• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Afvoer van wastafel aansluiten op stortbak

mindrone

Nieuw Lid
Lid geworden
11 okt 2022
Waarderingsscore
3
Punten
8
Beste,

De WC bij ons beneden heeft geen wastafel, en gasten moeten daarvoor naar de keuken doorlopen als ze hun handen willen wassen. Dat is uiteraard vervelend en dus was ik op zoek gegaan naar een mogelijke oplossing.

Echter is er in die ruimte en door de aangrenzende muren heen geen bereik tot een afvoer. Er is slechts één leiding voor koud water om de stortbak te vullen, en een afvoer in de grond voor de WC pot. Mijn idee was om zo'n WC-pack te kopen met een ingebouwde fontein. Maar daarmee mors je water boven op de bril, en er is weinig keuze qua design. Ik was dus gaan kijken naar een mogelijkheid om een wastafel te monteren tegen de muur naast de WC pot en niet bovenop de stortbak zelf.

Ik ben vrij zeker dat dit niet vaak wordt gedaan, maar is er een mogelijkheid om een aparte wastafel aan te schaffen, en de afvoer ervan door te verbinden aan de stortbak? Het gaat wat bricoleren vragen, maar lijkt mij zeker niet onmogelijk rekening houdend met het volgende:

- De wastafel zou dan wel minstens hoger moeten geplaatst worden zodat de afvoer hoger blijft dan de bovenkant van de stortbak
- Ik zou moeten zien of het water wel effectief in de pot begint te lopen indien er teveel water in de stortbak loopt
- Gasten zullen dan eindelijk hun handen kunnen wassen, maar misschien raar kijken bij de aparte geluiden die ermee gepaard gaan 😁
- Je mag eigenlijk in die lavabo geen appelmoes weggieten bij voorbeeld, want dan blijft het in de stortbak zitten
- Ik dacht om een extra dienstkraan te voorzien om het vullen van de stortbak te starten/stoppen zodat het niet gelijk vol is vlak na het doorspoelen en voor het handen wassen

Voordeel is dat ik de huidige WC kan behouden, dat bespaart wat werk, en er is dan ook meer keuze uit verschillende type wastafels. Het bespaart uiteindelijk ook wel water, wat mij tijdens het onderzoeken van de WC's met fonteinen ook wel is beginnen inspireren. Nadeel is dat ik niet 100% zeker ben of dit uiteindelijk zou gaan werken. Ik zou ook een stuk moeten vinden om de toevoer van water van de WC te splitsen, en door te verbinden naar de wastafel.

Ik denk op den duur dat om het even welke optie beter is dan de huidige situatie. Desinfecterende gel plaatsen in de toilet gaat het niet worden vrees ik 😁

wooow, nee nooit gezien.
1ste vraag, is u toilet op een septische put aangesloten?
dan zou ik het al zeker niet doen.
hoe hoog ga je dan u bakje moeten hangen denk je?
je hebt niet persé een sifon nodg maar je gaat nog hoog uitkomen.
heb je een foto van de huidige situatie, want ik wil het end resultaat zien :D

- Ik zou moeten zien of het water wel effectief in de pot begint te lopen indien er teveel water in de stortbak loopt
Dat is altijd het geval.
Ik dacht om een extra dienstkraan te voorzien om het vullen van de stortbak te starten/stoppen zodat het niet gelijk vol is vlak na het doorspoelen en voor het handen wassen
Gasten voor het toilet bezoek uit moeten leggen dat ze aan kranen moeten gaan draaien lijkt mij niet zo handig.

Voor mij is dit een "no go".

Kan je ergens weg met een kleine flexibele leiding? Dan is misschien het gebruik van een klein pompje een oplossing om het water weg te krijgen. Dit kan je dan alsnog in de stortbak pompen, of eventueel aansluiten op een aftakking van je WC-afvoer. Qua type pomp denk ik aan een condenspomp met ingebouwde opvangbak, maar weet niet of dit super geschikt is daarvoor. De waterleiding en (flexibele) afvoerslag kan je in een klein gootje ofzo wegwerken ...

Je kan ook een manuele oplossing voorzien, zoals ze gebruiken bij koffiemachines op evenementen. Een grote bidon van 10 of 15 liter in een kastje onder de lavabo, en die regelmatig eens uitgieten in de WC. Je gasten gaan hier niks van merken als ze geen liters water gebruiken, en je hebt geen leidingen weg te werken.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan