• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Afmeting houten balken

Lid geworden
19 feb 2021
Berichten
13
Waarderingsscore
1
Punten
3
Bij de verbouwing van een slaapkamer had ik graag de OSB platen vervangen door zwaluwstaartplaten met lichtgewicht beton op.
Nu vraag ik mij af welke afmetingen mijn balklaag moet hebben om dit aan te kunnen?
Qua uitleg kom ik uit op de vuistregel: lengte kamer: 20 zou de dikte van de balken zijn
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Wat is de overspanning van de balken (= lengte)?

Welke balken (breedte x hoogte) liggen er nu? Tussenafstand?

Specifieke reden om de OSB te vervangen door Lewis? Wil je gaan tegelen of vloerverwarming voorzien?
 
Lid geworden
19 feb 2021
Berichten
13
Waarderingsscore
1
Punten
3
De overspanning is 4,3M en als ik mij niet vergis zijn de balken 7 x 18cm met een tussenafstand van 30cm.
De reden is eigenlijk om af te zijn van het gebonk als men op hout loopt en het geluid dat je dan beneden hoort.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Dan is het leggen van Lewisplaten wel een drastische ingreep (€€)... je zou ook de tussenruimte alvast kunnen opvullen met een isolatiemateriaal, bijv. cellulose inblazen (of inproppen) en kijken wat effect dat geeft.

Vervolgens leg je een geluiddempende tussenlaag (Isovlas Soundfelt, harde glaswol, houtvezel,...) en dan uw (nieuwe) vloerafwerking.

Andere optie is zandkarton voorzien als tussenlaag...
 
Lid geworden
19 feb 2021
Berichten
13
Waarderingsscore
1
Punten
3
Daar hangt inderdaad een prijskaartje aan maar dat is op zich geen probleem. De osb- platen moet er toch af om wat aan te passen aan de elektriciteit en de verwarming om de kamer te verdelen in 2
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Als geld geen rol speelt. Het zijn eigenlijk ook structurele werken en dus komen er nog wat dingen bij kijken. Melding/vergunning, architect, EPB...
Anders zou ik toch Keon zijn voorstel volgen. Zo verminder je contactgeluid en luchtgeluid.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Het zijn eigenlijk ook structurele werken en dus komen er nog wat dingen bij kijken. Melding/vergunning, architect, EPB...
Sorry, maar dit zijn geen structurele werken! "De stabiliteit van de woning" komt niet in het gedrang...
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Die zwaluwplaten zullen dragend zijn voor alles wat erop komt.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Maar dat maakt niet uit voor de stabiliteit van de rest van de woning... Als er een hoofdraagbalk die met trekkers aan de gevel is bevestigd, wordt vervangen dan kan je spreken van structurele werken... Vergelijk het met een nieuw dak... zolang de hoofdbalken blijven liggen is er geen sprake van structurele werken, de kepers mag je altijd vernieuwen zonder problemen... en die zijn ook "dragend" voor de dakpannen...
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
De overspanning is 4,3 m en als ik mij niet vergis zijn de balken H18x7Bmet een tussen afstand van 30cm.
Dat zal nipt worden volgens de documentatie van Lewis (HOH van 300 mm staat helaas niet in hun overzicht).

Waar je wel voor kan opteren, zijn de speciale "Lewis schroefnagels" zodat de Lewisplaten de houten balken gaan versterken (zie bovenstaande link).

De reden is eigenlijk om af te zijn van het gebonk als men op hout loopt en het geluid dat je ban beneden hoort.
Belangrijk voor een goede geluiddemping is luchtdichtheid... als je toch alles opengooit zou ik onderaan tegen de balken telkens twee balkjes bevestigen waar je vervolgens stroken OSB op laat rusten. Die stroken OSB kleef je dan rondom luchtdicht af tegen de balken en de muren.

Daarna vul je alles op met een geluiddempend isolatiemateriaal naar keuze.

En dan moet je kiezen of je hier nog verder gaat met die Lewis-platen of niet...

Alternatief is om hier multiplexplaten te nemen en die om de 15 cm vast te schroeven (schroeven ca. 6x60) in de balken. Deze laag multiplex ook rondom goed luchtdicht afwerken.
Dit beschouw je als uw basisvloer... Dit gaat - tot in deze fase - al dag en nacht verschil uitmaken qua geluid.

Afwerken doe je dan met een dempende tussenlaag en een zwevende vloerafwerking.
 
Lid geworden
19 feb 2021
Berichten
13
Waarderingsscore
1
Punten
3
De overspanning is 4,3 m en als ik mij niet vergis zijn de balken H18x7Bmet een tussen afstand van 30cm.
Dat zal nipt worden volgens de documentatie van Lewis (HOH van 300 mm staat helaas niet in hun overzicht).

Waar je wel voor kan opteren, zijn de speciale "Lewis schroefnagels" zodat de Lewisplaten de houten balken gaan versterken (zie bovenstaande link).

De reden is eigenlijk om af te zijn van het gebonk als men op hout loopt en het geluid dat je ban beneden hoort.
Belangrijk voor een goede geluiddemping is luchtdichtheid... als je toch alles opengooit zou ik onderaan tegen de balken telkens twee balkjes bevestigen waar je vervolgens stroken OSB op laat rusten. Die stroken OSB kleef je dan rondom luchtdicht af tegen de balken en de muren.

Daarna vul je alles op met een geluiddempend isolatiemateriaal naar keuze.

En dan moet je kiezen of je hier nog verder gaat met die Lewis-platen of niet...

Alternatief is om hier multiplexplaten te nemen en die om de 15 cm vast te schroeven (schroeven ca. 6x60) in de balken. Deze laag multiplex ook rondom goed luchtdicht afwerken.
Dit beschouw je als uw basisvloer... Dit gaat - tot in deze fase - al dag en nacht verschil uitmaken qua geluid.

Afwerken doe je dan met een dempende tussenlaag en een zwevende vloerafwerking.
Bedankt voor de uitleg, voor de zekerheid ga ik toch luisteren of de fabrikant meer uitleg kan geven of eens ten rade gaan bij een architect
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Door leest ook de info van Duofor, een andere fabrikant van zwaluwplaten
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Bij de verbouwing van een slaapkamer had ik graag de OSB platen vervangen door zwaluwstaartplaten met lichtgewicht beton op.
Nu vraag ik mij af welke afmetingen mijn balklaag moet hebben om dit aan te kunnen?
Qua uitleg kom ik uit op de vuistregel: lengte kamer: 20 zou de dikte van de balken zijn
En jij denkt dat deze platen geruisloos gaan zijn?

waarom zou je andere balken nodig hebben dan onder OSB?
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
@stefan, Lewisplaten + beton hebben een eigengewicht van ca. 100 à 120 kg/m²... dat is een aardige last als uw vloerbalken daar niet op voorzien zijn.

Je verliest meteen meer dan de helft van uw nuttige voorziene last (175 à 200 kg/m²).
 
Lid geworden
19 feb 2021
Berichten
13
Waarderingsscore
1
Punten
3
Bij de verbouwing van een slaapkamer had ik graag de OSB platen vervangen door zwaluwstaartplaten met lichtgewicht beton op.
Nu vraag ik mij af welke afmetingen mijn balklaag moet hebben om dit aan te kunnen?
Qua uitleg kom ik uit op de vuistregel: lengte kamer: 20 zou de dikte van de balken zijn
En jij denkt dat deze platen geruisloos gaan zijn?

waarom zou je andere balken nodig hebben dan onder
Bij de verbouwing van een slaapkamer had ik graag de OSB platen vervangen door zwaluwstaartplaten met lichtgewicht beton op.
Nu vraag ik mij af welke afmetingen mijn balklaag moet hebben om dit aan te kunnen?
Qua uitleg kom ik uit op de vuistregel: lengte kamer: 20 zou de dikte van de balken zijn
En jij denkt dat deze platen geruisloos gaan zijn?

waarom zou je andere balken nodig hebben dan onder OSB?
Volgens deze info toch
 

Bijlagen

  • lewis-geluidsisolerende-vloeren.pdf
    295,7 KB · Weergaven: 3

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
@@steven, dat klopt maar dan moet je de Lewisplaten wel zwevend leggen (op geluidsisolerende stroken). De Lewisplaten leveren dan geen bijdrage aan de sterkte van uw vloer omdat je de platen niet mag verbinden met de houten balken.

Dan kan je evengoed werken met de beschrijving die ik gaf (multiplex-platen, holle ruimten vullen en geluiddempende tussenlaag).


Ribkarton gevuld met zand werkt ook zeer goed als tussenlaag (is wel wat prijziger).
 
Lid geworden
19 feb 2021
Berichten
13
Waarderingsscore
1
Punten
3
Iemand eigenlijk ervaring met het systeem dat Caroto zegt?
@Keon : tussen de balken heb ik vroeger al glaswol isolatie gestoken dus veel ruimte voor op te vullen heb ik al niet maar het idee van die geluiddempende laag spreekt mij wel aan. Enig idee hoe goed dit het geluid isoleert? Hoor je dan nog voetstappen ?
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Geluiddemping is vaak zoals "Zwarte Magie"... het is geen exacte bedoening. Maar de basisprincipes zijn wel gekend:
  • Zorg voor luchtdichting.
  • Breng geluiddempend materiaal aan.
  • Zorg voor een stijve basisconstructie (vandaar mijn voorstel voor multiplex).
  • Voorzie waar mogelijk "massa-veer" systemen. Dit kan bovenaan in de vloerafwerking of onderaan in de plafondafwerking.
Wat ga je eigenlijk leggen als finale vloerafwerking?

Op het Nederlandse Klus-forum heeft iemand beschreven goede ervaringen te hebben met dat zandkarton.
 
Laatst bewerkt:
Lid geworden
19 feb 2021
Berichten
13
Waarderingsscore
1
Punten
3
@Keon we denken eraan om semi massief parket te gebruiken.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan