Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

afbraak heropbouw 6% of 21% btw en aankoop grond 2% of 12% ?

• Tags administratie epb nieuwbouw renovatie woningbouw
  • Lid geworden
    29 apr 2025
    Waarderingsscore
    10
    Punten
    3
    voor afbraak heropbouw 6% btw moet je aan 2 voorwaarden voldoen
    - geen volle eigenaar zijn van een woning
    - max 175m² bewoonbare ruimte ( hier ook moeilijk te vinden wat aanzien word als bewoonbare ruimte)

nu bezit ik al een woning (gerenoveerd) en vroeg ik me af of ik deze mogelijks zou kunnen schenken aan mijn nu nog minderjarige kinderen en zelf het vruchtgebruik houden. zo ben ik zelf geen volle eigenaar meer en volgens de wet zou ik dan recht hebben op de 6% btw regeling voor sloop wederopbouw en 2 % registratierechten op de bouwgrond i.p.v. 12% ?

voor 2025 is bewoonbare ruimte terug geschroefd naar 175m² i.p.v. 200m². als ik het goed begrepen heb zijn dit enkel keuken, eetplaats, living en slaapkamer.
    dus niet inbegrepen : badkamer, gang, toilet, niet leefbare zolder (zonder vaste trap, niet geventileerd en geen ramen) garage en bergruimte (technische ruimte) ?

ik meende ook nog het epb peil als een van de voorwaarde te zien maar kan me vergissen...

- max 175m² bewoonbare ruimte ( hier ook moeilijk te vinden wat aanzien word als bewoonbare ruimte)

nu bezit ik al een woning (gerenoveerd) en vroeg ik me af of ik deze mogelijks zou kunnen schenken aan mijn nu nog minderjarige kinderen en zelf het vruchtgebruik houden. zo ben ik zelf geen volle eigenaar meer en volgens de wet zou ik dan recht hebben op de 6% btw regeling voor sloop wederopbouw en 2 % registratierechten op de bouwgrond i.p.v. 12% ?

Nee, ook vruchtgebruik is een bepalende factor. Enkel als je een andere eigendom via erfenis hebt ontvangen is er een uitzondering.

voor 2025 is bewoonbare ruimte terug geschroefd naar 175m² i.p.v. 200m². als ik het goed begrepen heb zijn dit enkel keuken, eetplaats, living en slaapkamer.
    dus niet inbegrepen : badkamer, gang, toilet, niet leefbare zolder (zonder vaste trap, niet geventileerd en geen ramen) garage en bergruimte (technische ruimte) ?

ik meende ook nog het epb peil als een van de voorwaarde te zien maar kan me vergissen...
    Ik dacht dat die 175m2 enkel voor de verkoop is van woningen (bv. projectontwikkelaars). Als je in eigen naam bouwt zou dit wel op 200m2 blijven.

Wat je zegt ivm de oppervlaktes klopt inderdaad.

Ivm je tweede vraag, kan je waarschijnlijk wel info terugvinden in de circulaire (zie bijlage).

E-peil is een voorwaarde bij de sloop-en herbouwpremie, maar ik denk niet dat dat een voorwaarde is voor de 6% BTW.

Bijlagen

Weet iemand of registratierecht aan 2% kan voor mijn vrouw die nog geen eigen woonst bezit en 12% voor mezelf die wel al een eigen woonst bezit?

De grond is afgesplitst van een bestaand kavel en staat in het kadaster als bouwgrond. Feitelijk is dit wel anders want er staan 2 woningen op met huis nummer 63 en 65. 63 zijnde een woning met ingestort dak. 65 de hele buiten structuur nog duidelijk zichtbaar (muren dak ramen deuren).
    Ik zou dit willen laten opnemen in de akte om zo 2% registratie recht te bekomen voor het deel van mijn vrouw.
    We zouden hierna de woning slopen en een nieuwbouw op een andere locatie dan de woning willen plaatsen. Normaal gezien kan dit omdat het gaat over de feitelijke situatie op het moment dat de akte getekend word.
    De volgende regels blijven wel gelden dat we van de woning ons hoofdverblijfplaats moeten maken.
    Klopt dit en zoja hoe leg ik dit uit aan mijn notaris die precies niet op de hoogte is ?

Terug
Bovenaan