter wel een verval van 30 a 40 cm. Vlak voor de bioput zit nog een bijkomende Y waar de overloop inkomt van de sifonput die alle andere afvoeren verzamelt.

We hebben overal inbouw Geberit sanibloc systemen met ideal standard potten erbij. Als we doorspoelen, dan komt het water tot bijna net aan de rand om dan gezapig weg te lopen. Soms iets sneller en soms echt heel traag. Bijkomend probleem is dus ook dat er geen zuigeffect in zit waardoor er regelmatig papier achterblijft.

Oh ja, alle buizen zijn diameter 110 en enkel bochten van 45°.

Zit er een verluchting op je afvoerleiding? Lijkt mij een probleem dat in de afvoerbuis nergens lucht in kan, en dat daarom water niet kan weglopen. Als er ergens lucht in de buis getrokken kan worden, zal het misschien beter gaan.

Koen,

De wc waar we problemen hebben staat tegen de buitenmuur net aan de put. Dus onder de geberit gaan de afvoer 40 cm naar beneden met overgang van 90 naar 110 diameter. Daar zit dan een 90° om naar buiten te draaien waar ze dan op de beschreven constructie komen en dus 2 m redelijk stijl naar beneden gaat tot in de bioput.

Ik heb geen beluchting voorzien! Waar zou ik volgens u moeten beluchting voorzien?

Als er op die 2 meter na uw laatste Y-stuk effectief 30 à 40cm verval zit :roll: , dan is dat veel te veel... Met zo'n verval gaat het water veel te snel naar beneden, te snel alleszins om de vaste delen van uw excrementen telkens mee te spoelen 8) ...

In mijn lastenboek stond dat de afvoer minimum 1cm per meter moest hebben, wat mij doet vermoeden dat 2 à 3 cm ook nog goed is, maar die 30 of meer... :roll:

Verder lijkt die 90° knik mij ook niet heel katholiek hoor... dat kan ook een bottleneck zijn.

En lbnl, beluchting moet ook voorzien worden, volgens de regels van de kunst. Kijk anders eens hier.

Hoezo zou die 90° een bottle neck vormen??? Dit is wel de plaats waar de vertikale buis overgaat in een horizontale net onder de vloerplaat. Dit kan toch niet anders dan met een 90° of zie ik dit verkeerd.

De 30 cm verval zit over de 2 m tussen de gevel (waar de buizen uitkomen) en de ingang van de put. Dus in dat verval zitten een aantal Y-stukken om de 3 toiletten samen te brengen en als laatste de overloop van de sifonput voor het afvalwater.

naish wrote:
    Hoezo zou die 90° een bottle neck vormen??? Dit is wel de plaats waar de vertikale buis overgaat in een horizontale net onder de vloerplaat. Dit kan toch niet anders dan met een 90° of zie ik dit verkeerd.

--> ok, dan heb ik niks gezegd ;-).

De 30 cm verval zit over de 2 m tussen de gevel (waar de buizen uitkomen) en de ingang van de put. Dus in dat verval zitten een aantal Y-stukken om de 3 toiletten samen te brengen en als laatste de overloop van de sifonput voor het afvalwater.

--> begrijp ik toch niet goed : waarom dat dan 30cm moet zijn ? Met zo'n verval krijg je toch problemen ?

naish wrote:

2 bochten van 45 graden wordt meestal aangeraden

jansenius wrote:
    naish wrote:

--> begrijp ik toch niet goed : waarom dat dan 30cm moet zijn ? Met zo'n verval krijg je toch problemen ?

De afvoerbuizen komen allemaal op dezelfde hoogte samen uit de kruipkelder net onder de vloerplaat gespreid over 1 meter breedte. Vanaf dat punt moet ik naar de ingang van mijn bioput die 2 meter van de gevel zit. Hoogteverschil tussen afvoeren in die muur en de ingang van de bioput zit rond de 30 cm. De buizen gaan rechtstreeks over die 2 meter de 2 punten verbinden.

Als ik tot een afvoer wil komen van 1cm per m dan moet ik eerste 2 keer 45° naar en 10 m naar links in het correcte verval, dan U bocht met 4 keer 45 en 10 terug richting put en dan met 2 keer 45° in de put. :roll: Lijkt me geen betere oplossing... 8)

naish wrote:
    Als ik tot een afvoer wil komen van 1cm per m dan moet ik eerste 2 keer 45° naar en 10 m naar links in het correcte verval, dan U bocht met 4 keer 45 en 10 terug richting put en dan met 2 keer 45° in de put. :roll: Lijkt me geen betere oplossing... 8)

:lol: ... nee, daarover zijn we het eens 8) .

Maar 30cm verval op 2 meter is gewoon teveel.

jansenius wrote:
    naish wrote:

:lol: ... nee, daarover zijn we het eens 8) .

Maar 30cm verval op 2 meter is gewoon teveel.

Kan je geen verval van 1 cm aanhouden en dan recht naar beneden in je put?

Ondertussen met de architect besproken en hij is direct komen zien (wat een service :lol: )...

Verval vond hij ook niet goed, maar dat kon niet de oorzaak zijn van fenomeen die we hadden. Het probleem zat volgens hem in het feit dat de ingang van de bioput in de put een bocht van 90° had en dat die tot in het water (en andere dingen) van het eerste bezinkingsvat. Aangezien het systeem nergens anders lucht kon zuigen vormt er zich een tegendruk waardoor het water niet echt snel kan weglopen.

We hebben het getest door het eerste vat te legen zodat de bocht vrijkwam. Daarmee was het opgelost.

Oplossing voor het trage weglopen en het vermijden van de steile helling: afvoeren toilet samenbrengen tot 1 buis met Y- stukken zoals nu, maar niet aansluiten op de geprefabriceerde ingang. Deze gewoon op de put laten komen en dan met 2 keer 45* bovenaan in de put gaan. Op die manier kom ik op een verval van ongeveer 2cm per m en zal ik geen tegendruk meer creëren. Het andere afvalwater zal via de sifon op de geprefabriceerde ingang blijven omdat ik anders geen verval genoeg kan steken op de die buizen.

Tip van de archi: nooit de voorziene gaten gebruiken van een septische put of bioput, maar steeds zorgen dat er een groter niveauverschil zit tussen in en uit. Best is ingang septiek langs boven steken.

Bedankt aan iedereen voor de tips, het heeft mij geholpen het probleem te vinden en eventuele toekomstige problemen met mijn verval op te lossen.

wat zei de architect van de ontluchting ? Is dat geprobeerd ?

W

wvs wrote:
    wat zei de architect van de ontluchting ? Is dat geprobeerd ?

W

Niet nodig volgens de architect aangezien elke wc via een aparte buis naar beneden gaat. Net zoals alle sanitaire leidingen (enkel de dubbele lavabo komt samen en de douche en lavabo van de 2de badkamer).

Gebruik altijd een knits of dergelijke..

Uw systeem zal inderdaad wel werken maar als de put vol komt hebt ge prijs..ik spreek uit ondervinding.

Ook na een aantal jaren zullen er problemen komen.

Door een knits te monteren zal je deze problemen nooit hebben...

een goeide raad uit ondervinding.....

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan