• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

afstelling nieuwe condens ketel

Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
652
Waarderingsscore
0
Punten
0
sta ik deze voormiddag met een man uit de straat te babbelen

over een nieuwe ketel plaatsen,zegd hij u moet die niet laten afstellen of indienststelling dat is in de fabriek gedaan,elke ketel die er buiten gaat word optimaal afgestel en gekeurd ,zowel op waterdichtheid en optmaal branden

en hij heeft zelf geinstaleerd en opgestard,

heb het hier ook aleens ergens gelezen of op een ander forum

op het forum belgium digital zegd ook iemand dat de beste afstelling de fabrieks instelling is

buiten het waterzijdig afstellen wat hij zelf heeft gedaan

zou wel enkele euro besparen natuurlijk
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
Bedoelt ge nu afstellen of instellen? Want je gebruikt beide termen door elkaar en dat zijn toch wel 2 verschillende begrippen.

Afstelling zou de eerste jaren goed moeten zijn.

Instelling is afhankelijk van de installatie/situatie/gebruik, en dient bij de indienstname te gebeuren.
 

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Berichten
9.754
Waarderingsscore
8
Punten
38
Bovendien is het in dienst stellen bij de meeste fabrikanten gratis: ttz, je installateur doet dat zelf niet maar er komt "een opgeleid mannetje", afgevaardigd door de fabrikant die die de hele dag amper iets anders doet en dus goed weet waar hij mee bezig is.

Die service zit in de aankoop vh toestel inbegrepen.



Waarom zou je dat weigeren?
 
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
652
Waarderingsscore
0
Punten
0
dit staat op de site van departement leefmilleu



Verwarmingsaudit op uw centraal stooktoestel




>
[TD="class: content"]Een verwarmingsaudit op een centraal stooktoestel op gasvormige brandstof en met een nominaal vermogen kleiner dan 20 kW is niet verplicht, hoewel dit aanbevolen is om energie te besparen.





zou dus voor mij niet van toepassing zijn daar ik een ketel plaats van 14 kw[/TD]



 

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Berichten
9.754
Waarderingsscore
8
Punten
38
En omdat het niet moet, je er zelf niet genoeg van kent besluit je het dan maar zelf te proberen?

Ken je zelf...
 
Lid geworden
20 mei 2008
Berichten
1.560
Waarderingsscore
0
Punten
0
Verwarmingsaudit = geen keuring eerste indiensttreding !!!!



Een centraal stooktoestel op gasvormige brandstof moet na installatie en vóór eerste ingebruikname, na vervanging van ketel of brander of na verplaatsing of verbouwing van het toestel, gekeurd worden door een erkende technicus gasvormige brandstof. Nadien ontvangt u een keuringsrapport dat u steeds ter beschikking houdt.
 

Stefke_00

Actief Lid
Lid geworden
10 jan 2012
Berichten
312
Waarderingsscore
25
Punten
28
Klopt wat Tumpke zegt.



Een verwarmingsaudit is een controle van het rendement van je toestel, en een controle om te kijken of je toestel wel geschikt is voor je woning/gebouw. Hier kijken ze vooral naar de leeftijd van het toestel.



Een verbrandingsattest heb je steeds nodig. Hier wordt gekeken of je ketel wel werkt zoals zou moeten. Een slechte afstelling geeft een groter verbruik en is slecht voor het milieu.



Een keuring en reiniging is 2-jaarlijks verplicht voor gasketels en elk jaar voor mazoutketels.

Doe je dit niet ben je niet in orde voor je brandverzekering en kan je garantie vervallen in geval van problemen.

Sommige merken van ketels gaan stuk door te weinig onderhoud.



Ook is een afstelling door de fabrikant/installateur nodig voor de goede werking van de ketel, omdat de gassamenstelling en gasdruk niet overal gelijk is.



Je doet er natuurlijk mee wat je wil, maar het gaat je meer kosten door dit achterwege te laten.

Als je je ketel laat plaatsen door een installateur, worden alle zaken zowieso in orde gebracht bij plaatsing. De installateur zal dan een meting uitvoeren en een comformiteitsattest afleveren.
 

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Berichten
9.316
Waarderingsscore
7
Punten
38
stefdierckx;1891265 wrote:
....

Een keuring en reiniging is 2-jaarlijks verplicht voor gasketels en elk jaar voor mazoutketels.



bij mijn weten is dit enkel voor "grote" vermogen ketels...
 
Lid geworden
20 mei 2008
Berichten
1.560
Waarderingsscore
0
Punten
0
@Kris77



Als je de verwarmingswegwijzer van LNE volgt dan weet je zo waaraan je ketel moet voldoen ...



http://www.lne.be/campagnes/stook-zuinig/stook-zuinig/verwarmingswegwijzer



Enkel opstart/keuring verplicht , onderhoud en audit worden aangeraden .

Fabrikanten hebben ook hun eisen ivm garantie-bepalingen ... volg deze steeds op .

Er is geen wet die zegt dat ge onderhoud moet laten uitvoeren aan je auto en toch volg je braaf de voorschriften van de constructeur ... idem bij CV-ketels !
 
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
652
Waarderingsscore
0
Punten
0
die link had ik al aangegeven

en ook dit

Ook is een afstelling door de fabrikant/installateur nodig voor de goede werking van de ketel, omdat de gassamenstelling en gasdruk niet overal gelijk is.



u weet toch dat er ketels zijn die dat zelf regelen zoals de mijne past zich automatis aan niks te regelen

 
Lid geworden
20 mei 2008
Berichten
1.560
Waarderingsscore
0
Punten
0
of een ketel al dan niet correct is afgesteld heeft ook niets met een keuringsverslag te maken ...

Keuringsverslag 1°indienststellin gaat ver meer dan verbrandingsrapport , alle veiligheden ( veiligheidkleppen , expansivaten , ... ) , opbouw installatie ed moet er worden vermeld.
 
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
652
Waarderingsscore
0
Punten
0
nu we het toch over keuring hebben

gisteren vraag ik in de sanitair winkel of ik met metalen buizen ook snelkoppelingen voor metaal voor gas mag gebruiken,hij zegd nee

maar nu ben ik op de site van vincotte aan het kijken,volgens mij word daar niets over die koppelingen geschreven

ook niet dat zij niet gebruikt mogen worden

of lees ik het niet goed
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan