Afsluiting 2m, begroeid. 1 of 2 zakken beton 25 kg?

klaus

Lid
Lid geworden
23 aug 2009
Berichten
572
Waarderingsscore
2
Punten
18
Al veel gezocht op het forum en op andere sites, en ook info gevraagd aan de leverancier van mijn palen maar ben er nog niet volledig uit.

We zetten een draadafsluiting met bovenbuis van 2 meter hoog, die later allicht begroeid of bedekt zal worden dus het zal veel wind vangen. Daarbovenop staat die zijde van de afsluiting echt in een trekgat.

Vandaar dat het dus echt wel stevig in de grond moet zitten. We gebruiken om de 2 meter palen van 60, en de leverancier gaf aan dat 1 zak van 25 kg snelbeton wel voldoende zou zijn, maar is dat wel zo? Want dan mag je echt geen gat van 30x30x60 maken (paal nog 10  a 15 cm dieper in de grond), want als je dat gat opvult met 25 kg snelbeton gaat dat zeker en vast niet gevuld zijn.

Ik had zelf gedacht aan 2 zakken van 25 kg, maar kwil ook niet nodeloos in kosten gaan, want een zak snelbeton is nu ook niet zo goedkoop. Maar, better be safe than sorry?

Ik zou het gat kleiner kunnen maken door een grondboor van diameter 15-20 cm te gebruiken, en die op te v ullen met beton. Dat volume is dan wel stuk kleiner.

Wat denken jullie?

Thx!

 
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
10.599
Waarderingsscore
647
Punten
113
luk zal me wel tegenspreken als ik niet juist ben. 

Ik heb altijd begrepen dat hoe kleiner het gat is, hoe vaster de paal zal komen.  En de vraag is of het met beton moet, of dat dit ook met stabilisé kan.  (dit is dus een wilde gok van mij). 

Maareuh... een grondboor van diameter 20cm? om ne paal van 6cm in te plaatsen??  15 cm is volgens mij meer dan voldoende :)
 

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Berichten
16.511
Waarderingsscore
1.329
Punten
113
Ik denk dat je gaat tegengesproken worden.

Hoe groter het gat hoe meer weerstandsoppervlakte in de grond, hoe minder gemakkelijk dus om die paal schuin te duwen. Maar een gat van 30 op 30 lijkt mij nu wel van het goede iets te veel.

Uiteraard speelt de vastheid van de grond ook een rol. Een paal in een moeras zet je niet op dezelfde manier als een  paal in droge vaste grond.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
17.960
Waarderingsscore
2.751
Punten
113
nee c00kie hed gelijk.

Trouwens palen die 90 de grond in gaa worden maar tot circa 50cm diep voorgeboord en dan manueel verder erin gedraaid. Juist om te vermijden dat de grond errond te veel wordt geroerd.

Daardoor kun je ze ook perfect richten naar de 2 gespannen koorden.

luk
 

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Berichten
16.511
Waarderingsscore
1.329
Punten
113
Oorspronkelijk bericht geplaatst door lukanar

nee c00kie hed gelijk.

Trouwens palen die 90 de grond in gaa worden maar tot circa 50cm diep voorgeboord en dan manueel verder erin gedraaid. Juist om te vermijden dat de grond errond te veel wordt geroerd.

Daardoor kun je ze ook perfect richten naar de 2 gespannen koorden.

luk

Dat een paal met een ruimer fundament (de blok beton of stabilisé rond de paal) minder vast zou staan dan ene met een kleiner fundament? Daar ga ik eens een nachtje over slapen. Mijn logisch denken komt hierbij in opstand.
 

klaus

Lid
Lid geworden
23 aug 2009
Berichten
572
Waarderingsscore
2
Punten
18
Thx,

De 30x30 komt voornamelijk doordat ik het eerst met een spade zou doen, en dan zit je snel zo ruim als je op die diepte wil gaan.

Ik kijk nog of een grondboor haalbaar is, blijkbaar gaat dat ook niet altijd even makkelijk (toch niet alleen) maar onze grond is wel relatief zacht en kleivrij.

Snelbeton is voornamelijk een keuze van gemak/snelheid (zowel in uitvoering als in droogtijd) en een goeie promo bij lokaal bouwcenter (knauf snelbeton, 5,75€ / 25 kg)
 

Bouwinfo-Admin

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
14 jul 2014
Berichten
492
Waarderingsscore
0
Punten
16
ga een grondboor huren.  Je gaten zijn op 1 2 3 gemaakt...  Voor ons knuppelpad heb ik alle gaten geboord met een machine voor 1 persoon.  Gaten van diameter 150 op alle mogelijke hellingen, plaatsen, whatever.  70 cm diep...  Daarna moet je wel even uitblazen, maar wij hebben de gaten gemaakt op vrijdag, en de palen geplaatst op zaterdag.  Superhandig om te gebruiken zo een machien :p

(zoietske : http://www.boels.be/nl/huren/tuin-park/grondboren-omheining/grondboor-1-mans-benzine-1 )
 

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Berichten
16.511
Waarderingsscore
1.329
Punten
113
Oorspronkelijk bericht geplaatst door charel
Oorspronkelijk bericht geplaatst door lukanar

nee c00kie hed gelijk.

Trouwens palen die 90 de grond in gaa worden maar tot circa 50cm diep voorgeboord en dan manueel verder erin gedraaid. Juist om te vermijden dat de grond errond te veel wordt geroerd.

Daardoor kun je ze ook perfect richten naar de 2 gespannen koorden.

luk

Dat een paal met een ruimer fundament (de blok beton of stabilisé rond de paal) minder vast zou staan dan ene met een kleiner fundament? Daar ga ik eens een nachtje over slapen. Mijn logisch denken komt hierbij in opstand.

Ondertussen eens goed over geslapen en de bovenste celletjes laten werken. 

Ik weet nu wel zeker dat hoe groter het verharde blok is waarin uw paal staat , hoe steviger dat die paal staat.

Maar één ding snap ik niet goed Luk,  je spreekt van 50 cm voorboren en dan nog 40 cm manueel verder indraaien. Bedoel je dan een soort van schroefpalen? Ik dacht bij de vraagstelling eerder aan houten palen van 6 cm doormeter, dan zal het allicht inkloppen zijn, niet?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
17.960
Waarderingsscore
2.751
Punten
113
Eerst en vooral het gaat duidelijk over een afsluiting met bovenbuis, dus metaal en geen hout.

Bij plaatsen van metalen palen speelt het minder een rol hoe breed (groter) het oppervlak is. Belangrijkste is de diepte die je met de palen komt in de ondergrond. Enigste voorwaarden is dat de bodem niet geroerd mag zijn.

Practisch voorbeeld, steekt een schup 5 cm in de grond en trek deze schuin. Grond rondom is ongeroerd, die schup trek je tot tegen het maaiveld en de grond wordt opgewipt. Steek diezelfde schup tot zenne kraag de grond in, bovenkant van de steelhuls van het blad, en trek nu de steel naar de grond, steel breekt.

Met een boor van 15 kan je dus perfect je gat boren om je paal te richten op de 2 lijnen, dit gat wordt later gevuld met stabilise of magere beton. Turbobeton is onzin en zeker niet nodig en veels te duur. 

Je paal is hol, je paal heeft een wanddikte van cc 2mm, das dus als een mes in de grond. Je plaats de paal in positie en je duwt met een draaiende beweging die enkele cm of 10 cm de bodem in. Haal paal er uit en klop deze even leeg van de grond IN de buis. Herhaal met een draaiende beweging deze bewerking tot de paal op hoogte en op lijn staat. Je zult merken dat zonder stabilise deze paal netjes blijft staan. Vul het boorgat verder aan.

Meestal slagen we op de hoogte van stabilisé of beton nog ff een deuk in de paalwant. Dit om te beletten dat de paal nog terug kan uitgetrokken worden na uitharding van stabilisé of beton.

Probeer maar.

Of spring binnen, ik heb hier nog wel palen liggen.

mmm, filmke ?

 

luk
 

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Berichten
16.511
Waarderingsscore
1.329
Punten
113
Oké, met die metalen palen snap ik nu wat je bedoelt met indraaien. Op die manier boorden (draaiden) wij vroeger wel eens vanuit de kelder los onder de living onderdoor om aan de andere kant bijvoorbeeld een gasleiding te voorzien voor een kachel.

Oude truuken waar men nu zware en dure machines voor nodig heeft.
 
 

klaus

Lid
Lid geworden
23 aug 2009
Berichten
572
Waarderingsscore
2
Punten
18
Bedankt iedereen, de gaten zijn geboord, ging als een trein met die 1 persoonsboor op benzine.

Geboord tot 50 diep, rest paal ingeslagen zodat die idd al relatief gericht kon worden. rest heb ik vastgezet met planken en sergeants om zo beton in te doen. Gaan niet meer bewegen vermoed ik..

 
 
Bovenaan