• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Afdak tussen tuinhuis en tuinwand

jova313

Actief Lid
Lid geworden
4 sep 2017
Berichten
298
Waarderingsscore
90
Punten
28
Ik ben van plan om tussen ons tuinhuis en onze tuinwand een afdakje te plaatsen. De tuinwand is gezet met azobe palen van 6x6cm - tussenafstand 1,1m. De palen zijn 2,75m (1,8 hoog + 95 in stabilisé).

Ik vroeg me af of ik deze palen kon gebruiken als basis om het afdak aan te bevestigen, of dat ik best extra steunpalen voorzie.

Zie ook plannetje ter verduidelijking.
 

Bijlagen

  • Screenshot 2022-04-02 at 18.51.13.png
    Screenshot 2022-04-02 at 18.51.13.png
    283,1 KB · Weergaven: 15

Fuss

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 sep 2016
Berichten
350
Waarderingsscore
240
Punten
43
Dat zou moeten lukken. Je grootste vijand is sneeuw (gewicht van pakweg 40cm dik is niet te onderschatten).
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Mag je dit afdak wel bevestigen aan die wand ?
Dit is een wand op de perceelgrens maw na te zien of deze eigendom is of niet.
Je moet ook je vergunning hiervoor aanvragen want je wijkt af van de regelgeving dat bouwkundige constructeis op 1 meter van de perceelgrens moeten staan ... of op de perceelgrens ( zie verkavelingsvergunning of gemeente)
Bijkomend : hoe ga je die afwatering verzorgen ? Laten aflopen naar de buur?
Mag niet. Je moet je hemelwater op eigen perceel opvangen.

Ne paal van 6x6 is geschikt voor een wand maar niet echt voor een dak op te vangen. Daarvoor wordt toch liever gewerkt met een 10x10 of12x12 zelfs een 14x14. echter je zit hier maar met een overspanning van 2.60 dan zou ik werken met 3 palen van 10x10 op volle eigendom en best van al met een draagschoen in de beton/stabilisé.
Hierop een moerbalk van 10x5 en dit met een lipverbinding . Aan het tuinhuis idem .
En daarop de ruiters van 5x5 met de dakpanelen.
 

jova313

Actief Lid
Lid geworden
4 sep 2017
Berichten
298
Waarderingsscore
90
Punten
28
Mag je dit afdak wel bevestigen aan die wand ?
Dit is een wand op de perceelgrens maw na te zien of deze eigendom is of niet.
Je moet ook je vergunning hiervoor aanvragen want je wijkt af van de regelgeving dat bouwkundige constructeis op 1 meter van de perceelgrens moeten staan ... of op de perceelgrens ( zie verkavelingsvergunning of gemeente)
Bijkomend : hoe ga je die afwatering verzorgen ? Laten aflopen naar de buur?
Mag niet. Je moet je hemelwater op eigen perceel opvangen.

Ne paal van 6x6 is geschikt voor een wand maar niet echt voor een dak op te vangen. Daarvoor wordt toch liever gewerkt met een 10x10 of12x12 zelfs een 14x14. echter je zit hier maar met een overspanning van 2.60 dan zou ik werken met 3 palen van 10x10 op volle eigendom en best van al met een draagschoen in de beton/stabilisé.
Hierop een moerbalk van 10x5 en dit met een lipverbinding . Aan het tuinhuis idem .
En daarop de ruiters van 5x5 met de dakpanelen.
Ik wist niet dat je een meter moest tussenlaten... We gingen wel eens vragen aan de buren of ze daar een probleem mee hadden.

De palen van de tuinwand staan op 15cm van de grens, ik was van plan een dakgootje te hangen en het water op onze grond te laten lopen.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
als de buren er geen graten inzien
als je het niet kunt zien van op straat
als je gemeente nog geen drone gebruikt

dan denk ik dat je wel weet wat ik wil zeggen zonder expliciet te zeggen :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan