afmetingen slaapkamers

Lid geworden
8 sep 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wat zijn nu de 'ideale' afmetingen voor een slaapkamer? Of de minimumafmetingen?

Wij zijn aan het verbouwen en de bovenverdieping kunnen we nog helemaal inrichten zoals we dat zelf willen.

Voorlopig hebben we een schema met 3 kamers (1 grote voor ons, een iets kleinere maar ook nog grote voor ons dochtertje en een logeerkamer) + ruimte voor een toilet. Er zit wel een schuine wand in de kamers, want die zitten onder het dak. Nu vroeg ik mij af wat de ideale afmetingen zouden zijn voor de kamer van mijn dochter (die nu nog maar 2 jaar is) en de logeerkamer. We kunnen nog schuiven met de afmetingen, en zou eventueel een kleinere kamer kunnen bijmaken die als bureau of zo zou kunnen dienen.

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
966
Punten
113
bij ons zijn de kinderkamers net geen 12m²... op voorhand wel goed uitgevlooid hoe we waar alles kwijtkonden. Wij zijn er van uitgegaan de het een SLAAPkamer is, waar een bureau moet kunnen staan voor het moment dat ze wat groter zijn om te kunnen studeren, maar spelen / leven ... dat moeten ze beneden doen...

Dat is natuurlijk onze keuze... Als je er een LEEFkamer van wil maken vrees ik dat je ze groter gaat moeten maken... (met een zeteltje / tv hoekje / ... ge kunt het zo zot nie bedenken :))

Lid geworden
15 jul 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij ons zijn ze ook rond de 12m².

De één is 4m30 op 2m70 en de andere 4m75 op 2m70.

Dat is juist groot genoeg. Ik heb bij mijn ouders een bijna vierkante slaapkamer van 12m² en ik vind dat niet zo praktisch.

Er kan daar ruim een kleerkast in, boekenrek, bureau, enkel bed en nachtkastje.

Lid geworden
3 jan 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben er een van 10m² en een van 11m². En ook daar kunnen we alles in kwijt. Wij gaan er ook vanuit dat het een SLAAPkamer is. We hebben ook een bureau voorzien voor de kinderen als ze wat groter worden.

Onze architecte wilde dit wel zo niet op het plan zetten... Dit raakt nooit goedgekeurd zei ze, maar onze huidige architect ziet het probleem ervan niet in.

koebeest

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 aug 2009
Waarderingsscore
0
Punten
36
Als je de opdeling slaapkamer/leefkamer maakt dan vind ik dat dat gaat vanaf 10m² voor een slaapkamer (daar kan een bed/bureau/kleerkast/boekenrekje in) en vanaf een 16m² voor een leefkamer.

krw

Lid
Lid geworden
24 sep 2010
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ik neig ertoe het met je eens te zijn. Ideaal blijf ik vinden een aparte slaapkamer en een aparte studeerkamer. Toen we verhuisden heb ik mijn studerende zoon de keuze gegeven tussen twee kleineren kamers, allebei ca 14 m2 of één grotere, dus ca 29. Hij koos voor twee kleinere. Eentje om echt te slapen, kleding te bergen etc en eentje om te studeren/werken.

En dat werkt goed. De slaapkamerrommel is uit zicht als hij gaat studeren, er past met gemak een tweepersoonsbed in. En als hij gaat slapen, is de slaapkamer fris. Als leefkamer met een bankje en zo zou het weer niet handig zijn want daar zijn ze allebei net wat te klein voor. Maar om slapen en werken te splitsen wel.

Lid geworden
8 jun 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Vroeger had ik een kamertje van 2 op 3 (. Redelijk krap maar het was dat of samenslapen met mijn zus en we vonden beiden een aparte kamer belangrijker. Ik moet eerlijk toegeven dat ik daar nooit echt veel problemen mee gehad heb. Ik heb uuuuren op dat kamertje doorgebracht. Nu krijgen onze 3 kindjes in de nieuwbouw kamers van 12 m² en dat lijkt me ook wel voldoende.

Denk dat kinderen vooral een eigen plekje willen wat echt van hen is en volgens mij moet dar echt wel geen 16m² zijn om leefbaar te zijn!

Lid geworden
16 jun 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik denk dat mensen zich een beetje teveel zorgen maken en wat veel gewoon zijn. Een kamer van 12, 16 of meer m2, een kind (later puber) past zich gemakkelijk aan en is maar gewoon wat hij/zij gewoon is.

Ik had thuis een kamer van ongeveer 12m2, meer als groot genoeg als kind, puber en later om te studeren (zat wel op kot) en te slapen. Als ik op kot zat stond er zelfs een tweepersoonsbed in.

Mijn kot was ook 12m2 en heb daar met gemak 5 jaar in geleefd. Ok, dat is niet mega groot, maar bed, kleerkast, boekenrek, bureau, lavabo en later ook een tv'tje gingen er met gemak in. Als er iemand bleef slapen was er met gemak nog plaats over voor twee luchtmatrassen. Meer heb je niet nodig.

K zeg nu niet dat je je kind in een kamertje van 8m2 moet stoppen, maar alles vanaf 12m2 is toch ruim genoeg om er alles in te krijgen wat je moet. K ben wel van mening dat voor een kind een slaapkamer een slaapkamer en geen speelkamer is. En wat doen pubers in een slaapkamer, wat muziek luisteren, computeren en een beetje tv kijken en wat studeren, dat lukt wel op 12m2 .

Op dit moment hebben wij kamers van 12m2 voorzien ( 3 op 4 met rechte muren (niet onder dak)). We hebben wel nog een hele zolder die kan omgevormd worden mochten de kinderen ooit nood hebben aan een 'eigen' plekje om wat meer volk te ontvangen.

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Waarderingsscore
14
Punten
38
+/- 16m2 en +/- 20m2

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
2
Punten
38
hier zijn ze van 12m2 tot 20m2

waarbij 2 van 12m2 wel ingebouwde kasten hebben of aparte dressing zullen krijgen.

klassiek hoor ik veel zeggen, slaapkamers van 4m x 4m (16m2) is zeker goed. als je "geen" kasten hebt, kan 12m2 volgens mij perfect voldoen zoals hier.

Lid geworden
7 okt 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Voorlopig zijn er bij ons 2 kinderkamers van 14,6m2 (3,75x3,9) getekend.

Lid geworden
8 sep 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb voor onze kamer 20,5m2 (met inloopkast in), dochters kamer 16m2 en logeerkamer (waarvan ik denk dat die niet als logeerkamer zal gebruikt worden, ik denk dat logees eerder bij dochter op de kamer of in de woonkamer op luchtmatrassen zullen slapen) 11,8m2. Die logeerkamer kan eventueel wel als bureau voor dochterlief gebruikt worden eens ze wat ouder is.

Smettuh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 nov 2009
Waarderingsscore
0
Punten
36
Hier 12, 12, 16 en op zolder nog 2 kamers van 20+.

Persoonlijk vind ik 10 het minimum en 16 ruim.

Rechthoekig is inderdaad iets beter in te richten.

Thuis heb ik als puber in een zolder kamer kunnen leven (buiten 3 jaar op kot) en dat was groter dan de leefruimte beneden. Plezant als puber om je eigen stek te hebben.

Daarom hou ik er toch rekening mee om een deel van de zolder te gebruiken als hobbyruimte voor de kinderen.

Naja, 't is wat je gewoon bent. Kinderen hebben tegenwoordig toch maar een bureau met internet connectie nodig. Waarom nog moeite doen om een groot huis af te betalen ;).

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Waarderingsscore
9
Punten
38
Hier zijn de kinderkamers 4.2 x 4.3 m.

Dit is ruim ... maar dan kan iedereen een deel van zijn rommel in zijn kamer houden ... en moet er niet elk seizoen de inhoud van de kleerkast gewisseld worden :lol: ...

De grootte vind ik persoonlijk niet zo belangrijk (misschien slecht geplaatst voor deze bewoordingen) ; ik vind dat het in verhouding moet zijn met de rest ... en dat ieder gezinslid recht heeft op zijn deel van de totale ruimte ...

Onderverdelingen als slaapkamer , studeerkamer , hobbykamer , fitnesruimte , ... maken mij niet veel uit ...

k.b.

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Waarderingsscore
9
Punten
38
Smettuh wrote:
... Waarom nog moeite doen om een groot huis af te betalen ;).

Wat zou er gebeuren als we stoppen met afbetalen ...

Je kan overwegen om de kamers kleiner te maken ... maar eens ze er zijn zullen ze betaald moeten worden ...

Benevens de omvang heeft het aantal kamers ook wel invloed op uw afbetaling ...

k.b.

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
Bij ons 3.2x4.2 en 2.4x6 en dat zijn ruime kamers.

Lid geworden
6 jun 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Voor een gewone kinderslaapkamer waar kinderen later ook kunnen studeren is voor ons 10m² voldoende als de vorm en indeling een beetje goed zit. Voor de ouders rekenen wij ergens rond een 13m² voor de slaapkamer. Wij houden slaapkamers liefst vrij basic, geen dressings of zithoeken erin, en hebben dan liever iets grotere gemeenschappelijke ruimtes als gezin.

Lid geworden
8 sep 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Gemeenschappelijke kamers hebben we genoeg :wink: , een badkamer boven willen we niet echt, alleen een toilet is voldoende, dus zou ik eigenlijk niet weten wat te doen met de 'overige' ruimte. Dan verdeel ik die beter onder de huidige slaapkamers, die daardoor wel vrij groot worden op die manier.

Lid geworden
13 jun 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier zijn het twee kinderkamers van 10.8m² en de ouderlijke slaapkamer telt 12m² (excl dressing).

De kinderkamers zijn beperkt, maar we hebben nog een zolder ter beschikking van bijna 30m² waar ze eventueel een studeerruimte of tv-hoek of eender wat kunnen maken...

Bovenaan