afmetingen houten bijgebouw en dimensionering balken

• Tags balken bijgebouw houten
  • Brodi

Nieuw Lid
    Lid geworden
    30 dec 2021
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    6
    Hoikes,

In mijn tuin is bouwen van een fietsenbering/garage/..voorzien in houten constructie van 4,7 x 8,00.
    Draagstructuur opgetrokken in kaderwerk met CLS 38x140 (met nog wat afwerking aan binnen en buitenzijde komt die muurdikte op zowat 20cm dus.
    Mijn draagbalken plat dank zouden dus 4,7 lang worden (tussen de muren heb ik ongeveer 4,30 te overspannen dus).

1. Wie met kennis van zaken heeft advies over de dimensionering van die balken? is 63x175 voldoende?? Of....?
    2. Ik dacht de draagbalken in het zicht te laten liggen, en dus te isoleren (moet vorstvrij blijven) boven op de OSB die op de draagstructuur komt.
    3. Maak ik mijn zijwanden tot op gewenste hoogte en nagel/schroef ik mijn draagbalken tegen het kader van de skeletbouw ? Of, en dat lijkt me beter, ... maak ik mijn zijwanden wat minder hoog, leg daarop mijn draagbalken en timmer ik daarboven op nog een opkant (omdat ik het plat dak wat wil laten verzinken om nog zonnepanelen op te leggen die wat minder in het zich komen.

Wie heeft gelijkaardige constructie en kan/wil daar ervaring (hoogte bijvoorbeeld) en fotos van delen?

Dank bij voorbaat !

Dirk

1. Met de balkenschuif kan je redelijk juist de balken dimensioneren: LINK
      Afhankelijk van de sterkteklasse van het hout en de HOH-afstand kun je met 63x175 er wel komen denk ik. Maar ik zou altijd opteren voor balken van 220mm hoog, zeker wanneer je later er zonnepanelen op wil leggen. De meerkost is klein en je plaatst dit toch maar 1 keer.
      Je kan ook opteren voor spanten van 38x220, iets minder hout nodig en dus wat goedkoper, alleen esthetisch misschien wat minder mooi. Al kan dat in bijvoorbeeld geschaafde douglas wel mooi zijn.
    2. Isoleren op de OSB is geen probleem, vergeet zeker geen dampscherm te plaatsen en dit door te trekken tot boven de isolatie.
    3. De lagere zijwanden met de draagbalken bovenop werkt een stuk makkelijker. Ook geen balkdragers oid nodig, alleen een beetje meer timmerwerk.
    Hieronder een foto van een gelijkaardige poolhouse in opbouw.
    Wanden in CLS 38/89, dakspanten in Douglas 38x220.

IMG2026030616443322.jpg

1.
    63x175 is te weinig.

er zijn tools om dit online uit te rekenen:

dacht dat een vuistregel 5cm hoogte per meter overbrugging was dus dan kom je al op min 215mm hoogte uit. Ik zou met zonnepanelen erop toch een maat grote pakken. Afhankelijk van h-o-h afstand natuurlijk.

2.zeker goed. Vergeet je dampscherm niet. balken, osb, dampscherm, pur/pir, epdm.

3. kan beiden. opleggen is minimaal beter imo maar met de juiste bevestiging kan beiden. Ik heb al beide gedaan. Dan mijn balken in afschot tegen de cls'en gevezen. Maar als je ze in zicht wil, moeten ze dan perfect horizontaal liggen? Dan ga je met afschot spieën moeten werken.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan