Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven.
Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Afschot riolering hellend terrein
charel
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 9 apr 2010
- Waarderingsscore
- 833
- Punten
- 113
Die twee toezichtputten lijken me prima en is wellicht al genoeg als voorzorgsmaatregel.Update:
- het installeren van een septische put is blijkbaar verboden door de gemeente wegens de aanwezigheid van een zuiveringsstation (tja, begrijpe wie kan...).
- Wavin heeft een prijs opgegeven van 900 euro excl btw voor een toezichtput van 2m diep met geïntegreerde valleiding. Zo zou ik er dus drie nodig hebben en ze moeten dan ook nog ingegraven worden. Dit gaat'em dus niet worden....
Ik ga het als volgt oplossen: boven en beneden een toezichtput voorzien, het bodemreliëf volgen en om de 10m een controlepunt (Y-stuk met deksel) plaatsen. Indien het zaakje toch dichtslibt plaats ik een broyeur net voor de bovenste toezichtput (https://www.sanibroyeur.info/nl/een-opvoerinstallatie-installeren/98-sanifos-110.html)
Voor die tussen Y-stukken vraag ik me dan wel af in welke richting je die gaat laten wijzen want via zo'n aftakking kan je met een rioolrat maar in één richting werken en het beste is het om dat vanaf de stroomafwaartse kant te doen en dus zouden die aftakkingen schuin naar de straat toe moeten gestoken worden.
De meeste rioolratten kunnen echter die afstand in één stuk overbruggen en ik zou dus overwegen om die stukken niet te steken en eventueel in het midden nog één toezicht doorloopput. Op die manier kan je naar beide kanten werken en zijn eventuele problemen veel duidelijker na te zien.
Sowieso denk ik niet dat je problemen moet verwachten, die pomp zal volgens mij nooit nodig zijn.
huisadvies
Lid
- Lid geworden
- 4 jan 2021
- Waarderingsscore
- 63
- Punten
- 18
Goed idee... maar regenwater mag niet in de riolering.
na je wc is dat geen regenwater meer !
hoe gaat dat in de natuur in zn werk ?
Zo n hoogteverschil wordt opgevangen in terrassen.
Heb je wat budget er voor over, kan je dat afvalwater zelf op eigen terrein zuiveren dmv een plantenzuivering.
In terrasvorm;
het overschot-water loopt dan in de riolering (of wat er van overblijft ;-)
geen gedoe met leidingen, verval, proper maken, ...
Keon
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 14 nov 2015
- Waarderingsscore
- 647
- Punten
- 113
De gemeente heeft daar eigenlijk niets in te zeggen omdat je zulke putten mag steken zonder vergunning. Als je het toch doet, kunnen ze u niets maken.Update:
- het installeren van een septische put is blijkbaar verboden door de gemeente wegens de aanwezigheid van een zuiveringsstation (tja, begrijpe wie kan...).
charel
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 9 apr 2010
- Waarderingsscore
- 833
- Punten
- 113
De regels zijn niet overal dezelfde, er zijn plaatsen waar :
- een septische put verplicht is
- een septische put mag
- een septische put verboden is.
Het gaat er dan niet om of je een septische put in de grond moogt steken maar of je het rioleringswater moogt afvoeren via een septische put.
- een septische put verplicht is
- een septische put mag
- een septische put verboden is.
Het gaat er dan niet om of je een septische put in de grond moogt steken maar of je het rioleringswater moogt afvoeren via een septische put.
Keon
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 14 nov 2015
- Waarderingsscore
- 647
- Punten
- 113
De regels die de lokale rioolbeheerder oplegt voor de combinatie riolering + septische put zijn gewoon niet éénduidig en bijgevolg gebaseerd op willekeur. Er is geen logische samenhang.
Op vlak van de ruimtelijke ordening mag je altijd ondergrondse putten steken - zonder vergunning - voor zover die horen bij de normale uitrusting van een woning. Of dit nu een regenwaterput is of een septische put, op vlak van ruimtelijke ordening maakt dat niets uit.
Met wat je op eigendom uitspookt op vlak van putten daar heeft de rioolbeheerder geen zeggenschap over, de bevoegdheid van de rioolbeheerder stopt aan de aansluitingsputjes.
Het enige wat u nog kan nekken, is de keuring van uw riolering. A la limite zet je een by pass op de septische put voor de dag (of het moment) van de keuring...
Maar als je uw probleem voorlegt aan de rioolbeheerder dan zullen die akkoord gaan met een septische put... Die snappen ook wel dat het hier technisch gezien beter uitkomt.
Op vlak van de ruimtelijke ordening mag je altijd ondergrondse putten steken - zonder vergunning - voor zover die horen bij de normale uitrusting van een woning. Of dit nu een regenwaterput is of een septische put, op vlak van ruimtelijke ordening maakt dat niets uit.
Met wat je op eigendom uitspookt op vlak van putten daar heeft de rioolbeheerder geen zeggenschap over, de bevoegdheid van de rioolbeheerder stopt aan de aansluitingsputjes.
Het enige wat u nog kan nekken, is de keuring van uw riolering. A la limite zet je een by pass op de septische put voor de dag (of het moment) van de keuring...
Maar als je uw probleem voorlegt aan de rioolbeheerder dan zullen die akkoord gaan met een septische put... Die snappen ook wel dat het hier technisch gezien beter uitkomt.
Laatst bewerkt:
Heb ik inderdaad gedaan: ze negeren mijn argument en verwijzen naar het gemeentereglement -> septische putten zijn verboden. Ze komen het zaakje bekijken alvorens de greppels worden gedicht....Maar als je uw probleem voorlegt aan de rioolbeheerder dan zullen die akkoord gaan met een septische put... Die snappen ook wel dat het hier technisch gezien beter uitkomt.
Keon
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 14 nov 2015
- Waarderingsscore
- 647
- Punten
- 113
Hmm, bespreek dit eens met de schepen van openbare werken en/of RO en laat hen dat aankaarten bij uw rioolbeheerder...Heb ik inderdaad gedaan: ze negeren mijn argument en verwijzen naar het gemeentereglement -> septische putten zijn verboden. Ze komen het zaakje bekijken alvorens de greppels worden gedicht....Maar als je uw probleem voorlegt aan de rioolbeheerder dan zullen die akkoord gaan met een septische put... Die snappen ook wel dat het hier technisch gezien beter uitkomt.
Goed idee, Charel. Bedankt om mee te denken!De meeste rioolratten kunnen echter die afstand in één stuk overbruggen en ik zou dus overwegen om die stukken niet te steken en eventueel in het midden nog één toezicht doorloopput. Op die manier kan je naar beide kanten werken en zijn eventuele problemen veel duidelijker na te zien.