afvoer lavabo samen met afvoer wc

Lid geworden
23 jul 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hey,

Ik heb onlangs mijn afvoeren geplaatst en mijn vloerplaat gegoten.

Kheb nu gemerkt dat ik de afvoer van mijn wastafeltje in het toilet vergeten heb.

Vraag:Mag ik die afvoer aansluiten op die van de wc?

Aangezien er een shifon is onder de lavabo.

Of zou het toilet beginnen gorgellen wanneer men de handen wast?

graag uw mening hierover

Lid geworden
12 feb 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
mag niet, wc afvalwater en gewoon vuil water mag nooit samen komen! Dat kan niet. Heb je septische put? dan ga je daar toch geen lavabo op aansluiten hé :lol:

En indien riool mag het ook niet

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Koen02 wrote:
mag niet, wc afvalwater en gewoon vuil water mag nooit samen komen! Dat kan niet. Heb je septische put? dan ga je daar toch geen lavabo op aansluiten hé :lol:

Ik heb dat hier zo, zelfs aangesloten op een klassieke septische put, en totaal geen probleem mee. Niet met de septische put en niet met de afvoer van de lavabo (en de andere afvoeren, want alles hangt op 1 buis). Trouwens, hebt gij 2 verschillende rioleringen liggen of zo?

Lid geworden
23 jul 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ter verduidelijking,

Heb overal nieuwe afvoeren gelegd van 110cm.

WC afvoeren gaan rechtstreeks naar een pvc putje.

Vuil water afvoeren(douche,lavabo,...)gaan rechtstreeks naar datzelfde putje.

overloop regenput gaat rechtstreeks naar dat putje.

Alle bochten zijn 45graden en overal met genoeg helling.

Putje is op zijn beurt aangesloten met een 160 naar de riolering.

Ik heb ervoor gebeld naar de gemeente.

In de toekomst wordt regenwater gescheiden t.o.z van al het andere(kak,pis,zeepwater,...)

Plus dat het plan goedgekeurd werd(grondplan architect)

Dus,

Al het afvalwater komt uiteindelijk in diezelfde riolering terecht behalve(in de toekomst(gescheiden riolering) wordt regenwater afgescheiden).

Dus,

vraag::

Waarom zou ik de afvoer van mijn wastafeltje niet aan de afvoer van de wc(zelfde ruimte) mogen ansluiten??

Aangezien alles toch samenkomt(behalve regenwater in de toekomst)

Het enige probleem dat ik kan denken is als het wastafetje wordt gebruikt.

Er zich een onderdruk creerd in de afvoerleiding als gevolg een gorgellend geluid in uw toilet.

Hetzelfde als de wc gebruikt wordt,de shifon van het wastafeltje die leeggetrokken wordt.

Wat denken jullie?

is er hier een oplossing voor???

mvg

irven

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
irven wrote:
Ter verduidelijking,

Heb overal nieuwe afvoeren gelegd van 110cm.

WC afvoeren gaan rechtstreeks naar een pvc putje.

Vuil water afvoeren(douche,lavabo,...)gaan rechtstreeks naar datzelfde putje.

overloop regenput gaat rechtstreeks naar dat putje.

Alle bochten zijn 45graden en overal met genoeg helling.

Putje is op zijn beurt aangesloten met een 160 naar de riolering.

Ik heb ervoor gebeld naar de gemeente.

In de toekomst wordt regenwater gescheiden t.o.z van al het andere(kak,pis,zeepwater,...)

Plus dat het plan goedgekeurd werd(grondplan architect)

Dus,

Al het afvalwater komt uiteindelijk in diezelfde riolering terecht behalve(in de toekomst(gescheiden riolering) wordt regenwater afgescheiden).

Dus,

vraag::

Waarom zou ik de afvoer van mijn wastafeltje niet aan de afvoer van de wc(zelfde ruimte) mogen ansluiten??

Aangezien alles toch samenkomt(behalve regenwater in de toekomst)

Het enige probleem dat ik kan denken is als het wastafetje wordt gebruikt.

Er zich een onderdruk creerd in de afvoerleiding als gevolg een gorgellend geluid in uw toilet.

Hetzelfde als de wc gebruikt wordt,de shifon van het wastafeltje die leeggetrokken wordt.

Wat denken jullie?

is er hier een oplossing voor???

mvg

irven

Gewoon doen, no problem. Wel zien dat de buis schuin langs boven aansluit en dat ze niet uitsteekt zodat er zeker geen "drap" van het toilet kan achter blijven hangen.

Lid geworden
27 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Koen02 wrote:

Wat doe jij er dan wel mee??? Heb jij 3 rioleringen liggen in je straat misschien? :roll:

De architect raadde bij ons aan om het tot buiten gescheiden te houden, en daar pas te laten samenvloeien. Waarom juist weet ik niet meer, maar het klonk wel logisch :wink: .

PS Hier is septische put verboden.

PPS De sceptische put ook :wink:

Lid geworden
6 mrt 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Normaal ga je rechtsteeks van de WC naar de septische put en de overloop van de septische put laat je samen komen met het water en dan naar de riool. Dus nooit uw afvoer van het water in de septische put omdat zeep en andere produkten de bacterieën dood.

Indien geen septische put, dan alles BUITEN samen brengen en naar de riool.

In het geval van de TS zou ik de afvoer op die van de WC plaatsen, het gaat hier om een handwasser dus zoveel wordt dit niet gebruikt en veel keuze heeft hij niet aangezien de vloerplaat er al ligt.

Lid geworden
23 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
laat maar samen lopen, geen probleem.

Als je een septische put hebt wel goed opletten dat je geen agressieve zepen gebruikt die de werking van die put kunnen verstoren.

Lid geworden
23 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
m pieter wrote:
De architect raadde bij ons aan om het tot buiten gescheiden te houden, en daar pas te laten samenvloeien. Waarom juist weet ik niet meer, maar het klonk wel logisch :wink: .

nogal handig als er ns iets verstopt of verkeerd overloopt ofzo.

wc afvoer die opsteekt int bad is niet zo leuk.

Maar hier zou ik dat risico wel nemen omdat die handwasser idd niet echt intensief gebruikt wordt.

MLK

Lid geworden
13 okt 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het WTCB zegt het volgende hierover:

[4.1.1.2 Alle soorten huisafvalwater die geen specifieke behandeling vereisen, mogen langs eenzelfde leiding afgevoerd worden. Zo mogen bijvoorbeeld zowel W.C.’s als badkuipen aangesloten worden op dezelfde afvoerstandleiding of op dezelfde verzamelleiding.]

Ikzelf heb wel men riool- en sanitairafvalwater gescheiden gehouden tot op het punt van de straatriolering.

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Waarderingsscore
14
Punten
38
m pieter wrote:
Heeft het te maken met het evt leegtrekken van de sifon van het ene toilet ?

Bij ons hebben de 2 wc's ook een aparte afvoer, en komen ze samen onder de vloerplaat.

Afvoerbuizen voor afvalwater komen dan nog eens apart buiten.

Regenwater is gescheiden van afvalwater/WC.

Op de afvoer van de WC hebben we buiten een Y stuk gestoken, zodanig dat we aan/in die buis kunnen mocht het nodig zijn. Geen PVC controle-put gestoken daar

(Zoiets bedoel ik).

Lijkt me niet handig voor de afvoer van een WC. Je pakketje komt daar via die buis binnen, en 'valt' dan naar beneden. Lijkt me niet gewenst ...

Hebben gewoon één buis gestoken, en dan recht naar de riolering.

Lid geworden
23 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
F-B wrote:
k gestoken, zodanig dat we aan/in die buis kunnen mocht het nodig zijn. Geen PVC controle-put gestoken daar

(Zoiets bedoel ik).

Lijkt me niet handig voor de afvoer van een WC. Je pakketje komt daar via die buis binnen, en 'valt' dan naar beneden. Lijkt me niet gewenst ...

Hebben gewoon één buis gestoken, en dan recht naar de riolering.

Er worden idd soms teveel lukraak van die putjes gestoken.

ze zijn soms heel handig, maar ook heel dikwijls de oorzaak van problemen.

beetje mee opletten waar je ze plaatst dus.

Bovenaan