• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Afbrokkelen binnenmuur

Lid geworden
3 jan 2019
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

Heb even een beetje hulp/kennis nodig over oude garage binnenmuur. :)
Binnenkant muur heeft een laag cement erover tot in de helft, aan de buitenkant is er grond tot op de hoogte van de cement binnen. Dus vermoed tegen vocht?
Nu is er een uitstulping vanbinnen (aangeduid op foto) met een klein gat in waarin ik een losse kapotte baksteen zie.
Heb schrik dat wanneer ik de cement zou weghalen een deel van de muur zou afbreken.
Hoe fix ik dit het beste?
De bedoeling is om later houtenprofiel en Gyproc te plaatsten.
Dank bij voorbaat! :)
 

Bijlagen

  • IMG_20210306_115821_823.JPG
    IMG_20210306_115821_823.JPG
    341,1 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt door een moderator:

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
De Luk (lukanar) heeft het hier al vermeld in een andere topic ... Is er een drainage langs de buitenmuur?
Zoniet, misschien beter daarmee eerst beginnen?
Het verbergen van het probleem achter een voorzetwand gaat op korte termijn ne muffe geur geven in/aan de kamer die u wilt bouwen.
 
Laatst bewerkt:
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Van den andere kant: je zou dit ook kunnen beschouwen als een keldermuur en dan is het een zaak van waterdicht afwerken van die muur.
Ik zou er dan aan denken om de gehele twijfelachtige behandeling van die (kelder)muur volledig te verwijderen om op een propere lei hier een waterdichte kelderbezetting op aan te brengen. Een bekuiping maken dus.
Daar mag dan absoluut niet meer in geboord worden om één of andere afwerking op aan te brengen.
 
Lid geworden
3 jan 2019
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
1
De Luk (lukanar) heeft het hier al vermeld in een andere topic ... Is er een drainage langs de buitenmuur?
Zoniet, misschien beter daarmee eerst beginnen?
Het verbergen van het probleem achter een voorzetwand gaat op korte termijn ne muffe geur geven in/aan de kamer die u wilt bouwen.
Het is een oud gebouw dus zeer waarschijnlijk niet. Maar deze plaatsen zou betekenen anderhalve meter grond diep langs de buitenkant en alle planten/bloemen verwijderen :/
Ik vermoed dat het gewicht van de grond een probleem geeft bij de muur?
Van den andere kant: je zou dit ook kunnen beschouwen als een keldermuur en dan is het een zaak van waterdicht afwerken van die muur.
Ik zou er dan aan denken om de gehele twijfelachtige behandeling van die (kelder)muur volledig te verwijderen om op een propere lei hier een waterdichte kelderbezetting op aan te brengen. Een bekuiping maken dus.
Daar mag dan absoluut niet meer in geboord worden om één of andere afwerking op aan te brengen.
Inderdaad het is eigenlijk een keldermuur en zo zou ik het willen aanpakken. Maar heb schrik bij het verwijderen van die twijfelachtige behandeling dat de muur in gaat storten door het gewicht van de grond langs de buitenkant.

Mijn vraag eigenlijk aan jullie beide, aangezien jullie zeer snel geantwoord hebben, waarvoor dank.
Kan ik dit oplossen zonder de grond langs de buitenmuur tijdelijk weg te halen en de muur te fixen?

Nogmaals dank :)
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Je foto is wel erg onduidelijk, eigenlijk zie ik er alleen een rode cirkel op staan.
Maar er eens een paar van dichterbij, enne een muur stort niet zomaar in als je de bezetting verwijdert hoor.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
De bepleistering is niet hetgene wat de muur sterk of zwak maakt. Het zijn de bakstenen op zich en daarvan kunnen we niet weten hoe zeer die beschadigd zijn maar ik veronderstel dat dat hooguit wat afschilferingen kunnen zijn. Bij het afkappen van de huidige bezetting kunnen er nog meer afschilferingen gebeuren maar dat zal wellicht allemaal bij oppervlakkige beschadigingen van enkele cm dikte blijven terwijl die muur wellicht 30 cm dik zal zijn.
Moest er een stabiliteitsgevaar zijn dan zou je dat merken doordat de muur bol naar binnen toe staat.
Dus de oplossing is volgens mij die muur behandelen zoals je een verweerde en vochtige keldermuur zou behandelen: waterdicht bepleisteren dus.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan