• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Aftapen schilderwerken

danote

Nieuw Lid
Lid geworden
11 apr 2017
Berichten
62
Waarderingsscore
4
Punten
8
Ik verlies zeer veel tijd met het afplakken van plinten, muren, ... 
3 Keer: 1 primer en 2 afwerkingslagen.

Doen de professionele dit ook 3 keer of kan je toch maar een keer afplakken en door het vochtig worden van de verf bij de laatste laag het dan pas weghalen?
 
Lid geworden
10 jan 2020
Berichten
36
Waarderingsscore
0
Punten
0
Vraag bij uw verfhandel naar de juiste tape.
Langdurig klevend en goed verwijderbaar is duurder maar geeft inderdaad minder werk.
 

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
3.037
Waarderingsscore
767
Punten
113
Stenen plinten en raamkozijnen en deurlijsten ontvetten met wasbenzine en vod
Afplakken met gele tape 25 mm (merk van Tesa of 3M).
-----------
Afplakken op bestaande verf na droging en ontstoffen (eventueel bij schuren).
Afplakken met de roze tape 25 mm (merk zie hierboven).
---------------------
Wat ik altijd doe bij het opstarten van een werf is het eerste.  Mijn protectiekarton op de vloer kan met gewone tape gekleeft worden aan elkaar en met gele tape aan de vloer en/of de plinten. 

Belangerijkste is dat je niet een stukje tape afscheurd en dan 1m tape gaat kleven.  Dan bekom je nooit een vloeiende lijn over de volledige lengte v/d plinten bv. 
Je doet het zonder af te scheuren van hoek tot hoek. 
In de hoek zet je een steekmes in een hoek van 45° en snijd de tape af.
Nooit vergeten hard (lees HARD) op de tape na te wrijven met je vinger zodat hij goed kleeft.

De gele tape is waterbestendig (lees kan tegen een paar lagen verf).  Enkel rekening houden dat je afstand houd van de te schilderen oppervlakte als je nog moet afkitten.  Anders zal je na je werken de kit en de verf aftrekken met je tape.
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Een geheugen steuntje of info over welke afplakband waar gebruiken. Zie blz 6/7
Bv:https://issuu.com/b2b.bosspaints/docs/191003_boss_gazette_2019_2_nl_druk

Na het ontstoffen van de schilderwerken ... zie uitleg van collega Deco1966.
Aandrukken doe ik langs de te schilderen zijde, uw plakband moet niet volledig zijn aangedrukt over de breedte. Is enkel nuttig/noodzakelijk langs de kant dat men gaat schilderen.
De afplakband is er om een rechte strakke lijn te bekomen maar in feite probeer je zo min mogelijk over de plakband te schilderen!.
Afplakken van tegels doe je wel met tape stukken die iets langer zijn dan de tegel zelf!
Zo kan je die beter aandrukken in de tegelvoeg. Dan is er minder kans van verf die op de voeg komt, eronderdoor kruipt.
Niet teveel in- en uitademen als je aan het aflijnen bent met de vrije hand, helpt tegen het beven/geeft een vastere hand.
 

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
3.037
Waarderingsscore
767
Punten
113
Regis07 schreef:

Niet teveel in- en uitademen als je aan het aflijnen bent met de vrije hand, helpt tegen het beven/geeft een vastere hand.

blush.gif
rofl.gif
niet te lange stukken dan in 1 keer doen of ge moet al serieus kunnen apnee-duiken.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan