Advies zonnepaneleninstallatie nieuwbouw

• Tags energie energieverbruik nieuwbouw ventilatie warmtepomp
  • Lid geworden
    2 sep 2018
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Beste,

Wij zijn momenteel een gezin van 2 volwassenen en 1 kind van 2,5 jaar en we hebben een nieuwbouwwoning gekocht, dat volop in aanbouw is, met een hellend dak van +-6m hoog en +-5,5 breed onder een hoek van 45°, beschikbare ruimte 2 keer +- 30m², de tuin is zuidwest georiënteerd en de schaduw is te verwaarlozen.

De zonnepaneleninstallatie die voorzien wordt, is een Huawei omvormer met 3x 440 Wp, maar wij zouden er 6x 440Wp bijleggen. (capaciteit omvormer en merk zonnepanelen niet gekend).
    Nu opteren wij om de installatie zo optimaal mogelijk te maken vanaf het begin, exclusief batterij, en dus meer panelen te plaatsen.
    De leverancier (niet vrij te kiezen) stelt voor om in totaal 12x 440 Wp te leggen en een jaaropbrengst van +- 4800 kWh te krijgen.

De enige, gekende gegevens van de grote toestellen die worden geplaatst zijn een Daikin lucht/water warmtepomp, Daikin airco met 4 binnenunits (1stylish, 3 perfera) en ventilatie van duco. Geen laadpaal voor een elektrische auto aan huis mogelijk vanwege staanplaats in ondergrondse kelder. 3 van de 4 airco-units verwarmen de slaapkamers want daar ligt geen vloerverwarming.
    Jullie kunnen waarschijnlijk nog toestellen opsommen die ik hier vergeten ben.

Moest er ooit een batterij bijkomen: Ik heb op internet gevonden dat je de Wattpiek x 1 a 1,5kWh te doen en dit zou met de 12 panelen op een batterij komen tussen de 5,3kWh en 7,9kWh. Klopt dit?

Wat is jullie advies? Zouden jullie 9 panelen plaatsen en een krachtigere omvormer om in de toekomst meer panelen en een batterij te plaatsen? Of zouden jullie ineens het dak volleggen en de eerste jaren een hoger zelfverbruik te halen?

De verhuis zou trouwens ten vroegste oktober kunnen plaatsvinden.

Hopelijk hebben jullie genoeg info en kunnen jullie mij adviseren.

Alvast bedankt

Arno

Het is een vraagstuk met wat "atypische" gegevens die je verstrekt.

Je hebt dus een zadeldak met 2 dakvlakken van elk 30m²?
    Wat zijn de oriëntaties van deze dakvlakken (dit is wat relevant is, niet de oriëntatie van de tuin).

Voor de rest is dus ook van tel wat je krijgt tegen welke prijs. Dit is info die nogal ontbreekt.
    Welke omvormer is voorzien in de basis?
    Gewone of hybride omvormer?
    Wat is de meerprijs om van 3 naar 9 panelen te gaan? Welke omvormer staat daar tegenover?
    Wat is de meerprijs van van 6 naar 12 panelen te gaan? Welke omvormer staat daar tegenover?
    Hoe gaan in de verschillende configuraties de panelen verdeeld worden over de 2 dakvlakken?

Het is een vraagstuk met wat "atypische" gegevens die je verstrekt.

Je hebt dus een zadeldak met 2 dakvlakken van elk 30m²?
    Wat zijn de oriëntaties van deze dakvlakken (dit is wat relevant is, niet de oriëntatie van de tuin).

Voor de rest is dus ook van tel wat je krijgt tegen welke prijs. Dit is info die nogal ontbreekt.
    Welke omvormer is voorzien in de basis?
    Gewone of hybride omvormer?
    Wat is de meerprijs om van 3 naar 9 panelen te gaan? Welke omvormer staat daar tegenover?
    Wat is de meerprijs van van 6 naar 12 panelen te gaan? Welke omvormer staat daar tegenover?
    Hoe gaan in de verschillende configuraties de panelen verdeeld worden over de 2 dakvlakken?
    De tuin ligt recht achter het huis dus de de achterkant van het dak ligt ook naar het zuidwesten.
    De prijs valt niets aan te doen want we werken met een leverancier die vastgelegd is door de bouwfirma.
    De omvormer is een hybride Huawei daar deze batterij-klaar is, voor de rest is hier niets over gekend. Deze wordt aangepast naarmate hoeveel panelen er geplaatst worden.
    Meerprijs van 3 naar 9 is €660 per paneel exclusief BTW, omvormer zit mee in die prijs berekend, van 9 naar 12 idem.
    Waarschijnlijk komen deze allemaal aan de achterkant te liggen. Ik ken de grootte van de panelen niet, dus weet niet hoeveel er maximaal gelegd kunnen worden.

Voor die meerprijs kan je beter gewoon niks leggen en dan een andere plaatser laten komen om een volledige installatie voor de helft van de prijs te doen…
    Om naar 12 panelen te gaan zouden jullie dus 6000€ ex btw moeten opleggen en daar zit zelfs geen batterij in?

Dat is gewoon oplichting.

Voor die meerprijs kan je beter gewoon niks leggen en dan een andere plaatser laten komen om een volledige installatie voor de helft van de prijs te doen…
    Om naar 12 panelen te gaan zouden jullie dus 6000€ ex btw moeten opleggen en daar zit zelfs geen batterij in?

Dit denk ik dus ook: vraag eens wat ze eraf doen als je niks laat leggen?

Beste,

Wij zijn momenteel een gezin van 2 volwassenen en 1 kind van 2,5 jaar en we hebben een nieuwbouwwoning gekocht, dat volop in aanbouw is, met een hellend dak van +-6m hoog en +-5,5 breed onder een hoek van 45°, beschikbare ruimte 2 keer +- 30m², de tuin is zuidwest georiënteerd en de schaduw is te verwaarlozen.

De zonnepaneleninstallatie die voorzien wordt, is een Huawei omvormer met 3x 440 Wp, maar wij zouden er 6x 440Wp bijleggen. (capaciteit omvormer en merk zonnepanelen niet gekend).
    Nu opteren wij om de installatie zo optimaal mogelijk te maken vanaf het begin, exclusief batterij, en dus meer panelen te plaatsen.
    De leverancier (niet vrij te kiezen) stelt voor om in totaal 12x 440 Wp te leggen en een jaaropbrengst van +- 4800 kWh te krijgen.

De enige, gekende gegevens van de grote toestellen die worden geplaatst zijn een Daikin lucht/water warmtepomp, Daikin airco met 4 binnenunits (1stylish, 3 perfera) en ventilatie van duco. Geen laadpaal voor een elektrische auto aan huis mogelijk vanwege staanplaats in ondergrondse kelder. 3 van de 4 airco-units verwarmen de slaapkamers want daar ligt geen vloerverwarming.
    Jullie kunnen waarschijnlijk nog toestellen opsommen die ik hier vergeten ben.

Moest er ooit een batterij bijkomen: Ik heb op internet gevonden dat je de Wattpiek x 1 a 1,5kWh te doen en dit zou met de 12 panelen op een batterij komen tussen de 5,3kWh en 7,9kWh. Klopt dit?

Wat is jullie advies? Zouden jullie 9 panelen plaatsen en een krachtigere omvormer om in de toekomst meer panelen en een batterij te plaatsen? Of zouden jullie ineens het dak volleggen en de eerste jaren een hoger zelfverbruik te halen?

De verhuis zou trouwens ten vroegste oktober kunnen plaatsvinden.

Hopelijk hebben jullie genoeg info en kunnen jullie mij adviseren.

Alvast bedankt

Arno
    zo laten en na oplevering zelf een andere installateur zoeken.

Of je nu ondergronds een staanplaats hebt of niet... een laadpaal voor een wagen zou ik altijd wel gaan voorzien.
    Ik zou al zeker een stuk meer panelen voorzien. 6000wp op 5kw omvormer bv.

dat zal het minimum zijn op normen te halen.
    Want wie voorziet er nu 3 panelen op een nieuwbouw om een woning te verkopen ...? In mijn ogen is dat zo gdaan om daarna meerprijzen te kunnen gaan vragen

+€660 euro om van 3 naar 9 panelen te gaan, inclusief zwaarder omvormervermogen, lijkt me toch dik ok?

Edit: ah nu lees ik het goed
    +€660/paneel.
    dus +€3960 om van 3 naar 9 panelen te gaan ...:mad:

Zoals hierboven al staat, ik zou je niet laten opjagen en verplicht die dure panelen kopen.
    Je kan zelfs naar je bouwpromotor gaan met een veel goedkopere offerte en vragen waarom zij zoveel meer zouden vragen.

Bij plaatsen kan je altijd later nog doen. De terugleververgoedingen bij de elektriciteitsleveranciers zijn sterk gedaald, dus je moet vooral kijken naar je eigen verbruik om zonnepanelen nog rendabel te krijgen.

dat zal het minimum zijn op normen te halen.
    Want wie voorziet er nu 3 panelen op een nieuwbouw om een woning te verkopen ...? In mijn ogen is dat zo gdaan om daarna meerprijzen te kunnen gaan vragen
    Ok, dan is het oplevering met 3 panelen.
    Dan laat je iemand anders komen en je laat dezelfde panelen bijplaatsen.
    Nieuwe omvormer, en die andere verkoop je op 2dehands voor 100 euro.

660 euro per paneel van 440 WP = 1.5 euro per WP exl BTW. maar inclusief aanpassing van de omvormer. Dat is inderdaad goed doorgevraagd (even op zonnestraal forum gekeken en daar zit je met prijzen tussen 0.8 en 1.1 excl BTW).

Het feit dat een SOD/totaal project aannemer goed doorvraagt op meerwerken vind ik persoonlijk niet al te bijzonder. Wat me meer stoort is dat er geen enkele informatie geboden wordt over de installatie. Opbrengsten simulatie op basis van je hellingsgraad en orientatie? Overdimensionering van je omvormer, ...

Meerprijs van 3 naar 9 is €660 per paneel exclusief BTW
    ter info: die panelen koop je (inc. btw) aan €100-200, goedkoopste dat ik gezien heb is €60. Het is normaal dat daar nog marge op het materiaal bij komt, montage systeem, omvormer meerprijs, werkuren, administratie; blijft aan de hoge kant uiteindelijk.

Op een plat dak is het makkelijker (zelf te) leggen dan op een schuin dak, maar dan nog ga je goedkopere externe offertes kunnen krijgen om het te laten doen.

De laatste jaren daalt de vraag en zie je daarom de prijzen steeds meer zakken; volgens De Tijd zitten we nu ondertussen wel op een dieptepunt.

Ik zou het volgende doen:
    - vraag welk merk en type panelen de installateur zal plaatsen, en welk merk omvormer
    - vraag enkele andere aanbieders voor een offerte met 12 panelen
    - geef de huidige installateur de kans om voor dezelfde prijs ook de installatie met 12 panelen te doen.
    - het deel dat hij van de sod toch al betaald krijgt voor de 3 panelen met omvormer mag hij in zijn zakken steken.

Ik geloof voor geen meter dat ze die 12+ omvormer niet kunnen plaatsen voor max 4000€. Na 3000€ materiaalkost (list price, incl 21%, daar gaat nog aannemerskorting af) is er dan nog 1000€ voor werkuren. Aan 60€/u is dat 16u of een volle dag met 2 man, en zo lang hebben ze niet nodig.

En na die extra panelen te leggen dik betalen om ze op zonnige middagen op het net te plaatsen?

En na die extra panelen te leggen dik betalen om ze op zonnige middagen op het net te plaatsen?
    Ook niet alles geloven wat er qua propaganda de wereld wordt ingestuurd. Er is een hele meute mensen die zonder kennis of eigen ervaring constant social media zitten te bashen met BS. Zoals ze bv ook doen met EV's

heb 48 zonnepanelen dus wel wat ervaring ermee :) . gelukkig lever ik zelden iets terug maar waren twee maanden dacht ik dat het zelfs te betalen was om terug te leveren.

Alleen als je te veel panelen hebt en een dynamisch tarief moet nemen.

Ik dacht dit vroeger ook, maar dat klopt niet. Negatieve injectietarieven zijn niet enkel bij dynamische tarieven, maar ook bij variabele energiecontracten.

Ik dacht dit vroeger ook, maar dat klopt niet. Negatieve injectietarieven zijn niet enkel bij dynamische tarieven, maar ook bij variabele energiecontracten.
    Klopt, maar er "dik" voor moeten betalen is weer een mega overdreven stelling. PV kost momenteel zeer weinig en brengt snel op.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan