Advies regenput pomp

• Tags regenwater regenwaterpomp waterbeheer waterbesparing watervoorziening
  • Lid geworden
    1 mrt 2025
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    3
    Onlangs een recent gebouwd huis gekocht en zijn nu pas te weten gekomen dat we wel een regenput van 10000L hebben, maar de vorige eigenaars hadden alles nog op stadswater aangesloten 😅

Zelf hebben wij graag dat beide wc's (beneden en boven) kraantje in de tuin, en eventueel wasmachine op regenwater zou werken.
    Put staat minder dan 10m verder in de voortuin.
    Maar wat voor pomp zou ik nemen? zoveel keuze en het verbruik gaat van 600w tot 1200w maar wel met hetzelfde debiet?

Ga ik voor een pomp in de put of een pomp in de kruipkelder met aanzuig?
    Ik zie dat er ook pompen zijn met een 'drukvat' :unsure:
    Gaat de pomp elke keer aan als wij de wc doorspoelen? of vangt het drukvat van 20L dit op, en slaagt deze pas aan na dat er meer dan 10L is afgenomen?
    Modellen die we aan het bekijken zijn, of is DAB niet aan te raden?

DAB Aquajet 82/20 M
    DAB Divertron 650 M​

Advies van merk voor iets langer?
    Ik ben meer het type dat voor goedkoop ga, en repareer/vervang bij problemen, huidige pomp koste 100€ en is nu 2 jaar oud, moet wel dringend een afdichtingsplaat vervangen door één van inox, de oude is doorgeroest. Dus kan je niet adviseren over een merk met langere levensduur. :cool:

Advies van merk voor iets langer?
    Ik ben meer het type dat voor goedkoop ga, en repareer/vervang bij problemen, huidige pomp koste 100€ en is nu 2 jaar oud, moet wel dringend een afdichtingsplaat vervangen door één van inox, de oude is doorgeroest. Dus kan je niet adviseren over een merk met langere levensduur. :cool:
    En welke pompen zijn dat dan die jij nu gebruikt? Of zou kopen mocht ze kapot gaan?

Ben hier nog eens.. Wat is tegenwoordig gebruikelijk om te plaatsen, een hydrofoorpomp of een grondwaterpomp? De regenput zit een 4 meter van de pomp, maar het toilet zit ongeveer een 15 meter van de pomp vandaan. Wat zouden jullie mij aanraden van type? In veel zaken bieden ze voornamelijk gewone pompen aan ipv hydrofoor.

Hier DAB pomp, geplaatst in de technische ruimte. Regenwater voor 2 toiletten, wasmachine en buitenkraan.

Doordat de pomp binnen staat denk ik dat ze langer zal meegaan( warm en droog), maar dat is geen zekerheid natuurlijk.

Ook handig is dat ik ze lichtjes hoor draaien: zo kwam ik eens terug van reis en had mijn zekering van de pomp terug aangelegd en de pomp startte meteen(wat normaal is: leidingen terug op druk brengen). Echter de pomp bleef draaien… . Toen besefte ik dat het buitenkraantje nog open stond tegen vriesweer!

Dat je het geluid lichtjes hoort kan je natuurlijk ook als een nadeel beschouwen.
    Welke pomp van DAB heb jij hiervoor gekocht?

Ben hier nog eens.. Wat is tegenwoordig gebruikelijk om te plaatsen, een hydrofoorpomp of een grondwaterpomp?
    Beste even verduidelijken wat jij net verstaat onder de definitie
    "hydrofoorpomp"
    versus
    "grondwaterpomp"
    De regenput zit een 4 meter van de pomp, maar het toilet zit ongeveer een 15 meter van de pomp vandaan. Wat zouden jullie mij aanraden van type? In veel zaken bieden ze voornamelijk gewone pompen aan ipv hydrofoor.
    "gewone pomp"
    versus
    "hydrofoor"

Wil je regenwater of grondwater gebruiken?

Wel je een pomp die buiten de put staat en water vanuit de put aanzuigt doorheen een aanzuigleiding naar de pomp en dan van de pompnaar toilet perst? Of wil je een dompelpomp die in de put onder waterniveau zit en enkel een persleiding heeft?

Welke sturing wil je?
    - Simpele drukschakelaar en membraanbuffervat van bv 20liter?
    - Of presscontrol met droogloopbeveiliging (geen buffervat van 20liter)
    - Of frequentiegestuurde pomp?

Ben hier nog eens.. Wat is tegenwoordig gebruikelijk om te plaatsen, een hydrofoorpomp of een grondwaterpomp?
    "hydrofoorpomp"
    versus
    "grondwaterpomp"
    De regenput zit een 4 meter van de pomp, maar het toilet zit ongeveer een 15 meter van de pomp vandaan. Wat zouden jullie mij aanraden van type? In veel zaken bieden ze voornamelijk gewone pompen aan ipv hydrofoor.
    "gewone pomp"
    versus
    "hydrofoor"

Wil je regenwater of grondwater gebruiken?

Wel je een pomp die buiten de put staat en water vanuit de put aanzuigt doorheen een aanzuigleiding naar de pomp en dan van de pompnaar toilet perst? Of wil je een dompelpomp die in de put onder waterniveau zit en enkel een persleiding heeft?

Welke sturing wil je?
    - Simpele drukschakelaar en membraanbuffervat van bv 20liter?
    - Of presscontrol met droogloopbeveiliging (geen buffervat van 20liter)
    - Of frequentiegestuurde pomp?
    Hoihoi,

ik bedoel met een gewone als voorbeeld deze:

In het laatste had ik mij mistypt, moest dus een geen grondwaterpomp zijn. Mijn excuses!
    Betreft dus water van de regenput richting een pomp in huis en dan van daar verdelen naar de verbruikers.

Welja, de vraag is, wat zou ik best nemen qua sturing? Is dus voor een toilet, wasmachine en een kraan richting tuin.

Tja het maakt niet veel uit welke sturing je neemt, maar op de pomp van je link zit een presscontrol met droogloopbeveiliging.

De pomp waar je naar linkt is er eentje voor in huis die het water uit de put aanzuigt. Verder:

+ sturing door press control met droogloopbeveiliging. Droogloopbeveiliging is naar mijn mening geen overbodige luxe voor een regenput die kan leeggeraken.

+ inox pompbehuizing, ongevoelig voor condensvocht dat zich vormt tegen de behuizing tijdens het pompen (ik heb daarbij slechte ervaring met gietijzeren pomphuis)

- geen jetpomp, minder goed zelf-primend. Dit hangt af van de lengte, diameter en verloop van de aanzuigleiding en de mogelijkheden tot opgieten. Een jetpomp zou een "veiligere" optie zijn als deze parameters niet zo gunstig zijn (maar mogelijks een fractietje luider)

? hydraulische prestaties (50/50) te evalueren i.f.v. aanzuigleiding en behoefte waterdruk en debiet

Met elke pomp moet je ook wat geluk hebben. Ik denk dat niemand hier kan zeggen "dit is de ideale en beste pomp".
    Knopen moet je zelf doorhakken.

Bedankt! Zouden jullie mij aanraden om een filter te plaatsen net voor de pomp? Of is dit overbodig? Zit een filter op de aanzuigleiding en 2 filters na de pomp.

Nooit een filter voor een pomp plaatsen, of het moet een grof filter zijn, andere filters kunnen cavitatie veroorzaken en daardoor overbodige slijtage aan de pomp

Hypex20 schreef: Welke pomp van DAB heb jij hiervoor gekocht?

Sorry voor de late reactie, ik zag pas nu uw vraag:

Ik heb een DAB Jetcom 82M

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan