Vitruvio
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 9 jan 2023
- Waarderingsscore
- 731
- Punten
- 113
We zijn het gelijkvloers aan het herinrichten, alle technieken dienen daar opnieuw gelegd. Ik had graag advies ingewonnen over de plek waar we de collectoren zetten en de leidingen (dikte, aftakken aan collector of toch pas in de ruimte waar ze nodig zijn, zonder collector bv.). Hieronder het plan van het gelijkvloers. Situatie:
De berging dubbelt als technische ruimte. Ik speelde met het idee om collectoren (sanitair + VVW) dus de plaatsen in de 'rode zone'. Daar zal niks van toestellen of kasten zal komen, want de deur van de berging zit daar, en die opent naar rechts (niet getekend op het plan). Vragen daarbij:

- Leidingwater komt toe in de kelder. Idealiter voorzien we zo weinig mogelijk aparte leidingen van daaruit naar de hogere verdiepingen en takken we af in de berging.
- De condensatieketel gaat op het gelijkvloers komen (in de rechterbovenhoek op de tekening). Collectoren zouden we voorzien ernaast (rode streep).
- Gelijkvloers zal vloerverwarming krijgen, maar 1e en 2e verdieping nog gewoon traditionele radiatoren (bestaande blijven voorlopig).
- Toiletten zullen op regenwater worden gezet (regenwater zal ook via kelder worden naar binnen geleid), en in later stadium misschien de wasmachine ook.
De berging dubbelt als technische ruimte. Ik speelde met het idee om collectoren (sanitair + VVW) dus de plaatsen in de 'rode zone'. Daar zal niks van toestellen of kasten zal komen, want de deur van de berging zit daar, en die opent naar rechts (niet getekend op het plan). Vragen daarbij:
- Ik vermoed dat we best toch in de kelder aftakken als we de wasmachine in een later stadium op het regenwater willen aansluiten? Alle leidingen gaan op het gelijkvloers in de PUR lopen.
- In de gelijkvloerse badkamer gaan vier 'verbruikers' zijn - bad, douche, en twee wastafels. Schoonvader adviseerde om aan het plafond een collector te installeren in de gelijkvloerse badkamer. Daar komt sowieso een vals plafond, maar dat lijkt me niet zo praktisch. De leidingen dienen dan van boven naar onder te lopen (dus meer inslijpwerk), en dan zou ik een luik in het plafond moeten voorzien om aan de collectoren te kunnen. Mijn idee was om collectoren onder de wastafel te plaatsen - maar daar hebben we 25 cm. Da's te weinig veronderstel ik?
- Heeft het nut om voor de koudwaterleidingen (of retourleidingen CV) ook geïsoleerde alupex/alpex te voorzien of niet?
- Er ligt al 20 mm alupex momenteel vanaf de teller, dus ik vermoed dat dat OK is naar de collectoren toe en dat het vanaf de collectoren meer steek houdt om met 16 mm te werken?