Aftakken elektriciteit in een wisselschakeling.

Lid geworden
6 mei 2011
Waarderingsscore
1
Punten
0
Alvast bedankt voor de antwoorden,

Ik zal mijn vraag zo simpel mogelijk houden.

Stel we hebben lichtkring A. Deze moet 2 ruimtes voeden.

Ruimte 1 is de woonkamer en keuken.

Ruimte 2 is het sas.

In de woonkamer zitten er twee wisselschakelaars boven elkaar, zelfde verhaal in de keuken.

Dus de schakelaars in de woonkamer bedienen het licht in de woonkamer en keuken, en visa versa in de keuken.

Mijn vraag is als volgt.

Als je met een 3g 1.5mm² van de zekeringkast naar de woonkamer gaat om deze te voeden met elektriciteit, moet je dan terug met een 3g 1.5mm² naar de keuken gaan. Of mag je in de keuken aftakken op de wisselschakeling om zo naar de sas te gaan verder te gaan? Er loopt immers een 5g1.5mm² van de woonkamer naar de keuken en er komt dus daar een fase, nul en terre toe waar je terug kan op aftakken. Klopt dit en mag dit wel?

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
5
Punten
0
een mogelijkheid:

van verdeelbord naar bediening in woonkamer met 3G1,5

van bediening in woonkamer naar bediening in keuken met 2x 5G1,5

van bediening in keuken naar bediening in sas met 3G1,5

van bediening in woonkamer naar lamp in woonkamer met 3G1,5

van bediening in keuken naar lamp in keuken met 3G1,5

van bediening in sas naar lamp in sas met 3G1,5

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Waarderingsscore
394
Punten
83
Komt er op neer: Zolang je met 1.5mm² werkt en binnen 1 kring blijft (dus niet nul van een draad uit de ene kring en fase van een draad uit een andere kring aftakken), mag je zelf uitmaken hoe je het makkelijkst de nodige stroom krijgt waar je hem moet hebben.

Je mag dit dus gewoon doen zoals je beschrijft en zoals Gery dus iets duidelijker heeft neergetypt...

Belangrijk is ook dat je moet zorgen dat je nergens een draad halverwege uit een flex moet halen of zo, enkel aftakken/uitsplitsen/samenvoegen in je potjes.

Isabelle

Lid geworden
6 mei 2011
Waarderingsscore
1
Punten
0
Dit is inderdaad zoals ik het voor me zag, bedankt voor de duidelijke antwoorden.

Bovenaan