• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Afvoer dampkap gevaar

Lid geworden
28 sep 2022
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hoi iedereen, ik heb jullie advies nodig

Wij zijn bezig met het verbouwen van ons nieuwe huis. Het betreft een rijwoning met tuin.

Wij zouden graag binnenkomen langs een inkom die direct volgt naar de keuken. Onze woonkamer zouden we naast onze tuin willen met een schuifdeur. Echter hebben wij de opmerking gekregen dat onze dampkap afvoer in gevaar zou kunnen komen als deze een lange weg naar buiten neemt en er brand zou kunnen ontstaan.

Iemand die hier meer over weet? Of hoe kunnen we dit het best aanpakken?
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Dat is een broodje aap verhaal. Als je buizen goed zijn aangelegd en je filters van de dampkap goed werken ga je daar zeer weinig vervuiling krijgen. En zelfs met zware vervuiling zou ik niet weten waarom dat dan in brand moet vliegen.

Waar je wel rekening mee dient te houden is dat je bij veel bochten of lange afstand je meer tegendruk gaat krijgen dus gaat je dampkap harder moeten werken/meer geluid maken/..

Gaan jullie ventilatiesysteem C of D plaatsen? Eventueel een dampkap met recirculatie gebruiken ipv eentje met afzuiging.
 
Lid geworden
28 sep 2022
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt allebei! Een grote opluchting voor ons. Wat uw vraag betreft @Kaffe, het betreft een afstand rond de 10 meter. Zou ik wat meer info kunnen krijgen over recirculatie? Vind op het net geen duidelijke uitleg

Het verhaal komt van een kennis van ons ?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Bedankt allebei! Een grote opluchting voor ons. Wat uw vraag betreft @Kaffe, het betreft een afstand rond de 10 meter. Zou ik wat meer info kunnen krijgen over recirculatie? Vind op het net geen duidelijke uitleg

Het verhaal komt van een kennis van ons ?
Recirculatie, dan gaat de afgezogen lucht door filters en wordt deze terug in dezelfde ruimte uitgeblazen.
 

huisadvies

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 jan 2021
Berichten
380
Waarderingsscore
273
Punten
63
of klassiek systeem met een buis, maar dan een Berbel zetten aan de gevel, scheelt een hoop warmteverlies !
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Hou er wel rekening mee dat de buis voor een dampkap niet van de kleinste is. Dat is vaak 150 of 160mm. Als je dat kwijt moet in een verlaagd plafond, plus de dikte van de draagstructuur voor het plafond, dan verlies je heel veel hoogte.
 

sociaalverhuurder

Gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mei 2012
Berichten
635
Waarderingsscore
360
Punten
63
als je zo ver moet met je dampkamp zou ik toch opteren voor een hercirculatie met filter. Ook om de warme lucht binnen te houden
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
enne... recirculatie mag dan een groot woord zijn...
bij ons is de dampkap voorzien van vetfilter en de rest blaast gewoon los in de luifel en komt er door een "roosterke" terug uit. Al vele jaren zonder enig probleem...
Geurtjes worden weggenomen door het ventilatiesysteem...
 

Roja92

Lid
Lid geworden
5 sep 2016
Berichten
277
Waarderingsscore
19
Punten
18
enne... recirculatie mag dan een groot woord zijn...
bij ons is de dampkap voorzien van vetfilter en de rest blaast gewoon los in de luifel en komt er door een "roosterke" terug uit. Al vele jaren zonder enig probleem...
Geurtjes worden weggenomen door het ventilatiesysteem...
Awel, ik dacht ook altijd dat onze keukenbouwer met een filterbox o.d. zou werken (bv. recirculatie inbouwbox; Novy).
Bij plaatsing bleek dat ze gewoon de dampkap recht in de nis lieten blazen en hadden ze 2 roostertjes voorzien in de bovenplint.

Ik vond dit ook maar heel raar (vetaanslag + vocht in een nis van 4.80m x 0.60m x 0.60mx), maar volgens hun was dit een normale werkwijze. In die tijd toch nog relatief nieuw/onbeproefd volgens mij). We zijn nu enkele jaren verder en als ik met een zaklampje door het rooster schijn, ziet mijn plakkerij er nog even goed uit als in begin, raar maar waar...
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
vetfilter regelmatig wassen/uitkuisen/vervangen is wel belangrijk...
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan