Advies zonnepaneleninstallatie nieuwbouw

• Tags energie energieverbruik nieuwbouw ventilatie warmtepomp
  • Lid geworden
    2 sep 2018
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Beste,

Wij zijn momenteel een gezin van 2 volwassenen en 1 kind van 2,5 jaar en we hebben een nieuwbouwwoning gekocht, dat volop in aanbouw is, met een hellend dak van +-6m hoog en +-5,5 breed onder een hoek van 45°, beschikbare ruimte 2 keer +- 30m², de tuin is zuidwest georiënteerd en de schaduw is te verwaarlozen.

De zonnepaneleninstallatie die voorzien wordt, is een Huawei omvormer met 3x 440 Wp, maar wij zouden er 6x 440Wp bijleggen. (capaciteit omvormer en merk zonnepanelen niet gekend).
    Nu opteren wij om de installatie zo optimaal mogelijk te maken vanaf het begin, exclusief batterij, en dus meer panelen te plaatsen.
    De leverancier (niet vrij te kiezen) stelt voor om in totaal 12x 440 Wp te leggen en een jaaropbrengst van +- 4800 kWh te krijgen.

De enige, gekende gegevens van de grote toestellen die worden geplaatst zijn een Daikin lucht/water warmtepomp, Daikin airco met 4 binnenunits (1stylish, 3 perfera) en ventilatie van duco. Geen laadpaal voor een elektrische auto aan huis mogelijk vanwege staanplaats in ondergrondse kelder. 3 van de 4 airco-units verwarmen de slaapkamers want daar ligt geen vloerverwarming.
    Jullie kunnen waarschijnlijk nog toestellen opsommen die ik hier vergeten ben.

Moest er ooit een batterij bijkomen: Ik heb op internet gevonden dat je de Wattpiek x 1 a 1,5kWh te doen en dit zou met de 12 panelen op een batterij komen tussen de 5,3kWh en 7,9kWh. Klopt dit?

Wat is jullie advies? Zouden jullie 9 panelen plaatsen en een krachtigere omvormer om in de toekomst meer panelen en een batterij te plaatsen? Of zouden jullie ineens het dak volleggen en de eerste jaren een hoger zelfverbruik te halen?

De verhuis zou trouwens ten vroegste oktober kunnen plaatsvinden.

Hopelijk hebben jullie genoeg info en kunnen jullie mij adviseren.

Alvast bedankt

Arno

@WeetNietAlles, je kan inderdaad resetten en zo je installer account verkrijgen. Maar dan trekt de plaatser zich zeker terug bij problemen of garantie kwesties. Dit is net wat c00kie wil vermijden.

@Groolp , je zal het wel allemaal bekeken hebben maar enkele vragen/bemerkingen.
    Hou je rekening met de extra slijtage door elke dag geforceerd te ontladen? Brengt dit nog iets op op langere termijn?
    Je moet ook je PV niet uitschakelen maar vermogen verminderen. Ik doe iets gelijkaardigs door een boiler verwarming te regelen. Als ik piek verbruik heb stopt hij binnen de 2sec met verwarmen, als er terug overschot is loopt hij weer rustig mee omhoog met de boiler.

EMHASS ken ik niet,ik heb het geregeld in HA zelf. Heb ook geen dynamisch tarief of accu. Ga het eens bekijken.

@WeetNietAlles, je kan inderdaad resetten en zo je installer account verkrijgen. Maar dan trekt de plaatser zich zeker terug bij problemen of garantie kwesties. Dit is net wat c00kie wil vermijden.

@Groolp , je zal het wel allemaal bekeken hebben maar enkele vragen/bemerkingen.
    Hou je rekening met de extra slijtage door elke dag geforceerd te ontladen? Brengt dit nog iets op op langere termijn?
    Je moet ook je PV niet uitschakelen maar vermogen verminderen. Ik doe iets gelijkaardigs door een boiler verwarming te regelen. Als ik piek verbruik heb stopt hij binnen de 2sec met verwarmen, als er terug overschot is loopt hij weer rustig mee omhoog met de boiler.

EMHASS ken ik niet,ik heb het geregeld in HA zelf. Heb ook geen dynamisch tarief of accu. Ga het eens bekijken.
    Warranty is van HUAWEI en niet de installateur... Idem als je een auto koopt... Wie geeft de garantie, is altijd de producent.

Aan jullie de keuze 😂

J

Het lijkt me dat dat toch wel op z'n minst in de grijze zone van het wettelijke is (om niet zwart te zeggen).
    Een plaatser kan wel zeggen dat garantie dan vervalt, maar garantie is redelijk sterk wettelijk beschermd.
    Ik kan me moeilijk inbeelden dat "een factory reset" een geldige reden is om garantie te laten vervallen.

Het is natuurlijk een ander verhaal als jij als gebruiker ronduit verkeerde instellingen gaat doen in een installateursmenu en daardoor de zaak niet meer werkt. Maar dat is enkel desgevallend een aanleiding om niet onder garantie gedekt te zijn ipv "toegang tot het menu an-sich".

Je kan het garantie noemen maar ik zie het vaak meer iemand die achter je staat. Als er iets misloopt met de installatie zou je installateur degene moeten zijn welke het contact legt met de fabrikant en bepaald dat de installatie en instellingen nog correct zijn. En eventueel de oorzaak zoekt, misschien is de omvormer nog oké maar is er een connector verbrand.

Een gedeelte van dit verhaal is natuurlijk iets moeilijker vanuit de installateur als jij toegang hebt tot al de instellingen. Als je belt dat het niet meer goed werkt en hij moet elke week komen onderzoeken welke instelling je nu weer veranderd hebt.
    Er is niet voor niets een installateur en gebruiker menu.
    Wat gebeurt er als je omvormer stuk gaat doordat je hem elke seconde aan/uit schakelt? Je verwacht misschien een oplossing onder garantie omdat die instelling gewoon beschikbaar is gesteld door de installateur, maar kan bedenken dat huawei daar anders over denkt.

voor 'jan modaal' is de gebruikers menu perfect denk ik. Voor ons (mensen die zelf oplossingen en uitbreidingen zoeken op bouwinfo en tweakers forum) is het mijn inziens geen probleem om de installateurs instellingen beschikbaar te hebben, eventueel in overleg met je elektricien.

Disclaimer, Ik heb zelf mijn installatie geplaatst dus heb geen electricien/installateur waarmee ik moet overleggen.

Heb even gekeken: als je verbind via modbus (met de huawei solar integratie in HA) heb je volgende instellingen beschikbaar. Als je deze dus niet als een gek gaat veranderen zal je niet veel stuk kunnen maken.

1748682755936.png

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan