Afmeting houten balken

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
651
Punten
113
Dat zou je zwevend kunnen leggen of eerst nog een zwevende laag van zware vezelplaten (P3, P5) voorzien bovenop een dempende tussenlaag.

Die zware vezelplaten vervullen dan de functie van massa.

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Waarderingsscore
975
Punten
113
De reden is eigenlijk om af te zijn van het gebonk als men op hout loopt en het geluid dat je dan beneden hoort.
Er zijn vele verschillen in geluiden en geluidsoverdracht, hoge tonen, lage tonen, luchtgeluid en contactgeluid.
Waar jij bezorgd om bent is contactgeluid en daarom moet je uw vloerafwerking ontkoppelen van de vloerlaag op de balken.
Uw plan met lewisplaten en beton is volgens mij overdreven en niet persé een oplossing hiervoor.

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
580
Punten
113
Ik zeg hetzelfde als Keon als ik het goed voorheb. Laag plaatwerk (OSB/multiplex/...) dan laag isolatie (zie vorige link, vlas, vilt, harde platen steenwol,...) dan terug laag plaatwerk (OSB/multiplex/...) en die laag zwevend op je isolatie leggen. Heb het al meermaals toegepast gezien, niet in eigen woning, maar ben ervan overtuigd dat je geluidsoverdracht gaat verbeteren ten opzichte van je structuur met zwaluwstaartplaten.

Lid geworden
19 feb 2021
Waarderingsscore
1
Punten
3
Die laatste laag osb lijm je daar tand en groef aan elkaar als je die zwevend legt?

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
651
Punten
113
Ja, maar gebruik een gewone witte houtlijm (PVAc) die geeft een beetje mee (kruip)...

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Waarderingsscore
975
Punten
113
Ja, maar gebruik een gewone witte houtlijm (PVAc) die geeft een beetje mee (kruip)...
Hoe bedoel je dat ? Volgens mij kunnen houtverbindingen met zulke lijm helemaal niets meer meegeven, moest dat al nodig zijn. Die gelijmde verbinding is sterker dan de plaat of het hout zelf !

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
651
Punten
113
Je moet u eens inlezen over het begrip "kruip" bij hout en bij bepaalde soorten houtlijm (zoals PVAc).

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
827
Punten
113
Ipv vanalles zelf samen te steken, is OSB (of gewone fermacell, maar dan minder diverse massadichtheden) met daarop een fermacell-vloerplaat met minerale wol (daar hangt bij sommige modellen ook al een laag wol aan voor massa-veer-massa dacht ik) dan geen makkelijker oplossing? Zelfs akoestisch geschikt voor woningscheidende vloeren. Je kan op die platen ook gewoon tegelen en zo. Wel geen idee wat dat prijs-gewijs doet. Of qua gewicht.
Een zwaluwstaart met beton lijkt me niet meteen veel verschil te maken voor contactgeluid.

Laatst bewerkt:

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
651
Punten
113
Ik heb ooit ergens zulke Fermacell-tegels met houtvezel toegepast... ik was niet echt onder de indruk van het resultaat.

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Waarderingsscore
975
Punten
113
Je moet u eens inlezen over het begrip "kruip" bij hout en bij bepaalde soorten houtlijm (zoals PVAc).
Vertel het mij maar Keon want ik vind nergens dat platen die in de tand en groef verlijmd zijn nog iets kunnen werken tov mekaar.
Hout lijm je sowieso altijd klemmend op elkaar, hoe zou zulke naad dan nog kunnen werken ? Dat is ook helemaal niet de bedoeling !

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
651
Punten
113
Vergelijk het met een flexibele lijmmortel voor keramische tegels... Hier bouw je met PVAc-lijm wat flexibiliteit in bij thermische spanningen.

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Waarderingsscore
975
Punten
113
Vergelijk het met een flexibele lijmmortel voor keramische tegels... Hier bouw je met PVAc-lijm wat flexibiliteit in bij thermische spanningen.
Klopt niet Keon ! bij tegellijm heb je een zekere dikte aan lijm die nog een beetje kan werken. Bij houtlijm heb je dat totaal niet, het hout wordt klemmend gelijmd. De lijmlaag is daar 0,00000000.... mm dik !
Maar goed: het maakt voor het topic niets uit maar je moet daarom ook geen onjuistheden vertellen hé !

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
651
Punten
113
Het gaat hier zeer specifiek om de witte PVAc-lijm. Omdat die kruipgevoelig is, mag je die niet gebruiken voor structurele toepassingen, bijv. het verlijmen van houten spanten, glulams, etc. Ramen en deuren mag je wel lijmen met die lijm.

Maar die kruipeigenschap komt hier - bij het verlijmen van een zwevende vloerplaat - net van pas, bij te hoge thermische spanningen, zal die vloer zich toch nog kunnen "zetten" ondanks de verlijming.

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Waarderingsscore
975
Punten
113
Keon, het gaat hier om het verlijmen van platen in de tand en groefverbinding met de gebruikelijke witte houtlijm (PVAc).
Als je denkt dat er nog een werking kan optreden in die verbinding dan weet je niet wat het verlijmen van houten verbinidngen betekent.
Als je de platen zonder verlijming met tand en groef verbindt dan kan elke plaat op zich iets blijven werken, ook in de verbindingen.
Als je ze wel verlijmd in de verbinding dan is het de oppervlakte in zijn geheel die iets kan blijven werken, maar kan de verbinding geen werking meer opvangen.
Zeggen dat vloer zich nog zal kunnen zetten in de lijmverbindingen is onzin ! Dat verroert geen vin meer !

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
651
Punten
113
Als je denkt dat er nog een werking kan optreden in die verbinding dan weet je niet wat het verlijmen van houten verbindingen betekent.
Dus in uw opzicht is er geen verschil in kruipgedrag tussen een PVAc-lijm en een Ureum-Formaldehydelijm of zelfs een Resorcinol-Fenol-Formaldehydelijm?

Is dat algemeen geldig of voor een specifiek merk en type? Welk merk en type is dat dan?

Als je die kruipvrije PVAc-lijm zelf hebt weten te brouwen in uw achterkeuken dan zou ik dringend een patent nemen...

Regis07

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
3 feb 2011
Waarderingsscore
200
Punten
63
Men gaat hier geen discussie starten over houtlijmen en hun eigenschappen!
Iedereen probeert te antwoorden aan en naar de wensen van antwoord voor de TS.
En als het niet lukt komt er een slot.

Bovenaan