• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Afschot afvoerbuis van nieuw tuinhuis naar regenput

Pickey

Lid
Lid geworden
19 jun 2020
Berichten
107
Waarderingsscore
11
Punten
18
Van ons nieuw tuinhuis met plat dak en zijuitloop (dakoppervlakte zo'n 36m2) zou ik een afvoerbuis leggen naar de regenput, in totaal zo'n 13 lm buis nodig met enkele (flauwe) bochten.

Ben begonnen met de sleuven te graven (leuk in dat weer ?). Ik dacht gelezen te hebben dat er 0.5 a 1% afschot per m moet zijn, klopt dit?

Hoe wordt dat afschot best berekend? Langste stuk buis is rond de 6m, zo'n waterpas bestaat natuurlijk niet...
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.563
Waarderingsscore
1.052
Punten
113
welke maat waterpas heb je

1 m ?
blokje van 5mm tot 1cm aan 1 kant plakken en je buizen moeten dan pas liggen

0.5 m ?
maten delen door 2
2 meter ?
allematen x2
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Jawel hoor, noemen ze een laser ;)
Maar sowieso moet je dus gans de lijn 'uitpassen '
Zoals wij het doen.
Neem 2 piketten of 2 paaltjes en slaat deze in de grond cc 30 cm hoog.
Met een laser of met een waterpasdarm van 15 meter lang duid je op die paaltjes of piketten je nulpas aan . Water in de pasdarm staat op gelijke hoogte of je meet met een laser de hoogte af.... Je kan hiervoor ook een lijn laser gebruiken maar buiten verliest die zijn effect. je ziet het groene of rode puntje amper.
Je hebt nu 2 punten staan die perfect waterpas zijn.
Je kan nu best aan het paaltje waar het laagste punt komt 7 of 8 cm lager een maat aftekenen .
Je hebt nu een verval van 7 à 8 cm voor 13 lopende meter.
Je meet nu de diepte van de buis tenopzichte van de metselkoord die je hebt opgespannen tussen de 2 paaltjes.
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.017
Waarderingsscore
1.934
Punten
113
Jawel hoor, noemen ze een laser ;)
Maar sowieso moet je dus gans de lijn 'uitpassen '
Zoals wij het doen.
Neem 2 piketten of 2 paaltjes en slaat deze in de grond cc 30 cm hoog.
Met een laser of met een waterpasdarm van 15 meter lang duid je op die paaltjes of piketten je nulpas aan . Water in de pasdarm staat op gelijke hoogte of je meet met een laser de hoogte af.... Je kan hiervoor ook een lijn laser gebruiken maar buiten verliest die zijn effect. je ziet het groene of rode puntje amper.
Je hebt nu 2 punten staan die perfect waterpas zijn.
Je kan nu best aan het paaltje waar het laagste punt komt 7 of 8 cm lager een maat aftekenen .
Je hebt nu een verval van 7 à 8 cm voor 13 lopende meter.
Je meet nu de diepte van de buis tenopzichte van de metselkoord die je hebt opgespannen tussen de 2 paaltjes.
Ik vind het handiger om het meterpas aan te geven, moet je niet op je buik gaan liggen om het pas over te zetten met de pasdarm. ?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Groot gelijk, maar voor buiten moet je dan palen van 180 cm in de grond zetten.
Lijkt me niet zo handig voor TS.
Wij werken standaard met maatbakens van cc 50/60 cm boven de grond en daar zit dan toch nog eens een 50/60 van IN de grond.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Ik heb een waterpas van 160cm en een plank van 1,5cm dik. Telkens pas verder zetten.
Hier en daar een millimeter missen is natuurlijk geen enkel probleem.
 

Pickey

Lid
Lid geworden
19 jun 2020
Berichten
107
Waarderingsscore
11
Punten
18
Thx voor de info!

En dan zand aanbrengen onder de buizen, is dit gelijk welk zand?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Nee , je neemt hiervoor best rijnzand of lommelzand of metselzand.
MAAR je vult eerst je sleuf terug aan met dit zand cc 4-5 cm dik.
Dit troefel je dan egaal en onder afschot en dan leg je de buis hierop en klop je dit even op hoogte aan .
De volgende aansluiten.
-- duw daarom onder de aansluiting even het zand weg anders is de buis al vol met zand.

In sommige slechte grondomstandigheden wordt er in plaats van zand , stabilisé gestoken.( 100-150 kg cement op 1 m³ zand)
 

Pickey

Lid
Lid geworden
19 jun 2020
Berichten
107
Waarderingsscore
11
Punten
18
Duidelijk ??

Om de buizen aan elkaar te verbinden, met Lijmmoffen of Schuifmoffen met rubber (bestaat dit überhaupt in 80mm?)?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
schuifmoffen.
Lijmmoffen is sanitair binnen ... en dan nog.
80mm is enkel voor regenpijpen NIET voor ondergronds !
Je moet de 80 mm met een verloopmof aansluiten op 110 of 125
 

Pickey

Lid
Lid geworden
19 jun 2020
Berichten
107
Waarderingsscore
11
Punten
18

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
schuifmoffen.
Lijmmoffen is sanitair binnen ... en dan nog.
80mm is enkel voor regenpijpen NIET voor ondergronds !
Je moet de 80 mm met een verloopmof aansluiten op 110 of 125
Afvoerbuizen van 110 of 125 vind ik niet direct op de website van Hubo of Gamma.

Grootste is 100
Is ook geen regenafvoer, die staan tegen de gevel
maar riolering dat je nodig hebt, onder de grond
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.017
Waarderingsscore
1.934
Punten
113
schuifmoffen.
Lijmmoffen is sanitair binnen ... en dan nog.
80mm is enkel voor regenpijpen NIET voor ondergronds !
Je moet de 80 mm met een verloopmof aansluiten op 110 of 125
Afvoerbuizen van 110 of 125 vind ik niet direct op de website van Hubo of Gamma.

Grootste is 100
gamma en hubobricoconsoorten is niet de referentie voor bouwmaterialen.
Ga naar de bouwhandel.
Ok, maar de bouwhandel is nu gesloten
Zal dus de gamma worden: die hebben namelijk ook rioolbuizen Ø 110 en 125 in de verkoop.
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
@minoeske "Wanddikte leiding 1.8 mm" .. persoonlijk verkies ik die met een wanddikte van 3.2 mm.

'k Heb ooit een buis van 160 terug moeten uitgraven omdat die ovaal gedrukt was en gebarsten.
Dat was nu wel een wachtbuis, maar gezien het toch heel intensieve werk heb ik liever meer zekerheid bij het onder de grond steken van buizen :)
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.017
Waarderingsscore
1.934
Punten
113
@minoeske "Wanddikte leiding 1.8 mm" .. persoonlijk verkies ik die met een wanddikte van 3.2 mm.

'k Heb ooit een buis van 160 terug moeten uitgraven omdat die ovaal gedrukt was en gebarsten.
Dat was nu wel een wachtbuis, maar gezien het toch heel intensieve werk heb ik liever meer zekerheid bij het onder de grond steken van buizen :)
Oei, had ik niet gezien dat het dunwandige buizen waren .(wist zelfs niet dat deze nog werden gemaakt )
Uiteraard buizen van 3.2 mm wanddikte gebruiken,

Dus toch wachten op de opening van de bouwstofhandelaar
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
@minoeske "Wanddikte leiding 1.8 mm" .. persoonlijk verkies ik die met een wanddikte van 3.2 mm.

'k Heb ooit een buis van 160 terug moeten uitgraven omdat die ovaal gedrukt was en gebarsten.
Dat was nu wel een wachtbuis, maar gezien het toch heel intensieve werk heb ik liever meer zekerheid bij het onder de grond steken van buizen :)
Oei, had ik niet gezien dat het dunwandige buizen waren .(wist zelfs niet dat deze nog werden gemaakt )
Uiteraard buizen van 3.2 mm wanddikte gebruiken,

Dus toch wachten op de opening van de bouwstofhandelaar
Makro heeft dat ook. Die zijn open
 

Pickey

Lid
Lid geworden
19 jun 2020
Berichten
107
Waarderingsscore
11
Punten
18
Aansluitend vraagje:

Hoe sluit ik best een verticale regenpijp van 80mm aan op een horizontale afwateringsbuis van 110mm?

De regenpijp komt in een uithoek aan de achterkant van mijn tuinhuis naar beneden en moet dan de hoek om richting regenput aan de voorkant van het tuinhuis, met bochten dus (ik ga er in de grond van 45 stoppen ipv 2 van 90, gelezen dat dit beter is).

Kan ik daarvoor gewoon een verloopstuk van 80/110 (zie foto) nemen en die rechtstreeks in de grond in een bocht van diameter 110 steken? Dat verloopstuk is wel zonder rubberdichting zie ik.
 

Bijlagen

  • Knipsel.JPG
    Knipsel.JPG
    45,9 KB · Weergaven: 3

Hurmie

Zeer Actief lid
Forumleiding
Lid geworden
14 apr 2010
Berichten
600
Waarderingsscore
243
Punten
43
Dat verloopstuk is wel zonder rubberdichting zie ik.
Klopt, in u bocht van 110 zit aan 1 kant een rubber waardat dit verloopstuk in past. De andere kant van u bocht is ook zonder rubber net zoals u buizen maar aan 1 zijde een rubber hebben.
Dus normalieter is de kant van de rubber telkens naar u tuinhuis. Indien je toch nog een stukje zou willen omhoogkomen met 110 aan u tuinhuis kan je het verloop ook plaatsen met een verbindingsmof.
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Normaal steek je een elleboog van 110 omhoog en dat verloop komt dan verticaal te zitten
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan