• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Afvoer wc + badkamer

Lid geworden
6 okt 2011
Berichten
31
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij zijn een nieuwbouw-wnoning aan het plaatsen en ik heb nu de volgende vraag voor de afvoer op de badkamer boven. 
Op onze badkamer boven komt een afvoer van diameter 90 mm uit de vloer toe voor het toilet.
Nu zou ik mij heel wat werk kunnen besparen als ik op die afvoer een T-stuk plaats en daar ook mijn afvoer van de douche en de lavabo zou op aansluiten.

Kan dit en is dit een goed idee?
Er is geen sceptische put voorzien. 
Ik zou denken dat dit ken mits ik een beluchter voorzie.

Maar waar zou ik die dan het best plaatsen?
Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!
 
Lid geworden
5 aug 2015
Berichten
166
Waarderingsscore
1
Punten
0
Beste,

Ik zou het niet doen.  Kans is groot dat je zelf met een beluchter je (kleine) sifons zal leegtrekken.

Ook mag je grijs en zwart water niet samen afvoeren. 

Zwart water naar je sceptic  (hoe komt het dat er geen voorzien is? is bij mij verplicht van de gemeente) en grijs water rechtsreeks naar je riool.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
joeydv zei:
Beste,

Ik zou het niet doen.  Kans is groot dat je zelf met een beluchter je (kleine) sifons zal leegtrekken.

Ook mag je grijs en zwart water niet samen afvoeren. 

Zwart water naar je sceptic  (hoe komt het dat er geen voorzien is? is bij mij verplicht van de gemeente) en grijs water rechtsreeks naar je riool.

Dit wil ik toch wat relativeren !

Met een beluchter is er geen kans meer dat je sifons zult leegtrekken. Die zijn net bedoeld om dat te voorkomen !

Grijs en zwart mag bij de aansluiting aan de straatriolering altijd samengevoegd worden.

In sommige gevallen waar een septische put verplicht is mag en moet dit zelfs ook al vooraleer het in die put komt. In andere gevallen of gemeente's waar ook een septische verplicht is daar mag er dan weer enkel wc-afvoer in die put komen. Enkel in die gevallen kan je dus de afvoeren in de badkamer niet laten samenkomen en ben je verplicht om ze apart tot voorbij de septische put te brengen.

Maar lang niet in alle gemeente's is die septische put verplicht, soms wordt die zelfs afgeraden !

Dus in de meeste gevallen sluit je best alles, uitgezonderd het regenwater, samen aan op één afvoerleidingsysteem.

Om nu op de vraag te antwoorden: 

Als er geen septische put is en dus wellicht daar niet verplicht, dan is het een goed idee om grijs en zwart al van bij aanvang samen te laten komen in één systeem. Een verluchter/beluchter is dan onontbeerlijk.

Het beste is dan om de afvoerleiding hogerop te laten doorlopen naar buiten toe om te laten uitmonden in de vrije buitenlucht. Op die manier kan zowel onder- als overdruk steeds ontsnappen. Die doorgetrokken leiding mag in een kleinere diameter, bijvoorbeeld 50 mm of 75 mm.

Moest dit niet mogelijk zijn dan is een binnen geplaatste beluchter een goed alternatief. Die opent zich enkel bij onderdruk in de afvoerleiding en voorkomt hierdoor het leegzuigen van sifon's. Je plaatst deze in het verlengde van de afvoerleidingen en minstens 50 cm boven het hoogste afvoerpunt. In dit geval gebruik je hiervoor best een verlenging van de afvoerbuis van 90 mm met ook een beluchter (knits) van 90 mm.
 
Lid geworden
5 aug 2015
Berichten
166
Waarderingsscore
1
Punten
0
Excuus. Ik ging uit van de regelgeving bij mijn bouwaanvraag.
Had er natuurlijk niet aan gedacht dat dit Vlaanderen is en alles overal dus ook anders :).

Mijn tip voor de beluchter kom er door ervaringen van meerdere personen dat ze hun kleine sifons toch leegzogen doordat de beluchter niet snel genoeg werkte.
Maar deze kunnen natuurlijk slecht geplaatst geweest zijn.
 
Lid geworden
6 okt 2011
Berichten
31
Waarderingsscore
0
Punten
0
Iedereen bedankt voor de vele (en snelle) antwoorden.

Blij te horen dat dit kan.
Wat ik dan zou willen doen is het volgende:
- Waar de afvoer van het toilet toekomt een t-stuk van 88 graden waarop ik aan de bovenzijde de afvoer van het toilet plaats.
- De andere aftakking voorzie ik een verloop van diameter 90 mm naar 50 mm. Eens voorbij dit verloop voorzie ik een t-stuk zodat ik de buis kan verlengen naar de zolder en daar een beluchter kan plaatsen.
- Van daaruit voorzie ik aftakkingen naar de lavabo en de douche.

Ik heb een schets in bijlage toegevoegd.
Zou dergelijke goede opstelling dan goed werken?
Of voorzie ik toch beter een beluchter met een diameter van 90 mm? 
Verder heb ik weinig verstand van beluchters.
Zou dergelijke type goed zijn bijvoorbeeld? 
Link naar beluchter

Nogmaals eens bedankt voor de nuttige info.
 

Bijlagen

  • img_3988.jpg
    img_3988.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 11

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Ik zou in de woning NOOIT afvalwaters grijs op zwart water laten uitkomen. Doe dit buiten de woning en dit met een toezichtsput. 

Je zal het maar voor hebben dat je toilet een meter stroomafwaart verstropt en je geen bad/lavabo/douche of keuken kunt gebruiken tot de verstropping is weggewerkt.

 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
lukanar zei:
Ik zou in de woning NOOIT afvalwaters grijs op zwart water laten uitkomen. Doe dit buiten de woning en dit met een toezichtsput. 

Je zal het maar voor hebben dat je toilet een meter stroomafwaart verstropt en je geen bad/lavabo/douche of keuken kunt gebruiken tot de verstropping is weggewerkt.

 

Tja, en als de buis dan ergens buiten na de samenkomst verstopt zit zoals dat meestal het geval is ? Misschien kunnen we dan maar beter voor elk toestel een aparte leiding leggen tot in de straatriolering. Trouwens, als er een verstopping is, gelijk waar, is dat meestal te wijten aan een fout in het afvoersysteem en dan moet dat natuurlijk dadelijk opgelost worden.

In ieder geval is er in de meeste gevallen geen enkele reden om grijs en zwart niet van bij aanvang in één en hetzelfde leidingsysteem te brengen, dat is volledig volgens de regels van goed vakmanschap !

Maar goed, iedereen legt zoveel nodige en onnodige leidingen als hij wil , dat mag.
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
Een duidelijk beeld hoe water in buizen zich gedraagt. https://www.youtube.com/watch?v=6Uj8dkZbhy0

Zelf zou ik geen beluchter ergens in een gesloten ruimte of in huis plaatsen. Een levenslang betrouwbare oplossing door het dak en aansluiten op een rioolontluchtingspan. 
 
Lid geworden
6 okt 2011
Berichten
31
Waarderingsscore
0
Punten
0
w.g.b. zei:
Een duidelijk beeld hoe water in buizen zich gedraagt. https://www.youtube.com/watch?v=6Uj8dkZbhy0

Zelf zou ik geen beluchter ergens in een gesloten ruimte of in huis plaatsen. Een levenslang betrouwbare oplossing door het dak en aansluiten op een rioolontluchtingspan. 

Bedankt voor de video.
Ik ga dan ook gebruik maken van zo'n rioolontluchtingspan.
Indien ik dit uitvoer zoals uitgetekend op mijn plan lijkt dit goed te zullen werken.
Klopt dat? Of zie ik iets over het hoofd?
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
Of dat aan "vlaanderen" ligt of dat het gewoon per lokale situatie best verschillend uitgevoerd wordt, laat ik in het midden - bij het vorige huis liepen zwart en grijs oorspronkelijk in dezelfde buizen en de enige verstopping die we ooit gehad hebben, was veroorzaakt door vetblokken van wasmachine of vaatwasser. Meteen voor de gevel lag de septische put, waar dus ook alle zepen in terechtkomen, waardoor de bacteriën die daar normaal nuttig werk doen, het heel moeilijk hadden. Ik kan je garanderen dat er weinig betere motivatie is dan zo een combinatie om bij de daarop volgende verbouwing de twee toch maar gescheiden te leggen. 

Waar we nu wonen is een septische put niet toegelaten, maar wordt het heel sterk aangeraden om wel een vetafscheider op het grijs afvalwater te zetten. Met een afstand van meer dan 20m tussen de voorgevel en de aansluiting op de straatriolering verlaagt dat het risico op verstopping sterk, dus daar heb ik niet lang over getwijfeld. Binnenshuis lopen er dus twee aparte standpijpen naast elkaar door de technische schacht (werkt best makkelijk, eigenlijk), elk met hun eigen kopverluchting door het dak. Buiten hebben zowel de vetafscheider als de "collector" een controledeksel.

Ik kan je alleen maar aanraden om contact op te nemen met de gemeente én met de rioleringsmaatschappij. Ze weten per perceel wat de voorschriften zijn en ik vond dat ze heel behulpzaam waren in het meedenken over de beste uitvoering (wat dan weer handig was toen diezelfde ingenieur ook de controle voor de aansluiting moest komen doen).
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
rdr2180 zei:
Of dat aan "vlaanderen" ligt of dat het gewoon per lokale situatie best verschillend uitgevoerd wordt, laat ik in het midden - bij het vorige huis liepen zwart en grijs oorspronkelijk in dezelfde buizen en de enige verstopping die we ooit gehad hebben, was veroorzaakt door vetblokken van wasmachine of vaatwasser. Meteen voor de gevel lag de septische put, waar dus ook alle zepen in terechtkomen, waardoor de bacteriën die daar normaal nuttig werk doen, het heel moeilijk hadden. Ik kan je garanderen dat er weinig betere motivatie is dan zo een combinatie om bij de daarop volgende verbouwing de twee toch maar gescheiden te leggen. 

 

Het genoemde geval is typisch over hoe absurd en fout bepaalde reglementering soms zijn. 

Technisch gezien mogen er in een septische put enkel faecalien komen  omwille van de bacteriele werking waarvoor een septische put bedoeld is.

En dan krijg je hier en daar die rare verplichting om zowel zeepwater als faecalien te laten samenkomen in de septische put met het onvermijdbare gevolg dat die zijn werk niet meer kan doen en dat er in de put koeken worden gevormd die dan weer oorzaak kunnen zijn van verstoppingen. 

En dan kan je binnen  alles wel apart leggen maar dat helpt geen fluit want het probleem vormt zich pas bij de verplichte samenvoeging in die put. Die vetbrokken worden gevormd in het stilstaande afgekoelde water in de put. Dat heb je veel minder in de afvoerleidingen zelf zeker als die regelmatig een ruime spoeling krijgen telkens een wc wordt doorgetrokken. En dat is waarom het in de meeste gevallen zelfs veel beter is om alles in één systeem af te voeren, de leidingen worden dan beter zuiver gehouden. 

En de minste problemen heb je op de plaatsen waar geen septische put hoeft of mag geplaatst worden en waar dus alle afvalwater via één systeem samen wordt afgevoerd naar de straatriolering . Als je dan buiten nog een paar toezichtputjes voorziet van het type doorloopput met geprofileerde bodem dan zit je helemaal safe.

Dus verzint eer ge begint en voordat je een boel leidingen apart gaat leggen. Het zou wel eens een averechts effect kunnen geven !
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan