• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Afvoer plat dak

Timmy 269

Lid
Reaction score
10
Hoe wordt de uitsparing voorzien in de muur voor aansluiting afvoerwater van een plat dak. Gewoon in snelbouwsteen, isolatie en gevelsteen een uitsparing laten bij het optrekken van de ruwbouw? Of bi jhet metselen al direct afvoerbuis inmetselen? Er zou een afvoer van 80 mm in moeten komen (dak is 40 m2).

Wordt gat van de afvoerbuis, die in het plat dak komt, in de hoek geplaatst of beter 10 cm uit de hoek laten?
Moet de bovenste laag stenen met Ytong worden opgemetst ipv snelbouw voor koude bruggen tegen te gaan?
Het gebouw  is met dakisolatie en gevelisolatie.
Is een opstand van 10 cm voldoende of moet het meer zijn?

ik zie wel wat het geeft.

Is er anders nog een andere mogelijkheid?

Opkanten zijn bijna klaar.

Nu was ik in eerste instantie van plan om epdm op het dak te leggen, maar als ik dat zo uittel komt epdm minstens 3 a 4 keer zo duur uit tegen over Roofing van Icopal.

Bij keuze van de roofing spaar ik ook al lijm uit wat ook niet goedkoop is.

Graag jullie mening?

Ik ken het prijsverschil tussen epdm en roofing niet vermits ik nooit met epdm heb gewerkt.

Zo ken ik ook niet het prijsverschil tussen de verschillende soorten kwaliteiten en merken van roofing vermits ik altijd met Derbigum werk.

Grof genomen zijn er bij de beter roofings twee grote verschillen, de ene soort is met SBS bitumen (icopal onder andere) en de andere is met APP bitumen (derbigum onder andere).

APP is wat stroever en taaier om te verwerken, vooral in de winter maar is daardoor ook wel beter bestand tegen mechanische impacten zoals belopen bij warm weer en vallende voorwerpen zoals bijvoorbeeld dakpannen. Ook is een APP roofing bestand tegen uv- straling, deze kan dus naakt en zonder leislag verwerkt worden.

Sbs is wat elastischer en soepeler in het verwerken maar dient te worden genomen met ingewalste leischilfers omwille van het feit dat deze geen uv straling kan verdragen.

De meest dakwerkers kiezen het materiaal waar ze persoonlijk de meeste werkervaring mee hebben. Maar volgens de regels geplaatst kunnen zowel epdm als een goede kwaliteit roofing een gelijkaardige levensduur hebben.

Het is inderdaad die dakrol die bijna automatisch door de meeste plaatsers van Derbigum altijd als toplaag wordt genomen: Derbigum SP 4 mm zonder leislag. De Rolls Royce der roofings !

Waarom ben je zo met de prijzen van een materiaal bezig. Je kan je beter concentreren welk materiaal jouw het beste zou liggen. De gereedschappen die je nodig heb. En dan niet vergeten hoe je een platdak in de details aftimmerd. Het scheelt nogal of je EPDM of een bitumen gaat aanbrengen.  Toch. 

w.g.b. said:
 En dan niet vergeten hoe je een platdak in de details aftimmerd. Het scheelt nogal of je EPDM of een bitumen gaat aanbrengen.  Toch. 

Wat bedoel je hiermee? Bij beiden moet er toch een L profiel op de rand van opkant/gevelsteen komen.

Nu dat binnenkort de eindlaag epdm/roofing geplaats wordt, vraag ik me af hoe ik het gat voor de afzuigkap voorzie.

Gewoon isolatie (12cm) plaatsen en een gat door osb en isolatie boren met klokboor. Daarna eindlaag en dan afvoer erin en dan langs beneden het gedeelte tussen osb/isolatie en afvoerbuis dichtspuiten met pur?

Voor een dak in EPDM kan je de hoeken, het materiaal invouwen, mooier afwerken als de opstand haaks is uitgevoerd. Bij ons noemen ze dat een frietzak vouwen.

Zou je met  bitumen willen werken is het voor een amateur eenvoudiger om met mastiekhoek te werken. Een stuk handzamer als de bovenkant van de hoeken gelijk komen met de bovenkant van de opstand. Ook het aanbrengen van de randstroken, het insnijden voor de hoeken en het waterdicht afwerken daarvan gaat veel eenvoudiger. 

Voor de dakdoorvoer zorg dat het gat daarvan voldoende ver van de opstand komt te liggen. Als dat toevallig ongeveer de locatie op het dak is. Zo kan je betrouwbaarder de manchet voor de plakplaat afwerken. Zelf zou ik voor een geisoleerde dakdoorvoer  kiezen. 

Met bitumen worden de randstroken op de daktrim gebrand. De randstrook wordt verhit en tot aan de voorkant van de inplakruimte geschoven. Een daktrim en EPDM vraagt ook veel aandacht. 

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief