Kan inderdaad op verschillende manieren. Wat bij elke manier wel super belangrijk is: zorg vooreerst dat de bepleistering van de wand langs beide kanten helemaal recht is en perfect evenwijdig. Anders wordt het een boeltje.
Ook vooraf te bepalen: het model: wil je een halve cirkel of een halve ellips (beetje platgedrukte cirkel). Dit scheelt heel veel visueel, maar ook in dagelijk gebruik.
Ofwel trek je die ronding er ter plaatse op volgens het principe van een moulure: langs beide kanten een lat nagelen - een mouluurschaaf maken - moulure trekken. > bijzondere handigheid vereist voor de overgang tussen de schuine kant en de vertikale kant op het einde van de trap. Afhankelijk of dat ook in een bocht moet lopen of je ze allebei in verstek zet.
Ofwel maak je die ronding vooraf (als een moulure trekken op de bank) en dan in stukken monteren en aanwerken. En maak je ook die bocht van schuin naar vertikaal vooraf.
Als je ter plaatse trekt, zou je dit kunnen doen met een gewone pleistergips, hoewel niet ideaal. Je moet de droog- / afbindtijd van de gips volgen en daar ben je al snel enkele uren mee zoet. Dat is best lang voor zo'n stukje, ofwel half MP75 en half Snelband (moet je wel kennen, begin daar niet zomaar zelf mee te freewheelen). En dan moet je de uiteinden met de hand er aan zetten, je kan niet tot helemaal achteraan trekken. En zoals in de reply's hierboven reeds geschreven, gips is eigenlijk te zacht hiervoor. Je zal snel beschadigingen hebben.
Als je vooraf de rondingen maakt, gebruik dan een mouluurgips. bvb Siniat Prestia (2 varianten beschikbaar, een snellere (15minuten verwerking) en een tragere (30minuten verwerking) ofwel Gyproc Molda3 (verschillende varianten beschikbaar, vooral andere hardheid, maar ook tussen 15 en 30minuten verwerking). Deze gipsen hebben een andere hardheid en zijn meer geschikt voor deze toepassing. Vooral de Molda3 Dur is enorm hard, is eigenlijk een industriële gips voor bronsgieterijen en de keramiekindustrie. Maar je kan er dus ook mouluren mee maken. Ik ken een mouluren bedrijf die daar plinten mee maken als aansluiting vloer-muur.
In beide gevallen is een wapeningsnet wel aangewezen. Ter plaatse trekken met gitex, vooraf getrokken hetzij traditioneel met jute of moderner met glasvezelmatten.
Zonder reclame te maken, indien je wenst kan ik je daar wel mee helpen als je plakker daar zelf geen oplossing voor kan aanbieden. Mijn ervaring is dat de meeste plakkers niet echt in thuis zijn in die speciallekes.
Enige jaren geleden heb ik een soortgelijk model gemaakt voor de afwerking/aanpassing deurgat dat anders moest in een renovatieproject: