Afsluiting: hoe palen vlak naast grens plaatsen?

• Tags fundering tuin tuinafsluiting verharding
  • Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
    Lid geworden
    13 mei 2017
    Waarderingsscore
    2.868
    Punten
    113
    Mijn buurman is nog aan het bouwen en is er nog niet helemaal uit welke afsluiting hij wil. Ik zou graag mijn afsluiting al plaatsen - op mijn grond en mijn kosten dus.
    Het zou een soort platenafsluiting worden - composiet palen met een kader tussen waartegen ik doorlopende eiken potdekselplanken ga hangen. Redelijk zware boel dus, die ik goed wil verankeren.

Nu vraag ik mij af: hoe moet ik de verticale palen in de grond beton zetten zonder op zijn grond te komen? Ik bedoel: ik veronderstel dat die palen toch in pakweg een ronde van 30cm beton ingegoten worden. Ik wil natuurlijk niet dat mijn buur op mijn beton stoot als hij later zijn kant van de afsluiting gaat zetten. Is er dus een oplossing zodat er tussen mijn afsluiting en de zijne (mettertijd) geen 20-30cm lege ruimte is? (En ik een paar cm tuin verlies?)

Ik dacht er aan eventueel een betondal van 40x40 verticaal te plaatsen tegen de scheiding, en daar dan het beton tegen te gieten, maar dan zit de paal natuurlijk niet echt verankerd als hij in de richting van de buurman belasting ondervindt... of is het gewicht van die betonnen voet genoeg om dit recht te houden?

Vraag of hij akkoord is dat jij de omheining betaalt, maar ze wel op de grens mag zetten, dan moet hij geen omheining zetten en ben jij geen tuin kwijt.
    Win-win, als hij omheining niet te lelijk vindt natuurlijk.

Extra plus: Geen dode zone waar je toch nog toegang moet naar voorzien want tussen die 2 omheiningen gaat onkruid groeien dus iemand moet daar elk jaar toch eens tussen.

Mijn buurman is nog aan het bouwen en is er nog niet helemaal uit welke afsluiting hij wil. Ik zou graag mijn afsluiting al plaatsen - op mijn grond en mijn kosten dus.
    Het zou een soort platenafsluiting worden - composiet palen met een kader tussen waartegen ik doorlopende eiken potdekselplanken ga hangen. Redelijk zware boel dus, die ik goed wil verankeren.

Nu vraag ik mij af: hoe moet ik de verticale palen in de grond beton zetten zonder op zijn grond te komen? Ik bedoel: ik veronderstel dat die palen toch in pakweg een ronde van 30cm beton ingegoten worden. Ik wil natuurlijk niet dat mijn buur op mijn beton stoot als hij later zijn kant van de afsluiting gaat zetten. Is er dus een oplossing zodat er tussen mijn afsluiting en de zijne (mettertijd) geen 20-30cm lege ruimte is? (En ik een paar cm tuin verlies?)

Ik dacht er aan eventueel een betondal van 40x40 verticaal te plaatsen tegen de scheiding, en daar dan het beton tegen te gieten, maar dan zit de paal natuurlijk niet echt verankerd als hij in de richting van de buurman belasting ondervindt... of is het gewicht van die betonnen voet genoeg om dit recht te houden?
    Afsluiting tegen afsluiting zetten, waarom zou buur dat doen?

ik zou ook eens met de buur praten, mogelijk gaat hij akkoord met het voorstel van turboke.

Waarom diameter 30 ?
    Voor Hpalen ( waar je planken inschuift is bij een paalsectie 10x10 een gat van 15 cm meer dan genoeg.
    Je zit dus 5 cm met de stabilisé --- geen beton pakken -- op zen grond
    Voor rondhout of vierkant hout is het voldoende om iets en niets tussen de grens en de positie van de paal te nemen .

MAAR allemaal veel te lastig.
    Dat niet alleen , wetgeving is verandert ergens begin dit jaar. Een scheiding die niet op de perceelgrens staat maar in de nabijheid ervan ( dus minder dan 50 cm) wordt verondersteld om in gemeenschap geplaatst te zijn OF de betaler moet kunnen aantonen dat hij alles heeft betaald en alles voor de volle 100% op zijn grond staat.
    Begin maar zonder enige eigendomsdokument en je buur hangt binnen een paar jaar nestkastjes tegen de wanden met 9 duimers.

Overleg met de buur en zorg dat je de stabilisé voor cc 5 cm op zijn grond moogt steken waarbij de bovenste 10 cm van af het maaiveld teelaarde is ( voor gazon)

't Is niet dat ik niet kan praten met mijn buur hoor, 't is zeker geen lastige mens, maar hij weet nog niet welk uitzicht hij wil voor zijn afsluiting en het zal wellicht iets heel anders zijn dan wat ik ga plaatsen - en mijn keuze is na lang tobben gemaakt dus ik wil niet terug naar de teken- en onderhandeltafel ;-)
    En voor mijn part, als hij tegen mijn palen een doek wil hangen aan zijn kant of zo, dan mag hij. Ik wil gewoon vermijden, als hij bijvoorbeeld een Herasdraad wil zetten, dat hij mijn stabilisé (merci Luk) in de weg vindt waar hij zijn palen wil zetten.

't Is echt niet dat we niet overeenkomen, 't is vooral dat we mogelijk een heel ander type afsluiting willen zetten en dat hij nog niet zo ver is om zijn afsluiting te plaatsen.

Perceelsgrens is ook uitgezet door de landmeter dus daar is geen twijfel over, en alles wordt uiteraard op factuur gekocht.

Maar als 15cm diameter genoeg is, dan valt dat al beter mee. Er is dan natuurlijk nog altijd een dode zone tussen, maar als daar geen licht aan kan veronderstel ik dat dat weinig problemen zal opleveren naar onkruid en dergelijke toe?

Als je de palen in een put met beton wil instorten, waarbij de beton niet voorbij 1 zijde van de paal mag komen, dan moet je een paar ankers in de tegenoverliggende zijde van de paal kunnen verankeren die je dan mee instort.

Typisch zou ik denken aan een paar dikke bouten in 1 zijde van de paal of een U-beugel in die zijde.

De vraag is dan vooral of en wat mogelijk is met die composiet. Dat is hol (of met een bepaalde profielvorm semi-hol) veronderstel ik?

Als je de palen in een put met beton wil instorten, waarbij de beton niet voorbij 1 zijde van de paal mag komen, dan moet je een paar ankers in de tegenoverliggende zijde van de paal kunnen verankeren die je dan mee instort.
    Goed idee, beetje zoals bij een L-element betonnen keerwand.

Concreet, een betonblok dat enkel aan jouw kant ligt en waar door het instorten de paal is aan vastgemaakt.

Maar zoals DiscoStu aangeeft, hoe is die composietpaal opgebouwd, kwestie van die kunnen stevig vast te maken.

De palen moet ik nog kiezen, de houthandel stelt azobe voor met kaders van geïmpregneerde SLSen ('t is natuurlijk een houthandel) maar ik zou liever iets hebben dat niet vergaat. Kunststof is misschien ook een optie, die bestaan ook verstevigd met staal, en dan kaders uit kunststof waar ik mijn eik tegen vijs in plaats van te nagelen.

Als dat hardhouten palen wordt met sectie 7x7 voor lichte constructie aan te hangen , da volstaat het om een boorgat van 9 cm diameter te maken, circa 30 cm diep
    Paal punten en deze in dat booorgat centreren en de rest van de 50 cm de grond in heien.
    Diepte cc 80 cm .
    Dat zit muurvast , op voorwaarde dat de grond niet geroerd of gespit is en dus maagdelijk.
    Rest vul je aan met stabiliseé, goed aandrukken en dan eventueel inwateren.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan