Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Advies ventilatie

• Tags binnenklimaat luchtvochtigheid ventilatie ventilatiesysteem
  • Lid geworden
    31 jan 2021
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    3
    Hallo,

Korte situatieschets. Open bebouwing uit 1969. Afgelopen 10j nieuw dak, dubbele beglazing, spouwmuurisolatie, CV, airco, minder relevant: elektriciteit, sanitair,... vernieuwd. Achterkant van het huis is reeds volledig gestript en in orde gezet, net zoals de slaapkamers. Enkel nog de beneden voorkant (living, eetplaats, keuken, badkamer 1 en WC 1) moet de vloer er nog uit en een vals plafond.

Vooral sinds de spouwmuurisolatie hebben we vochtproblemen. Momenteel 65% luchtvochtigheid op de slaapkamers en tot 75% in de living. In de winter nog hoger. Op sommige plaatsen is er ook schimmelvorming. Enkel in badkamer en WC zijn er ventilatieroosters. De rest van de ruimtes niet dus ik denk dat we sowieso richting een ventilatiesysteem type D moeten gaan.

Ik heb de handigheid en technische kennis om dit zelf te doen maar ventilatie is nieuw voor mij. Ik heb al een tijdje zitten lezen dus ik heb een beperkte theoretische basis (met gaten ongetwijfeld). Maar ben nu vooral op zoek naar advies uit ervaring.

De bedoeling is dat ik nu de boven doe (4 slaapkamers + gang boven) en dat de unit voorzien is om binnen 1-2j ook de beneden op aan te sluiten.
    De unit kan op zolder staan. Ik kan gemakkelijk naar buiten en vanaf daar is het ook maar een houten vloer tot in de slaapkamers.

Ik wil geen knoppen of sensoren in de kamers plaatsen. Alleszinds niet bedraad. Te bedienen met app (en koppelen met Home Assistant).

- Welk merk en model van unit valt er aan te raden? Budget is geen issue. Ik zou er wel eentje plaatsen op poten.
    - Welke buizen, ik bedoel zijn er koppelingen die merkgebonden zijn of is dat universeel?
    - Welke diameters van buizen? Voor het gemak ben ik geneigd zo dun mogelijk te gaan.
    - Nadelen bij het overgaan van grotere diameters naar kleine? Of kan ik op zolder één grote aanvoerbuis leggen en aftakken per kamer naar kleinere diameters?
    - Vaste buizen zijn beter dan flexibele, maar scheelt het zoveel?
    - Platte buizen een goed idee? Vooral voor de beneden achteraf denk ik dat het noodzakelijk zal zijn.
    - 4 slaapkamers + gang, de gang zit op een paar meter van de badkamer en WC beneden. Welke ruimtes nemen we invoer? Meest logisch is op deze moment is de gang als invoer en de slaapkamers als uitvoer?
    - moeten er evenveel invoeren als uitvoeren zijn?
    - Filters, waar? Type?
    - Ventielen, zijn er veel verschillen of niet?
    - Aan en uitvoer moet op het dak of kan het ook tegen de gevel? Ik kom liever niet aan mijn dak en langs de gevel kunnen aan en uitvoer op pakweg 6m van elkaar geplaatst worden als het moet.
    - Tips&tricks?

Sorry voor de vele vragen maar ik hoop er iets van bij te leren en het goed te kunnen uitvoeren.

Bedankt!

Ga eens luisteren met je plan bij een prof, zoals Andy van luchtwinkel.be of andere
    Geen dhz-box-movers zonder of met weinig technische kennis

Succes

Als je het goed wil doen moet je een ventilatieontwerp laten opmaken dat rekening houdt met de minimum en maximum vereiste debieten per woonruimte. Zo heb je ineens een perfect en aan de regelgeving voldoende ventilatiesysteem. Als je het geplaatst hebt kan je het zelf inregelen of dat laten inregelen door een firma. Anders is het wat zonde van de moeite. Je kan perfect een deel van de installatie nu installeren en volgend jaar de rest aansluiten op een reeds voorziene ventilatie-unit. op afstand bedienbaar of met sensoren werkend is allemaal vrij normaal tegenwoordig en kan je bij de meeste leveranciers wel vinden.

- Welk merk en model van unit valt er aan te raden? Budget is geen issue. Ik zou er wel eentje plaatsen op poten.
    geen idee, ik heb al wat van DUCO geplaatst, enorm tevreden zowel van plaatsing als gebruik, zijn wel nogal duur denk ik.
    - Welke buizen, ik bedoel zijn er koppelingen die merkgebonden zijn of is dat universeel?
    Op zich maakt dat niet uit en kan je alles vrij flexibel inwisselen. Het zijn maar kanalen en ventielen en dat doet er allemaal niet zoveel toe.
    Ik zou wel bij 1 merk blijven voor de buizeninstallatie en daar niet te veel gaan foefelen, wordt moeilijk om te berekenen en werkt ook niet zo
    efficient. Wat je bvb wel hebt is dat er bepaalde merken gebruik maken van dezelfde producenten van materiaal waarbij bvb alleen de kleur
    verschillend is.

- Welke diameters van buizen? Voor het gemak ben ik geneigd zo dun mogelijk te gaan.
    Dat hangt af van de benodigde luchtdebieten in elke ruimte en hoeveel buizen je plaatst en ook je drukverschil van de installatie.Je kan ook meerdere
    kleine diameters aansluiten op 1 ventiel bvb.

- Nadelen bij het overgaan van grotere diameters naar kleine? Of kan ik op zolder één grote aanvoerbuis leggen en aftakken per kamer naar kleinere diameters? luchtsnelheid verhoogt en drukverschil stijgt. Voor comfort en geluid is het belangrijk dat je luchtdebiet laag genoeg blijft. Je ventilatieunit heeft ook een bepaalde maximumdebiet dat die kan leveren bij een bepaald drukverschil. Bij teveel drukverschil kan het zijn dat je de debieten niet meer haalt.
    - Vaste buizen zijn beter dan flexibele, maar scheelt het zoveel? Vaste buizen hebben hun voordelen en nadelen, flexibele hebben dat ook. Ik plaats liefst flexibels.
    - Platte buizen een goed idee? Vooral voor de beneden achteraf denk ik dat het noodzakelijk zal zijn.
    Plat of rond maakt niet uit zolang je rekening houdt met benodigde luchtdebieten/drukverschillen/.. Je kan dat allemaal inwisselen. bvb 1 plat = 3 flexibels (afhankelijk van afmetingen)
    - 4 slaapkamers + gang, de gang zit op een paar meter van de badkamer en WC beneden. Welke ruimtes nemen we invoer? Meest logisch is op deze moment is de gang als invoer en de slaapkamers als uitvoer?Hier zie je dat je toch nog wel wat extra kennis moet vergaren. In een standaard Dsysteem is invoer verse lucht in droge ruimtes(slaapkamers, leefruimtes,..), afvoer van vervuilde lucht in vochtige ruimtes/nachthal/wc/badkamer.. en dat moet dan in balans worden voorzien, evenveel toevoer als afvoer
    - moeten er evenveel invoeren als uitvoeren zijn?
    Nee, luchtdebieten moeten wel in totaal in balans zijn
    - Filters, waar? Type? Die zitten standaard in de ventilatie-unit, je kan er verschillende soorten insteken. Voor roet en dergelijke kan je nog aparte
    filterboxen op je aanzuig van zuivere lucht van buitenaf steken

- Ventielen, zijn er veel verschillen of niet? Ja, veel merken, veel inregelingsmogelijkheden en visueel aspect is belangrijk. toevoer of afvoer maximaal debiet verschilt ook per ventiel, moet allemaal mee berekend worden in het ontwerp
    - Aan en uitvoer moet op het dak of kan het ook tegen de gevel? Ik kom liever niet aan mijn dak en langs de gevel kunnen aan en uitvoer op pakweg 6m van elkaar geplaatst worden als het moet. Kan langs de gevel, 6meter is zeker genoeg
    - Tips&tricks?

Ik zou me zeker verder verdiepen in kennis. En het lijkt me niet slecht om je te laten bijstaan door een zelfbouwfirma. Je betaalt mss een beetje meer, maar het lijkt me wel nodig te gaan zijn.

- 4 slaapkamers + gang, de gang zit op een paar meter van de badkamer en WC beneden. Welke ruimtes nemen we invoer? Meest logisch is op deze moment is de gang als invoer en de slaapkamers als uitvoer?Hier zie je dat je toch nog wel wat extra kennis moet vergaren. In een standaard Dsysteem is invoer verse lucht in droge ruimtes(slaapkamers, leefruimtes,..), afvoer van vervuilde lucht in vochtige ruimtes/nachthal/wc/badkamer.. en dat moet dan in balans worden voorzien, evenveel toevoer als afvoer

Je hebt gelijk. Mijn verwoording is gewoon niet juist. Ik bedoelde verse lucht naar de slaapkamers (invoer van buitenaf).

Ben me zeker nog wel verder aan het informeren.

Hallo,

Nog even een follow-up met een paar praktische vragen.

Ik heb een paar maanden geleden heel het systeem geplaatst. Een Renson Endura Delta 450.
    Luchtkwaliteit is duidelijk verbeterd. Luchtvochtigheid ook veel verminderd. Op mijn bureau van 70% naar nu 42%.

Volgens de app moeten de filters binnenkort al vervangen worden. Ik heb ze net eens bekeken. Er steken 2 G4 filters in. De bovenst is nagenoeg proper. De onderste is wat grijs en vooral veel muggen mee binnen gezogen.
    Ik veronderstel dat de onderste de filter voor de buitenlucht is?

Wat doen jullie? De filters sowieso vervangen op het aangegeven tijdstip? Of kijken of het nodig is? In mijn geval dan maar eentje vervangen?
    Of nog eens proberen uit te stofzuigen?
    Welke goedkope filters zijn aan te raden? Ik denk om een G4 en F7 er in te steken. Pollen enz.

Nog een paar vraagjes over de unit.
    De luchtvochtigheid is duidelijk gezakt, maar de syfons van de unit staan droog. Nog geen druppel afgevoerd.
    Ik had toch verwacht dat de afvoer een beetje ging druppen. Of dient dat enkel voor extreme gevallen en voert hij alles af via de lucht?

De Endura Delta app ben ik niet zo tevreden van.
    Registreren lukt niet: Failed to send registration file
    Gekend probleem?

En de smartphone moet op hetzelfde netwerk zitten als de unit om de app te laten werken. Ik heb een IoT netwerk waar al dat soort devices opzitten waardoor ik mijn smartphone telkens van netwerk moet wisselen. Dat is toch ook niet meer van deze tijd.
    Wellicht geen oplossing voor momenteel?

ik kan mijn endura delta ook niet registreren. Zelfhulpgroep starten? :ROFLMAO:

Terug
Bovenaan