Advies zonnepaneleninstallatie nieuwbouw

• Tags energie energieverbruik nieuwbouw ventilatie warmtepomp
  • Lid geworden
    2 sep 2018
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Beste,

Wij zijn momenteel een gezin van 2 volwassenen en 1 kind van 2,5 jaar en we hebben een nieuwbouwwoning gekocht, dat volop in aanbouw is, met een hellend dak van +-6m hoog en +-5,5 breed onder een hoek van 45°, beschikbare ruimte 2 keer +- 30m², de tuin is zuidwest georiënteerd en de schaduw is te verwaarlozen.

De zonnepaneleninstallatie die voorzien wordt, is een Huawei omvormer met 3x 440 Wp, maar wij zouden er 6x 440Wp bijleggen. (capaciteit omvormer en merk zonnepanelen niet gekend).
    Nu opteren wij om de installatie zo optimaal mogelijk te maken vanaf het begin, exclusief batterij, en dus meer panelen te plaatsen.
    De leverancier (niet vrij te kiezen) stelt voor om in totaal 12x 440 Wp te leggen en een jaaropbrengst van +- 4800 kWh te krijgen.

De enige, gekende gegevens van de grote toestellen die worden geplaatst zijn een Daikin lucht/water warmtepomp, Daikin airco met 4 binnenunits (1stylish, 3 perfera) en ventilatie van duco. Geen laadpaal voor een elektrische auto aan huis mogelijk vanwege staanplaats in ondergrondse kelder. 3 van de 4 airco-units verwarmen de slaapkamers want daar ligt geen vloerverwarming.
    Jullie kunnen waarschijnlijk nog toestellen opsommen die ik hier vergeten ben.

Moest er ooit een batterij bijkomen: Ik heb op internet gevonden dat je de Wattpiek x 1 a 1,5kWh te doen en dit zou met de 12 panelen op een batterij komen tussen de 5,3kWh en 7,9kWh. Klopt dit?

Wat is jullie advies? Zouden jullie 9 panelen plaatsen en een krachtigere omvormer om in de toekomst meer panelen en een batterij te plaatsen? Of zouden jullie ineens het dak volleggen en de eerste jaren een hoger zelfverbruik te halen?

De verhuis zou trouwens ten vroegste oktober kunnen plaatsvinden.

Hopelijk hebben jullie genoeg info en kunnen jullie mij adviseren.

Alvast bedankt

Arno

en dan nog kan een moderne installatie makkelijk dynamisch gemaakt worden om niet terug te leveren bij negatieve injectieprijzen.
    laat mij dan maar weten hoe ik dat makkelijk kan doen... maar natuurlijk niet door een pokkeduur ems te installeren waar ik 10 jaar voor nodig heb om het terug te verdienen met wat het eigenlijk maar opbrengt.
    Ik ben daar nu al een tijdje mee bezig, het is toch net iets ingewikkelder dan "makkelijk dynamisch maken" hoor ;).

Ik schreef dan ook een moderne installatie.

In mijn geval, in de monitoring app

1748345287005.png

Verder kan je dit ook nog optimaliseren rekening houdend met je eventuele batterij

Op maandbasis (variabel tarief) wordt injectie toch nooit negatief?

Vanmorgen was er een interessante discussie op de radio door Luc Pauwels (VRT) oa. over verband piekbelasting - teruglevering, en dat er zelfs al contracten zijn waarbij mensen moeten betalen om de stroom op het net te zetten ook als de prijzen nog niet negatief zijn (tot 40€/MWh), verband subsidie en uitzetten panelen, etc.
    https://www.vrt.be/vrtmax/luister/radio/w/winwin~20-368/winwin~21-37865-1/#playlist vanaf over de helft van het programma.

mijn omvormer is 2 jaar oud... Als dat al niet meer modern is :s.
    Dat ik mijn sma niet meer kan bereiken die hier een jaar of 6/7 hangt wil ik misschien nog aanvaarden, maar om een toestel van 2 jaar te sturen... als dat al niet kan... (zonder een systeem te moeten aanschaffen van +500€)

Dat ik mijn sma niet meer kan bereiken die hier een jaar of 6/7 hangt wil ik misschien nog aanvaarden, maar om een toestel van 2 jaar te sturen... als dat al niet kan... (zonder een systeem te moeten aanschaffen van +500€)
    Hangt van omvormer af. Solar Edge heeft die optimalisatie voor dynamische tarieven al langer in hun systeem.
    Ik vermoed dat er ook aanbieders zullen komen als ZONNEPLAN in NL. Die bieden dan extra "powerplay" aan dat er voor zorgt dat je niet teruglevert bij negatieve prijzen.
    Of natuurlijk externe aanbieders met een identiek systeem. Want we zijn niet de enigen in de wereld met dit "probleem"

Vanmorgen was er een interessante discussie op de radio door Luc Pauwels (VRT) oa. over verband piekbelasting - teruglevering, en dat er zelfs al contracten zijn waarbij mensen moeten betalen om de stroom op het net te zetten ook als de prijzen nog niet negatief zijn (tot 40€/MWh), verband subsidie en uitzetten panelen, etc.
    https://www.vrt.be/vrtmax/luister/radio/w/winwin~20-368/winwin~21-37865-1/#playlist vanaf over de helft van het programma.
    De heisa van de laatste dagen, is dat niet wat overdreven?
    hln.be, sowieso al niet de meest evenwichtige berichtgeving, geeft zelf al aan dat het vorig jaar over 500 gezinnen ging.
    Op de 6 miljoen gezinnen in België, is dat toch een redelijk nicheprobleem, nee?

De heisa van de laatste dagen, is dat niet wat overdreven?
    hln.be, sowieso al niet de meest evenwichtige berichtgeving, geeft zelf al aan dat het vorig jaar over 500 gezinnen ging.
    Op de 6 miljoen gezinnen in België, is dat toch een redelijk nicheprobleem, nee?
    En die 500 betalen op jaarbasis max. 50 € voor het leveren van stroom.
    Volgens de radio gaat het verder gaan. Er hebben 600 000 gezinnen zonnepanelen waarvan er 150 000 een vast contract hebben, maar de rest die zit vaak met een slecht contract omdat het terugleveren nooit niet veel opbrengt en potentieel zal moeten betalen, niet enkel de dynamische.
    Het punt is uiteindelijk dat het beleid op niets trekt en de perceptie die wordt gecreëerd slecht is.

ik kan ook de sma niet meer laten lezen sinds de digitale teller is gekomen.

Hangt van omvormer af. Solar Edge heeft die optimalisatie voor dynamische tarieven al langer in hun systeem.
    Ik vermoed dat er ook aanbieders zullen komen als ZONNEPLAN in NL. Die bieden dan extra "powerplay" aan dat er voor zorgt dat je niet teruglevert bij negatieve prijzen.
    Of natuurlijk externe aanbieders met een identiek systeem. Want we zijn niet de enigen in de wereld met dit "probleem"
    i know...
    maar hoe moeilijk kan het zijn om in te stellen via een firmwareupdate dat een omvormer zichtbaar moet zijn op een lokaal netwerk, en dat daar een basissturing beschikbaar is om hem gewoon aan & uit te schakelen.
    mijn installateur wil mij de installateursaccount geven, maar dan ontrekt hij zich aan alle verantwoordelijkheden en garantie.
    Dus ik wacht nu op zijn antwoord om mijn gebruikersaccount meer rechten te geven, en dan hoop ik dat ik kan instellen wat ik wil.

Maar dan nog... Moderne installatie... iets van 2 jaar "oud" is toch niet oud :-s

i know...
    maar hoe moeilijk kan het zijn om in te stellen via een firmwareupdate dat een omvormer zichtbaar moet zijn op een lokaal netwerk, en dat daar een basissturing beschikbaar is om hem gewoon aan & uit te schakelen.
    mijn installateur wil mij de installateursaccount geven, maar dan ontrekt hij zich aan alle verantwoordelijkheden en garantie.
    Dus ik wacht nu op zijn antwoord om mijn gebruikersaccount meer rechten te geven, en dan hoop ik dat ik kan instellen wat ik wil.

Maar dan nog... Moderne installatie... iets van 2 jaar "oud" is toch niet oud :-s
    Welk merk/ type omvormer heb je?

Ik heb Huawei en hierbij kan dit gewoon met een raspberry pi en wat hobby tijd. Volledig lokaal.

Aangezien ik niet genoeg kennis van deze techniek heb, stelde ik even de vraag. Helaas zijn dit niet de antwoorden waar ik op wachtte aangezien niet iedereen in de zelfde situatie zit en dus niet iedereen het even slim kan spelen.

We zijn aan het nadenken om toch naar 12 panelen te werken van 440Wp. En we willen de situatie al richten op de toekomst om er een batterij en eventueel meer panelen bij te plaatsen.

De uiteindelijke vraag is wat het verstandigste is nu er nog geen batterij staat:
    Een grotere omvormer waarbij je het 'maximale' van de panelen kan benutten maar trager naar die piek toewerkt. Die niet vervangen moet worden bij uitbreiding naar panelen en batterij toe.
    Of
    Een kleinere/de voorziene omvormer waar je sneller opwek hebt, maar waarbij dus niet ten volle gebruik wordt gemaakt van de panelen.

-> Ik zie in beide opties voor- en nadelen, maar ik wil jullie advies hierin ontvangen.

Is 12stuks het maximum wat je op je dak krijgt?
    Heb het misschien gemist in de berichten maar ideaal zou zijn West oost te leggen.

Zoals eerder al gezegd kijk of je onder je sleutel op de deur uit kunt komen, en leg je dak maximaal vol.
    PV kost bijna niets meer tegenwoordig.
    Eventueel zorgt dit er ook voor dat je korting op KI krijgt, dan is het zeker een no brainer.

Voor accu zou ik nu niet echt zorgen maken.

Ter info: wij hebben 32 panelen (410wp) dus een 13.1kWp op 8kw omvormer, geen accu.

i know...

Ik heb Huawei en hierbij kan dit gewoon met een raspberry pi en wat hobby tijd. Volledig lokaal.
    SUN2000-8KTL-M1

maar probleem is dat ik dat toestel niet zie op mijn netwerk, dat de installateur een beetje moeilijk doet over de installateursaccount (wat misschien wel logisch is), en ik dus niet kan connecteren... Eens ik via HomeAssistant geconnecteerd geraak is mijn probleem opgelost denk ik ;-))

i know...

SUN2000-8KTL-M1

maar probleem is dat ik dat toestel niet zie op mijn netwerk, dat de installateur een beetje moeilijk doet over de installateursaccount (wat misschien wel logisch is), en ik dus niet kan connecteren... Eens ik via HomeAssistant geconnecteerd geraak is mijn probleem opgelost denk ik ;-))
    Dat is dezelfde omvormer als mij.
    Zou moeten controleren, maar zie het toestel ook niet zomaar op mijn netwerk.

Met HA kun je op 2 manieren verbinden:
    Via internet naar de Huawei cloud: enkel uitlezen 1 waarde per 5min.
    Via modbus: lokaal en volledige controle, ook veel snellere uitlezing. Hier kun je ook het vermogen beperken (in Watt of percentage) dit is wat je nodig hebt voor je teruggave te beperken.
    Ik gebruik dit zelf niet (geen dynamisch tarief) maar heb het getest en werkt vlot. Binnen paar seconde staat hij op het nieuw ingestelde vermogen.

Als je echt deze instelling moet hebben zou ik toch doorduwen bij de installateur.
    Niet helemaal zeker, maar:
    Ik denk dat hij modbus gewoon kan activeren, dan moet hij u nog geen installateur rechten geven.
    Als je wil kan ik kijken wat je dan allemaal kan instellen, maar denk niet dat je iets 'stuk' kan maken door foute instellingen.
    Als je iets moeten weten, vraag maar.

thanks, ik zal hem dat nog eens vragen ;). Dat gaat hij wel willen geven.

Aangezien ik niet genoeg kennis van deze techniek heb, stelde ik even de vraag. Helaas zijn dit niet de antwoorden waar ik op wachtte aangezien niet iedereen in de zelfde situatie zit en dus niet iedereen het even slim kan spelen.

We zijn aan het nadenken om toch naar 12 panelen te werken van 440Wp. En we willen de situatie al richten op de toekomst om er een batterij en eventueel meer panelen bij te plaatsen.

De uiteindelijke vraag is wat het verstandigste is nu er nog geen batterij staat:
    Een grotere omvormer waarbij je het 'maximale' van de panelen kan benutten maar trager naar die piek toewerkt. Die niet vervangen moet worden bij uitbreiding naar panelen en batterij toe.
    Of
    Een kleinere/de voorziene omvormer waar je sneller opwek hebt, maar waarbij dus niet ten volle gebruik wordt gemaakt van de panelen.

-> Ik zie in beide opties voor- en nadelen, maar ik wil jullie advies hierin ontvangen.
    In jou situatie, zo laten en niets bijbetalen.
    Daarna via andere installateur een andere setup laten plaatsen.
    Die omvormer verkoop je dan 2dehands en de 3 panelen kunnen wss gewoon mee opgenomen worden in de nieuwe installatie.
    6k, daar plaats je al een installatie met batterij inbegrepen mee. Screenshot_2025-05-19-22-52-39-379_com.facebook.katana-edit.jpgScreenshot_2025-05-16-12-23-01-900_com.facebook.katana-edit.jpg

en dan nog kan een moderne installatie makkelijk dynamisch gemaakt worden om niet terug te leveren bij negatieve injectieprijzen.
    laat mij dan maar weten hoe ik dat makkelijk kan doen... maar natuurlijk niet door een pokkeduur ems te installeren waar ik 10 jaar voor nodig heb om het terug te verdienen met wat het eigenlijk maar opbrengt.
    Ik ben daar nu al een tijdje mee bezig, het is toch net iets ingewikkelder dan "makkelijk dynamisch maken" hoor ;).
    Ik heb wel wat success geboekt met Home Assistant. Ik optimaliseer het meeste door om 7u mijn batterij te ontladen naar het net en ze vervolgens uit te schakelen tot de middag. Vanaf dan begin ik ze terug op te laden (de energieprijzen zijn dan vaak negatief).
    Daar heb ik dan enkele uitzonderingen bij gemaakt, zoals niet ontladen/uitschakelen bij een verwachte dagopbrengst van <10kWh die dag (via Solcast) en ik schakel de batterij ook terug in vanaf het verschil met de namiddag minder of gelijk is aan 2 eurocent per kWh. De batterij wordt ook niet ontladen als de prijs 's ochtends minder dan 5 cent verschilt met die in de namiddag.

Zonnepannelen uitschakelen daar doe ik bewust niet aan mee. Als ik dan een piek >2,5kWh zou maken zou me dat veel meer kosten aan het capaciteitstarief dan dat ik zou betalen om de stroom op het net te zetten...

Ik volg je mening volledig, ik was er ook aan begonnen met het idee om dat "vlug even dynamisch te maken", maar er komt toch net iets meer bij kijken...
    EMHASS bekijk ik ook zeker eens vanaf ik er de tijd voor heb gevonden, ziet er een heel interessant project uit. Ze lijken alleen geen rekening te houden met een dynamisch tarrief zoals we dat hier kennen.

i know...

SUN2000-8KTL-M1

Dat is dezelfde omvormer als mij.
    Zou moeten controleren, maar zie het toestel ook niet zomaar op mijn netwerk.

Met HA kun je op 2 manieren verbinden:
    Via internet naar de Huawei cloud: enkel uitlezen 1 waarde per 5min.
    Via modbus: lokaal en volledige controle, ook veel snellere uitlezing. Hier kun je ook het vermogen beperken (in Watt of percentage) dit is wat je nodig hebt voor je teruggave te beperken.
    Ik gebruik dit zelf niet (geen dynamisch tarief) maar heb het getest en werkt vlot. Binnen paar seconde staat hij op het nieuw ingestelde vermogen.

Als je echt deze instelling moet hebben zou ik toch doorduwen bij de installateur.
    Niet helemaal zeker, maar:
    Ik denk dat hij modbus gewoon kan activeren, dan moet hij u nog geen installateur rechten geven.
    Als je wil kan ik kijken wat je dan allemaal kan instellen, maar denk niet dat je iets 'stuk' kan maken door foute instellingen.
    Als je iets moeten weten, vraag maar.
    Kijk hier eens: https://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?t=25689

Dat is een post die ik heb gemaakt indien je een moeilijke installateur hebt zoals in mijn geval.
    Nu heb ik mijn installatie volledig onder mijn controle en heb je geen restricties.

Veel geluk, J

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan