Advies?

Lid geworden
2 aug 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo

Wij zijn een jong koppel uit de regio Aalst en we zijn van plan te bouwen. Voor de bouwgrond hebben we beroep gedaan op een sociale verkaveling in de buurt. Maar ik heb een tijdje hier op het forum de berichten gelezen en ik begin meer en meer schrik te krijgen om te bouwen. Om de kosten te drukken kiezen we om de woning wind- en waterdicht te laten bouwen door een bouwfirma, zeker niet via SOD want dat vertrouw ik niet echt :) De rest zouden we zelf doen.

Dit zijn de zaken die we zelf zouden doen:

- grondwerken

- sanitair

- verwarming

- electriciteit

- schrijnwerk

- voegen

- vloeren

- eventueel pleisterwerk

Dit zouden we laten doen:

- dak

- ramen

- chape

- ruwbouw

Er zullen waarschijnlijk nog zaken zijn die we vergeten zijn, maar dit zijn de grootste kosten.

Maar als ik de prijzen hier lees op het forum, vrees ik ervoor dat dit niet zal lukken met ons budget. Wij krijgen natuurlijk wel veel hulp en steun van onze ouders maar toch blijft het een risico denk ik... En alles hangt natuurlijk af van het aantal m² je wilt bouwen en welke afwerking je wenst (luxe/geen luxe)

Zijn er nog mensen deze situatie hebben meegemaak en me misschien beetje op men gemak kunnen stellen? :)

groetjes

Yves

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
2
Punten
38
nog een "dure" kost die meesten laten uitvoeren : pleisterwerken.

zelf : verwarming niet vergeten.

tip voor ruwbouw : metsers dienen, vooral als ze op stelling werken op hoogte = grote hulp.

Lid geworden
27 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
't Is moeilijk advies te geven aangezien we niet weten hoe groot je huis gaat worden, hoeveel je geleend hebt, hoeveel je verdient, welke andere uitgaven je nog hebt... :)

In het topic 'hoeveel gaat mijn huis kosten' staan wrsch al veel van je vragen beantwoord. Maar aan je eerste post te zien denk ik dat je daar al gaan lezen bent...

Lid geworden
15 jul 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Toen wij die bedragen hoorden, verschoten we ook wel. Zeker als je het aantal vierkante meters zou gaan vermenigvuldigen met die 'theoretisch gemiddelde waarde' van 1200 euro.

Onze eerste meetstaat komt nu toch op 30.000 euro goedkoper uit dan als je het aantal m² x 1200 doet. (We hebben wel een zolder van 40m² en garage van 35m², misschien ook daardoor. Maar er zit wel een warmtepomp met VV al in verrekend.)

Electriciteit en vloeren gaan we ook zelf doen. Al de rest gaan we laten doen. In onze meetstaat is momenteel het laten leggen van electriciteit en vloeren wel inbegrepen. (We zijn volop offertes aan het vragen, maar met de bouwverlof duurt dit wat langer...)

Lid geworden
2 aug 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
bedankt Kriss, ik heb men topic al aangepast

Lid geworden
2 aug 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
ok mensen bedankt alvast. Van zodra ik meer weet hou ik jullie op de hoogte !

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
2
Punten
38
X-Fader wrote:

ok, ik zie dat je dit zelf gaat doen? is wel voor echte vakman he, mooi degelijk pleisterwerk.

ik denk als je dit perfect kan, kan je beter ook effe uw ruwbouw zelf zetten...

Lid geworden
2 aug 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kris77 wrote:
X-Fader wrote:

ok, ik zie dat je dit zelf gaat doen? is wel voor echte vakman he, mooi degelijk pleisterwerk.

ik denk als je dit perfect kan, kan je beter ook effe uw ruwbouw zelf zetten...

Mijn neef werkt als pleisterman dus die kan dat gerust doen

archiklusser

Zeer Actief lid
Lid geworden
20 sep 2007
Waarderingsscore
41
Punten
48
Isolatiewerken zijn ook prima zelf te doen. Zelf geplaatst is fors goedkoper en als je de nodige zorg besteedt aan de plaatsing is kun je een optimale isolatieschil maken (aannemers maken nogal eens een potje van de plaatsing).

Lid geworden
2 aug 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nu ik jullie reacties lees, besef ik dat er veel komt kijken bij een nieuwbouw en dat je met alles rekening moet houden. Kan je dan eigenlijk rekenen op je archtitect die je wegwijs maakt in al die zaken of moet je dit allemaal zelf uitzoeken?

acl

Lid geworden
21 feb 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Quote:
Nu ik jullie reacties lees, besef ik dat er veel komt kijken bij een nieuwbouw en dat je met alles rekening moet houden. Kan je dan eigenlijk rekenen op je archtitect die je wegwijs maakt in al die zaken of moet je dit allemaal zelf uitzoeken?

Hoe duurder uw architect, hoe meer je kan beroepen op de architect voor detail, uitvoeringsplannen ed.

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
'k Denk dat je weinig firma's zal vinden die de weinige punten zullen uitvoeren die je wil uitbesteden...

En degene die het wel kunnen, zijn dan weer SOD's die werken met onderaannemers. Het waarom van een algemene aannemer of bouwfirma (=SOD) is me dan ook niet helemaal duidelijk...

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
2
Punten
38
- dak

- ramen

- chape

- ruwbouw

die 4 heb ik ook apart genomen. Denk niet dat het veel uitmakt dit door 1 firma laten doen, dan dat het u meer gaat kosten.

zij laten toch ook de rest door andere doen meestal.

Lid geworden
2 aug 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb ook vernomen dat je moet oppassen als je familieleden laat meewerken op de werf bvb je koopt zelf materiaal aan en een familielid plaatst de electriciteit en sanitair... Mag dit? Want ik heb al gehoord dat de facturen moeten overeenkomen met de waarde dat de bank schat?

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
2
Punten
38
X-Fader wrote:
Ik heb ook vernomen dat je moet oppassen als je familieleden laat meewerken op de werf bvb je koopt zelf materiaal aan en een familielid plaatst de electriciteit en sanitair... Mag dit? Want ik heb al gehoord dat de facturen moeten overeenkomen met de waarde dat de bank schat?

directe familieleden mogen gratis meehelpen (vader, broer, etc); ze mogen wel professioneel niet actief zijn in het gebied dat ze iets doen... (...btw?)

zover heb ik het begrepen altijd; wel vree ambetant, maja.

je moet die uren goed bijhouden, zodat je kan verantwoorden hoeveel werk erin zit, tov hun geschatte waarde. vooral alle werkuren bijhouden is belangrijk zodat je iets kunt voorleggen meost je btw controle krijgen.

Lid geworden
2 aug 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dus het volgende zou mogelijk zijn:

Ik koop het materiaal aan met factuur, en bvb mijn vader en oom (beide geen zelfstandig beroep, beide op pensioen) komen me helpen om electriciteit en sanitair te plaatsen. Ik noteer in een Excel-file de nodige info die ik kan voorleggen bij eventuele btw-controle.

Dus ik ben niet verplicht om voor alles een aannemer te zoeken, tis zoals Roger zegt: wat je zelf doet doe je meestal beter he :)

acl

Lid geworden
21 feb 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Quote:
mijn vader en oom

Van bloedverwanten in 1ste lijn kan aangenomen worden dat die niet bezoldigde arbeid verrichten voor u. Een oom dus in princiepe niet.

Lid geworden
2 aug 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
En als die een papier tekent dat hij onbezoldigd komt werken?

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
2
Punten
38
X-Fader wrote:
En als die een papier tekent dat hij onbezoldigd komt werken?

dan ga je toch BTW moeten betalen op al zijn uren vrees ik.

Lid geworden
2 aug 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dus eigenlijk kan je niet besparen bij een bouw? Als je dan eventueel de kosten kunt drukken door zelf iets te doen dan pakken ze u daarop.

Je bent dus eerder verplicht om voor ALLES een aannemer te zoeken... ja dan kan ik geloven dat bouwen enorm duur is...

Bovenaan