Afstand tuinhuis buren

Lid geworden
4 sep 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste

Ik ben momenteel aan het bouwen. In de voorschriften staat er dat mijn bijgebouw (tuinhuis) op 1M afstand met de buren moet staan.

Mijn betonplaat wordt dus inderdaad op 1 meter afstand gegoten met de buren. Nu wil het dat ik graag een tuinhuis wil in een landelijke stijl met een oversteekje aan het dak van een 20 a 25tal centimeter.
Wordt die 1M afstand gemeten vanaf de betonplaat? Of zouden de buren toch moeilijk kunnen doen over dat oversteekje van 20cm?

Ik weet dat zij alles heel erg in de gaten houden... Wat eigenlijk niet moet ook aangezien ze de afsluiting volledig op mijn perceel hebben geplaatst, alsook de boordsteen van hun oprit :x

Dan misschien nog een tweede vraagje. Een open hondenkennel wordt dat ook aanzien als bijgebouw?

disco stu

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
104
Punten
43
Normaal is het de verst uitstekende contour die op 1m moet blijven dan. Dus betonplaat dan nog wat verderaf voorzien dan.
Lijkr me pok logisch: stel dat je tot tegen de perceelsgrens mag bouwen, dan zou ik het als buur ook niet leuk vinden als je dak dan nog 20/30cm over de grens steekt.

Tornadinho

Gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Waarderingsscore
289
Punten
63
Als je zeker wil zijn best maken dat rand van dak op 1m staat, dan ben je zeker. Ik heb gemakkelijke gebuur maar gemaakt dat het correct is en mijn tuinhuis staat op 1m, zijn tuinhuis staat op een 60-80cm maar stoort me totaal niet dus zal daar niet moeilijk over doen.

Ik weet dat zij alles heel erg in de gaten houden... Wat eigenlijk niet moet ook aangezien ze de afsluiting volledig op mijn perceel hebben geplaatst, alsook de boordsteen van hun oprit :x
Alhoewel menselijke reactie, is het niet omdat zij iets verkeerd hebben gedaan, dat jij daardoor het recht krijgt een afwijking te hebben.

Lid geworden
4 sep 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
Als je zeker wil zijn best maken dat rand van dak op 1m staat, dan ben je zeker. Ik heb gemakkelijke gebuur maar gemaakt dat het correct is en mijn tuinhuis staat op 1m, zijn tuinhuis staat op een 60-80cm maar stoort me totaal niet dus zal daar niet moeilijk over doen.

Alhoewel menselijke reactie, is het niet omdat zij iets verkeerd hebben gedaan, dat jij daardoor het recht krijgt een afwijking te hebben.

Nee hoor, ik was ook niet van plan om af te wijken. Daarom dat ik het hier eens kom vragen vanaf waar die 1M gemeten word ;-)

Maar geen probleem hoor, mijn tuinhuis wordt op maat gemaakt en zal op exact 1 meter staan. De kant van het tuinhuis die naar de buren staat laat ik dan afwerken zonder de oversteek van 20 cm. Ik had het er al reeds over gehad met de persoon die het gaat maken/zetten, was volgens dan ook makkelijker/beter voor de waterafvoer van het dak.

Dank je wel voor de reacties!

Ik hoop dat iemand nog een idee heeft over de vraag van de hondenkennel? :)
Ik heb eens opgezocht op het internet en om een website van de overheid Vlaanderen zag ik dat alle 'gebouwen' minder dan 10m² niet worden aanzien als bijgebouw en aangezien mijn hondenkennel maar 6m² zal zijn vermoed ik dat die ook niet als bijgebouw zal aanzien worden. Maar ik wou toch graag eens vragen of iemand hier daar ervaring mee heeft.

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
381
Punten
83
Wat bedoel je met een open hondenkennel?
Alleen 4 muren zonder dak?

Lid geworden
4 sep 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
Wat bedoel je met een open hondenkennel?
Alleen 4 muren zonder dak?

Neen

hondenkennel-ferm-inclusief-dak-3x2m.jpg

Iets in deze aard.

Maar op overheid.vlaanderen.be heb ik dus volgende definitie gevonden

Definitie​

Bijgebouwen zijn alle gebouwen die geen hoofdgebouw of gebouw afgezoomd met virtuele gevels zijn. Een bijgebouw kan voorkomen op een gebruiksperceel zonder hoofdgebouw.

Belangrijkste kenmerken​

• Vrijstaande bijgebouwen (zoals garages, loodsen,...) worden enkel opgenomen indien de oppervlakte groter dan of gelijk is aan 10m².
  • Een vast verankerde serre is een gebouw aan de grond (gbg) waarvan het dak en minstens drie zijden uit glas bestaat en bestemd is voor het kweken van gewassen. Ook een serre wordt pas opgenomen indien de oppervlakte groter dan of gelijk is aan 10m².
  • Constructies met een oppervlakte kleiner dan 10m² worden niet opgenomen als bijgebouw. Sommige van deze constructies kunnen echter wel in aanmerking komen voor opname als kunstwerk (Knw) of wegaanhorigheid (Wga).
Bedekking: gebiedsdekkend

Lijkt me dat een kennel van 6m² niet onder de categorie bijgebouw valt. Maar aangezien ik dus een leek ben... :)

Bliksem74

Nieuw Lid
Lid geworden
12 nov 2018
Waarderingsscore
3
Punten
8
Ik heb die vraag ivm met dakoversteek eens gesteld op een site vd Vlaamse overheid en ik kreeg als antwoord dat over een kleine oversteek geen probleem gemaakt wordt maar je moet niet overdrijven. Dus die 20cm gaat geen probleem zijn.

Lid geworden
4 sep 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik heb die vraag ivm met dakoversteek eens gesteld op een site vd Vlaamse overheid en ik kreeg als antwoord dat over een kleine oversteek geen probleem gemaakt wordt maar je moet niet overdrijven. Dus die 20cm gaat geen probleem zijn.

Aaaah super! Dank je wel!

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.317
Punten
113
Dat zijn dan weer die belachelijke antwoorden.
Want is 25cm dan wel een probleem , of 30, of 50.
Begrijp ook niet dat die 20cm een probleem zou vormen, maw waarop zou je ze op 80cm zetten als je het ook op 1m kan ?

grandscenicman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
118
Punten
63
Soms is het idd handig om minstens die 1 meter te behouden , dakoversteek inbegrepen dus , al was het maar om beter achter je tuinhuis te kunnen doorgaan ....
Als de tuin echter al niet meer zo groot is dan is elke 20 cm "meer tuin" mooi meegenomen natuurlijk. :)

Veel hangt echter af van waar je woont , ik heb +- 5 jaar geleden mijn tuinhuis gezet ( gemetst) en had de keuze : ofwel op 3 meter van de scheiding ofwel OP de scheiding...mijn keuze was snel gemaakt ( plat dak uiteraard)
Bij de keuze op 3 meter kon er nog net een dixi gezet worden haha.

Bovenaan