Advies verlichting kleine badkamer met raam

• Tags badkamer binnenafwerking plafondafwerking plafondhoogte verlichting
  • Lid geworden
    6 aug 2020
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Dag iedereen,

in bijlage een plan van onze toekomstige badkamer.
    Het is best een kleine ruimte met een dubbel raam op het einde, waar we lamellen plannen te hangen.
    Er zijn glazen douchewanden en er komt aan de muur boven de lavabo's reeds een rechthoekige spiegel, met een LED-luifel over de hele lengte.

Het badkamerbedrijf via waar we de badkamer zullen laten plaatsten, zegt zelf niet veel verlichting te moeten plaatsen.
    Dus ik wou graag jullie advies over waar best spots te plaatsen voor algemene verlichting.
    Er komt een verlaagd plafond.
    Het bedrijf dacht eerst 8 ingebouwde spots te plaatsen, maar dat leek me best veel voor zo'n kleine ruimte.
    Dus momenteel zijn er 6 in bestelling zoals in bijlage. De bedoeling was om 2 lichtknoppen te voorzien, zodat niet alle spots tegelijk aan gaan.
    Ik heb gevraagd om dit even on hold te zetten.
    Ik twijfel nu over het aantal spots en of dit de beste spots zijn voor hun doel, rekening houdend met de hoogte van ons plafond (2,6m).
    De spots hebben namelijk een stralingshoek van 36° (zie bijlage voor details over spots) en ik heb geen idee of dat ok is voor algemene verlichting, of te smal?
    Blijkbaar worden de spots soms per twee dicht naast elkaar geplaatst.

Wat denken jullie?
    Welke stralingshoek raden jullie aan, hoeveel spots en waar (hoe ver uit elkaar?)?

Alvast bedankt om mee na te denken!

Bijlagen

• Badkamer.jpg
      Badkamer.jpg
      39,8 KB · Weergaven: 30
    • Spotjes.jpg
      Spotjes.jpg
      84,4 KB · Weergaven: 32
    Zijn spots hier beste oplossing?
    licht rond, boven spiegel vind ik veel beter

Onze badkamer is 2.5*4.2m, en is verlicht met 4 LED spots, weliswaar spots met 80° lichtconus. 600Lumen. 8 watt.
    Nog nooit een tekort aan licht gemerkt.

Plannetje in bijlage, 2 in onze inloop douche, en 2 op centerlijn badkamer tussen bad en lavabo.
    er is ook een aansluiting boven de spiegel, maar het spaarlampje (van 300-400lumen?) daar hebben we nooit vervangen en brandt bijna nooit.

1) Uw 36° is wel veel minder. Ik zou als het nog kan inderdaad voor bredere lichtbundel gaan. en eventueel verminderen naar 4 of 5, wat je maar esthetisch verdeeld krijgt in je ruimte. of je laat het op 6, 2 in douche, 2 naast douche, 2 naast lavabo.
    Ik kan infografiekje niet goed lezen, maar staat daar nu dat je op 1m van de lamp (waar je schouders dus pakweg zitten) een lichtcirkel van 50cm hebt? ongeveer 0.25m², lijkt me niet zo veel dus in een kamer van 8m²
    Met onze 80° kom je aan lichtcirkel van 2.2m²

2) Lichtkring van die spotjes in 2 splitsen lijkt me beetje zinloos.
    Als je lichtkring hebt voor de spots en 1 voor de spiegellamp is het wel ok toch, waarom jezelf met nog extra circuit/schakelaar opsolferen? Wanneer ga je de helft van de lampen aansteken en wanneer de rest? als je eens ocharme die 3*8W wil sparen de 30 minuten dat je in de badkamer bent 's morgens?

Bijlagen

• 1686343769104.png
      1686343769104.png
      106,1 KB · Weergaven: 15
    Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan