Aftakken kookplaat 5g6 naar 3*2.5

• Tags bekabeling elektriciteit elektriciteitsbord elektriciteitskeuring elektriciteitswerken
  • Lid geworden
    29 okt 2024
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Het situatieolan en een draadschema van deze woning zijn Berend te vinden, weet wel dat de installatie gekeurnis zonder opmerking in 2008.(Woning is van 1940 maar geen idee van wanneer elektriciteit gelegd is)

Nu ben ik zelf schema aan het opstellen maar ik had paar vragen.

1- vaatwas zit achter de 30ma maar niet op aparte kring.(Hangt samen bij koelkast en microgolf en nog een lampje. Is afgezekerd op 16a. Mag dit? Vermeld ik op het 1 drazds schema gewoon stopcontact en drop ik vaat was op het schema.

2. In kast zit een 32a zekering. Er is een 5g6 naar de keuken getrokken. Blauw/bruin hangen op de 32a (en aarding ofc). De grijze en zwarte zijn niet aangesloten in de kast.
    Deze komen toe in een aftakdoos. Daar gaat het enerzijds naar een neus voor de kookplaat. Ook met 6mm2.
    Dan is er in die aftakdoos, ook een stopcontact aangesloten met 2.5mm² in dezelfde aftakdoos. Lengte van deze kabel in de muur is miss 30cm van aftakdoos naar stopcontact.
    Dit lijkt me niet te mogen? Of mag dit wel? Het is er altijd geweest en gekeurd maar aangezien ik het 1 draadschema niet heb, kan ik niet zien wat ze erop geschreven hebben.

Hoe kan ik best oplossen. Had gedacht om de 2 ongebruikte (Grijd en zwart) achter een 20a te steken en die koppelen aan het stopcontact en aarding deling? Of mag het blijven zoals het nu is? Of moet er nog extra automaat naast die aftakkast?

Bedankt alvast voor de info

De 5g6 op klein kastje aansluiten in keuken. Daar kan je dan verder verdelen met een 20A zekering.

Nummer 1 is geen probleem voor installaties tot juni 2020.
    Nummer 2 is wel een probleem, ook toen al, maar destijds was een vereenvoudigd schema ook toegelaten waarbij op het eendraads enkel de stroombanen (automaten of smeltzekeringen) stonden en verder niks. De rest was af te leiden uit het situatieschema. Dat was eigenlijk een onmogelijke taak voor een controleur, niemand kan dat in z’n hoofd volledig samenbrengen. In elk geval is het niet toegelaten, ook niet bij uitzondering. De keurder heeft het gewoon gemist. Of het is achteraf toegevoegd. Dat mag/mocht zonder keuring (niet op die manier, maar bon).

Dat topic uit 2017 waarnaar je verwijst is overigens compleet achterhaald, er is intussen een complete herwerking van de wetgeving gebeurd, die zelf ook al meermaals bijgewerkt is. Al zijn voor het geval daar de regels eigenlijk wel nog ongeveer hetzelfde en zelfs iets soepeler/duidelijker.

In die zin is het gebruik van de twee ongebruikte draden voor een aparte stroombaan op bvb 20A zelfs toegelaten, met overgang naar 2,5mm2 in de lasdoos en zo verder naar het stopcontact.

Laatst bewerkt:
    1: Dat mag in een oude installatie (weet wel niet echt van jaartallen, meestal werk ik in nieuwe installaties)

2: als zwart en grijs inderdaad "reserve" zijn zou je de deze mogen op een aparte kring steken in uw bestaande kast, waar je dan de aarding mee deelt, sowieso zou ik het niet laten zoals nu (dat stopcontact zit op dezelfde draden als de kookplaat neem ik aan? Op de 32A 6mm² draden?) want dat zal zeker niet goedgekeurd geraken

@Kevin92
    Yeah klopt, zit op zelfde lijn als kookplaat.

@D I Y zal destijds wel vergeten te vermelden zijn of foutief of een draadschema. Kabels lopen in de muren. Zal gemist zijn door de leider

Dus de grijze en zwarte kabel gebruiken op aparte automaat van 20a. In de lasdoos de kabels 2x6 naar de kookplaat. 2 de andere versmallen naar het stopcontact van 2.5mm.
    De aarding delen.

Dit is dus wel toegestaan?
    Hoe teken ik dit op het 1 draadschema?
    - 2 keer 3g6 tot aan 2 aftakdozen (wat in praktijk dezelfde is.
    Of
    - 1 keer 3g6 en 1 keer 2g6?

Hoe teken ik die gedeelde aarding tussen 2 kringen? En mag ik 2 aftakdozen teken die in het echt maar 1 is?

Op eendraad teken je de automaat gevolgd door de vertrekkende geleider uit de kast. In jouw geval teken je dus 2 keer 5G6 achter de automaat. Op beide teken je een aftakdoos (waaraan je hetzelfde nummer geeft) en vanaf de aftakdoos teken je verder. Je mengt op het eendraads geen stroombanen door elkaar. Je tekent die apart.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan