• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Advies vervangen door LED Lampen

AH1986

Nieuw Lid
Lid geworden
4 okt 2013
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hallo iedereen...

Recent kocht ik een nieuwe woning en ik had het 'lumineuze' idee om alle verlichting te vervangen door LED. Ik heb echter geen enkele technische achtergrond en het blijkt niet zo simpel om uit te dokteren welke lichtpunten geschikt zijn voor LED.

Volgende situaties doen zich voor:

- 12v halogeen spotjes (MR16) met elektronische transfo én modulaire dimmer (Niko F5AH250V - 800VA)

- 240v halogeen spotjes (GU10) met elektronische transfo én modulaire dimmer (Niko F5AH250V - 800VA)

- 12v halogeen spotjes (MR16) met elektronische transfo zonder modulaire dimmer

- E14/E27 verlichting met modulaire dimmer (Niko F5AH250V - 800VA)

Kan iemand met kennis van zaken even kort reageren op onderstaande vragen/redeneringen?

1)  Eerst en vooral moet steeds het minimumvermogen van de transfo en dimmer bereikt worden als ik het goed begrijp. Indien dit niet mogelijk is kunnen LED lampen sowieso niet gebruikt worden. Dit klopt vermoed ik?

2) Indien het minimumvermogen van de transfo bereikt wordt is er, wat betreft de elektronische transfo, geen probleem om LED lampen te installeren. Klopt dit of zijn er nóg aandachtspunten wat betreft de transfo?

3) Uit opzoekingswerk heb ik al begrepen dat niet alle dimmers geschikt zijn voor LED lampen en dat het dan ook nog eens afhankelijk is van de LED lampen zelf.

Waarop moet ik letten? Ik las alvast het volgende:

3a) LED lampen kunnen enkel gedimd worden door een magnetische dimmer en niet door een elektronische dimmer.

Klopt dit? Heeft iemand enig idee onder welke categorie mijn "modulaire" dimmers (Niko F5AH250V - 800VA) vallen?

3b) Verder las ik dat het belangrijk is om de weten of de dimmer en/of de LED lampen werken op fase aansnijding of fase afsnijding

Mijn modulaire dimmers (Niko F5AH250V - 800VA) werken met faseAANsnijding (dénk ik). Online vind ik enkel nog de specs van de Niko F5AH250V - 1000VA (<-> 800VA) en deze ziet er uiterlijk alvast exact hetzelfde uit.

Slechts +-25% van alle LED lampen zouden geschikt zijn voor faseAANsnijding. 

Waar vind ik dit terug op de informatiefiches van de verschillende LED Lampen? Ik vind hier nergens iets over terug bij de productspecificaties...

Ik zou het heel erg appreciëren indien iemand even mijn renederingen/vragen zou willen checken/aanvullen/verbeteren. Ik vrees op basis van mijn beperkte kennis dat het moeilijk zal worden om veel lampen te vervangen maar hopelijk kan iemand dit even bevestigen...

Alvast har-te-lijk dank!

Mvg,

Andy

transfo van halogeen kan je niet gebruiken voor led, dus alles verwijderen

dimmer van de hallogeen kan je enkel gebruiken als deze een instelfunctie heeft (instellen op led ipv halogeen)

waarschijnlijk ga je enkel de bestaande bedrading kunnen gebruiken en al de rest moeten aanpassen

ook opletten fase aansnijding of niet (steekt nauw bij led)

230V lamp met transfo? Straf spul

Het is misschien niet direct een sluitend antwoord op je vraag, maar helaas wel de waarheid: "dimbaar" is niet genormaliseerd dus sommige fabrikanten doen maar wat. Zelfs als je naar gerenommeerde fabrikanten mailt om te vragen wat en hoe je hun lampen moet dimmen krijg je meestal een "euh, fase-afsnijding, of als dat niet werkt probeer je eens met aansnijding..."

Het enige wat je kan doen als je zeker wil zijn is de combinaties die je wil proberen uittesten.

Idem voor het gebruik van 12VAC leds. Sommige elektronische transfo's werken er mee, sommige niet... Als je kan: transfo's er uit gooien en GU10-voetjes nemen.

LED en dimmen is een moeilijk verhaal.

Persoonlijk heb ik de beste ervaringen met LED lampen met E27 fitting. Ik heb er eens enkele gekocht van Philips en van Calex en deze dimmen goed met een universele dimmer die ook voor LED geschikt is.

Met dimbare spots heb ik minder goeie ervaringen, zowel bij GU10 als MR16 voet. Deze hebben last van flikkeringen, en de dimbare range is slecht - d.w.z. je kunt ze bv tot 50% van hun lichtsterkte dimmen en als je verder dimt gaan ze al uit.

Dus beter gewoon een zonnepaneel extra leggen en mij de moeite besparen? :)

Thx voor de reacties alleszins

Zeker niet!

Halogeen en gloeilampen zijn niet meer van deze tijd. Hier in huis zal alles led worden. En uw extra paneel zal geen stroom leveren op het moment dat de verlichting nodig is.

Zoek eens op het forum, er is al veel over dit onderwerp gesproken.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan