Advies waterleidingen & plaatsing collectoren

• Tags regenwater Sanitair verwarming vloerverwarming waterleiding
  • Vitruvio

Zeer gewaardeerd lid
    Lid geworden
    9 jan 2023
    Waarderingsscore
    731
    Punten
    113
    We zijn het gelijkvloers aan het herinrichten, alle technieken dienen daar opnieuw gelegd. Ik had graag advies ingewonnen over de plek waar we de collectoren zetten en de leidingen (dikte, aftakken aan collector of toch pas in de ruimte waar ze nodig zijn, zonder collector bv.). Hieronder het plan van het gelijkvloers. Situatie:
    • Leidingwater komt toe in de kelder. Idealiter voorzien we zo weinig mogelijk aparte leidingen van daaruit naar de hogere verdiepingen en takken we af in de berging.
    • De condensatieketel gaat op het gelijkvloers komen (in de rechterbovenhoek op de tekening). Collectoren zouden we voorzien ernaast (rode streep).
    • Gelijkvloers zal vloerverwarming krijgen, maar 1e en 2e verdieping nog gewoon traditionele radiatoren (bestaande blijven voorlopig).
    • Toiletten zullen op regenwater worden gezet (regenwater zal ook via kelder worden naar binnen geleid), en in later stadium misschien de wasmachine ook.

De berging dubbelt als technische ruimte. Ik speelde met het idee om collectoren (sanitair + VVW) dus de plaatsen in de 'rode zone'. Daar zal niks van toestellen of kasten zal komen, want de deur van de berging zit daar, en die opent naar rechts (niet getekend op het plan). Vragen daarbij:
    • Ik vermoed dat we best toch in de kelder aftakken als we de wasmachine in een later stadium op het regenwater willen aansluiten? Alle leidingen gaan op het gelijkvloers in de PUR lopen.
    • In de gelijkvloerse badkamer gaan vier 'verbruikers' zijn - bad, douche, en twee wastafels. Schoonvader adviseerde om aan het plafond een collector te installeren in de gelijkvloerse badkamer. Daar komt sowieso een vals plafond, maar dat lijkt me niet zo praktisch. De leidingen dienen dan van boven naar onder te lopen (dus meer inslijpwerk), en dan zou ik een luik in het plafond moeten voorzien om aan de collectoren te kunnen. Mijn idee was om collectoren onder de wastafel te plaatsen - maar daar hebben we 25 cm. Da's te weinig veronderstel ik?
    • Heeft het nut om voor de koudwaterleidingen (of retourleidingen CV) ook geïsoleerde alupex/alpex te voorzien of niet?
    • Er ligt al 20 mm alupex momenteel vanaf de teller, dus ik vermoed dat dat OK is naar de collectoren toe en dat het vanaf de collectoren meer steek houdt om met 16 mm te werken?
    Grondplan sanitair_collectoren.jpg

Op welke manier loopt er een aftakking maar de badkamer? Is dat in de chape? Of is heel het huis onderkelderd en kan je via de kelder?

Dat gaat over de betonplaat zijn. Er zijn gaten in de muren voorzien om de technieken door te lussen. De kelder loopt tot de middelste muur van de berging (waar de uitgietbak tegenhangt).

Zou het een optie zijn om de badkamercollector in de slaapkamer achter de douche te plaatsen em de leidingen onder de douche te laten lopen? De collector kan je daar misschien wegwerken en bereikbaar houden.

Dat kan, daar komt kastruimte dus dat kan wel worden weggewerkt. Dan dienen we wel gaten in de Ytong te maken. Moet ik 'ns polsen bij de architect hoeveel marge we daar hebben.

Het is mij niet volledig duidelijk waarom je niet gewoon allemaal aparte leidingen trekt?
    Achter de WC of voornamelijk boven de WC is altijd plaats om collectoren te hangen, en daar heb je eigenlijk ook altijd plek om
    naar boven en naar beneden te gaan.

Het idee was minder leidingen te hoeven trekken, maar als de kosten voor de collectoren dat niet compenseren heeft het weinig nut. Tot de badkamer is al snel 8-10m, voor 8 leidingen begint dat toch al te tellen...

Achter de WC, achter een valse wand bedoel je dan?

Laatst bewerkt:
    Ik vermoed dat je een 'inbouw' wc zal plaatsen? dan kan je boven je wc ofwel een valse wand maken met een luik/deur, of er ineens een kastje inbouwen met een luik achterin om aan je collectoren te kunnen.
    Ik weet niet of je direct veel gaat besparen met collectoren, extra koppelstukken, luikje,... wat kost een waterleiding per meter? 1,5 euro * 6 extra is dan 90 euro extra..

Klopt, wordt een hangtoilet. Bedankt voor het perspectief.

Je eerste vragen nog eens gelezen : 25cm onder je wastafel is op zich wel genoeg om een collector te zetten, isolatie voor koudwaterleidingen heeft geen nut, RW collector kan je zowat overal zetten. Ik zou toch die kant van de berging zoveel mogelijk vrijhouden. Je kan ook 1 of meerdere collectors onder de ketel zetten. Je kan die collectors zelfs onder/boven/ en voor elkaar zetten. Zo heel veel plaats is daar nu ook niet voor nodig.
    Wij hebben nu bob de 2 vzw collectors, 1 warm water en 1 koud water collector allemaal boven de wc gehangen. later maak ik daar een luik met al dan niet wat kastvoorziening en dan verlies je ook geen plaats in je berging.

Als we collectoren onder de ketel zetten, is dat potentieel dan geen probleem wanneer we naar een warmtepomp zouden overstappen? Die installaties nemen een stuk meer plaats in voor zover ik gezien heb (al is het buffervat daar misschien ook een grote factor). Als de collectoren dan achter die installatie verdwijnen lijkt me dat bij eventuele lekken ook niet handig?

Wat je suggestie om die achter de WC te hangen betreft: de collectoren mogen ook 'op hun kant' veronderstel ik? Want we dienen 2x W/K naar boven te brengen, en 1x verder naar de gelijkvloerse badkamer.

Na wat gepuzzel ben ik eruit voor de CV, we gaan de collectoren hiervoor opsplitsen en dus twee aanvoerleidingen hebben: één van de ketel naar elke collector. Om die uitgaande aansluiting vanuit de ketel het netst op te splitsen is een extra collector waarschijnlijk de beste oplossing?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan