• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Afvoer wasmachine

elektrischetijd

Nieuw Lid
Lid geworden
17 dec 2015
Berichten
89
Waarderingsscore
0
Punten
6
Zit momenteel aan het twijfelen om de afvoer van de wasmachine in de muur weg te werken of uit de grond te laten komen vlak boven de aansluiting in betonplaat.

Wat wordt het meest gedaan?
Heb horen zeggen dat dit best niet in de muur wordt weggewerkt vanwege eventuele verstoppingen.
Nu met een wasmachine weet ik niet wat er kan verstoppen en of een korte leiding van 50 cm ofzo niet gewoon kan ontstopt worden indien nodig?
Wat hebben jullie gedaan?
Zie ook dat er speciale sifons verkrijgbaar zijn om een wasmachine op aan te sluiten.
Weet niet wat de meerwaarde hier van is?
Maar bestaat blijkbaar ook :)

Indien ik de afvoer in de muur wenst weg te werken heb ik begrepen dat dit niet al te hoog mag zitten vanwege de valsnelheid van het afvalwater?
Dus op een 20 cm van de vloer?
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Heeft hier een afvoer als een ander (50mm). Daar zit dan langs de buitenkant een sifon op (40mm), maar met een hoge buis. Daar steek je dan de darm van je wasmachine in. Als er iets zou verstoppen dan is het die sifon. 

Er bestaan sifons die je in de muur kan inbouwen, maar daar zou ik weinig vertrouwen in hebben persoonlijk:
http://www.dallmer.de/nl/produkte/kategorie2.php?id_kat=31

 

 
 

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Berichten
3.076
Waarderingsscore
737
Punten
113
hier ook een afvoer van 50 met 2x45° bocht beneden naar de buis van 110

een rubber reductie in de bocht in de muur en daar de sifon in, kan altijd losgehaald worden als er iets verstopt moest zijn.
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
heel wat wasmachines hebben een vertikale pijp van een bepaalde lengte nodig boven de sifon om overlopen te vermijden (zie bv afbeelding). Ik vind het handiger dat die pijp met sifon voor de muur zit, al heeft dat het nadeel dat de wasmachine in de meeste gevallen voor die pijp moet staan en dus iets meer diepte in beslag neemt.

Als je op dezelfde plaats ook een condenswasdroger plaatst, kan je de afvoer daarvan met een Y op diezelfde pijp aansluiten
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan