Advies regenput pomp

• Tags regenwater regenwaterpomp waterbeheer waterbesparing watervoorziening
  • Lid geworden
    1 mrt 2025
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    3
    Onlangs een recent gebouwd huis gekocht en zijn nu pas te weten gekomen dat we wel een regenput van 10000L hebben, maar de vorige eigenaars hadden alles nog op stadswater aangesloten 😅

Zelf hebben wij graag dat beide wc's (beneden en boven) kraantje in de tuin, en eventueel wasmachine op regenwater zou werken.
    Put staat minder dan 10m verder in de voortuin.
    Maar wat voor pomp zou ik nemen? zoveel keuze en het verbruik gaat van 600w tot 1200w maar wel met hetzelfde debiet?

Ga ik voor een pomp in de put of een pomp in de kruipkelder met aanzuig?
    Ik zie dat er ook pompen zijn met een 'drukvat' :unsure:
    Gaat de pomp elke keer aan als wij de wc doorspoelen? of vangt het drukvat van 20L dit op, en slaagt deze pas aan na dat er meer dan 10L is afgenomen?
    Modellen die we aan het bekijken zijn, of is DAB niet aan te raden?

DAB Aquajet 82/20 M
    DAB Divertron 650 M​

Gezien de afstand naar depot, is een dompelpomp handigste. DAB is een goed merk, gaat lang mee!

Verkies ook voor pomp in de put.
    Heb er ook 1 gehad binnenshuis.
    Je moet wat geluk hebben met de pompen. De vorige die ik heb gehad ging 2,5 jaar mee en was voor de vuilbak. Ergens een ekectronisch probleem waardoor differentieel telkens afsloeg. Herstelkost was bijna de helft van een nieuwe pomp.

Hier DAB pomp, geplaatst in de technische ruimte. Regenwater voor 2 toiletten, wasmachine en buitenkraan.

Doordat de pomp binnen staat denk ik dat ze langer zal meegaan( warm en droog), maar dat is geen zekerheid natuurlijk.

Ook handig is dat ik ze lichtjes hoor draaien: zo kwam ik eens terug van reis en had mijn zekering van de pomp terug aangelegd en de pomp startte meteen(wat normaal is: leidingen terug op druk brengen). Echter de pomp bleef draaien… . Toen besefte ik dat het buitenkraantje nog open stond tegen vriesweer!

Dat je het geluid lichtjes hoort kan je natuurlijk ook als een nadeel beschouwen.

Hier pomp in de put, WILO gekozen omdat je die makkelijk uit elkaar kan halen en kan reviseren.
    Wilo is denk ik inderdaad de enige die reviseerbaar is.

Hier gekozen voor ene in de put wegens lawaai.

Langs de andere kant was er hier op het forum iemand die aanhaalde dat je de pomp dan tenminste hoort als er een probleem is.

Ik heb hier een pomp in de wasplaats. Het geluid is een nadeel, maar heeft er ook wel voor gezorgd dat we meteen wisten dat er ergens een lek zat...

Langs de andere kant was er hier op het forum iemand die aanhaalde dat je de pomp dan tenminste hoort als er een probleem is.
    dat zal @marc.vv zijn, ik heb ook zijn advies gevolgd; staat in de kelder onder de inpandige garage, de technische schacht is nog geheel open en je hoort dat ja, maar dat stoort (voor ons) absoluut niet, enkel bevestiging van ja dat ding werkt. Vorige week de buitenkraan afsluiter (op de collector) terug opengezet omdat ik buiten wat water nodig had, ik merkte snel dat ik uit (winter)voorzorg de buitenkraan zelf had laten openstaan tegen bevriezen. Ooit misschien nog eens een akoestische bak rondmaken (met de nodige ventilatie).

In een berging, wasplaats of inpandige garage zou ik dat ding minder snel zetten, kelder of kruipkelder wel.

In het algemeen zijn de pompen voor buiten de put (volgens mij althans) goedkoper dan pompen voor in de put. Verder inderdaad de nodige voordelen van makkelijke installatie, onderhoud, vervanging indien nodig. Enige "nadeel" is dat je mogelijks de aanzuigdarm initieel moet opgieten. In mijn geval staat de pomp ongeveer gelijk met bovenzijde regenwaterput en die kon de 20m darm gewoon volzuigen (paar keer in alarm, maar hij geraakte er door).

DAB Easybox mini 3 owv drukgestuurde variabele frequentiedrive. Nog niet alle features gebruikt (digitale koppeling), maar het is wel leuk dat je op het schermpje kan aflezen hoeveel kuub regenwater je hebt verbruikt.

Hier DAB pomp, geplaatst in de technische ruimte. Regenwater voor 2 toiletten, wasmachine en buitenkraan.

Doordat de pomp binnen staat denk ik dat ze langer zal meegaan( warm en droog), maar dat is geen zekerheid natuurlijk.

Ook handig is dat ik ze lichtjes hoor draaien: zo kwam ik eens terug van reis en had mijn zekering van de pomp terug aangelegd en de pomp startte meteen(wat normaal is: leidingen terug op druk brengen). Echter de pomp bleef draaien… . Toen besefte ik dat het buitenkraantje nog open stond tegen vriesweer!

Dat je het geluid lichtjes hoort kan je natuurlijk ook als een nadeel beschouwen.
    Dan heeft u geluk. Bij ons kon je ze horen draaien tot op de zolder.
    Hels kabaal maakte die Grundfos.

@GuntherS inderdaad, en ik was niet alleen, zie vanaf #12
    Boven

En zoals @jova313 hierboven.

@Roland.
    Het hangt ook af van hoe ze gemonteerd is, bij mij staat ze in de kelder (houten plankje tegen de muur), op rubbertjes.
    In de living kan ik ze alleen horen wanneer het volledig stil is, maar als ze draait en ik passeer in de gang hoor ik ze wel.

Roland zei: “Dan heeft u geluk. Bij ons kon je ze horen draaien tot op de zolder.
    Hels kabaal maakte die Grundfos.”

Bij mij staat ze in de technische ruimte, op het gelijkvloers.

Indien de deuren van de technische ruimte en de woonruimte dicht zijn, wat gebruikelijk is, dan hoor ik ze zachtjes. Het zijn dan vooral de muren die dat geluid doorgeven en geluid dat langs de spleet onder de deuren komt.

Met beide deuren open is het wel veel lawaai!

Bij zoveel lawaai zou ik een geluidsisolatiekastje overwegen.

Pomp hing aan de muur in technische ruimte gelijkvloers zonder rubbers ertussen.

Een pomp in huis is inderdaad veel goedkoper en hoor je draaien als controle. Een pomp in de put hoor je niet en als er een lek is in de leiding blijft deze draaien, dit valt niet op en kan voor een leuke elektriciteitsrekening zorgen :)
    Ook veel gemakkelijker om te werken aan een pomp in huis.

Een pomp in huis is inderdaad veel goedkoper en hoor je draaien als controle. Een pomp in de put hoor je niet en als er een lek is in de leiding blijft deze draaien, dit valt niet op en kan voor een leuke elektriciteitsrekening zorgen :)
    Ook veel gemakkelijker om te werken aan een pomp in huis.
    Bij ons staat de press control binnen en kan je via de controle lampjes zien of de pomp in werking is of niet.

Ben ook voorstander van de pomp in huis. Bij ons staat ze in de kelder.
    Kruipkelder kan ook natuurlijk, maar als je er alleen bij kan door als halve paracommando u voort te bewegen dan zou ik voor de put gaan.

Pomp met drukvat is geen verschil bij doortrekken toilet.
    Het is wel een verschil voor als je bvb wasmachine aansluit. Na eerste watername, tapt die soms nog een aantal keren kort bij, dat vangt die wel op.
    Je merkt ook een verschil als je tuinslang gebruikt druk blijft dan constanter.

Ben ook voorstander van de pomp in huis. Bij ons staat ze in de kelder.
    Kruipkelder kan ook natuurlijk, maar als je er alleen bij kan door als halve paracommando u voort te bewegen dan zou ik voor de put gaan.

Pomp met drukvat is geen verschil bij doortrekken toilet.
    Het is wel een verschil voor als je bvb wasmachine aansluit. Na eerste watername, tapt die soms nog een aantal keren kort bij, dat vangt die wel op.
    Je merkt ook een verschil als je tuinslang gebruikt druk blijft dan constanter.
    Dus voor een wasmachine is het wel al aan te raden om een hydrofoor te nemen? En welk type dan?

Dus voor een wasmachine is het wel al aan te raden om een hydrofoor te nemen? En welk type dan?
    Hydrofoor is het type.
    Merk kun je kiezen, iets goedkoops en om de paar jaar vervangen of duurder en 🤞 dat die langer mee gaan.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan