• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Advies offertes warmtepomp

Lid geworden
17 aug 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste,

Wij beginnen binnenkort aan een totaalrenovatie en uitbreiding van een halfopen woning en willen de aannemers voor technieken vastleggen. Wij zullen energetisch verbouwen met grondige isolatie, nieuwe ramen, dak, ... Wij voorzien +/- 140 m2 vloerverwarming voor gelijkvloers en sommige ruimtes op 1ste verdieping, in een tweetal kamers en hal op de eerste verdieping in bestaande huis kunnen we niet met vloerverwarming werken. Om dit ter verwarmen en voor sanitair warm water zullen we met een lucht-water warmtepomp en 300l boiler (gezin van 4) werken. Wij hebben hiervoor 3 offertes ontvangen:
  • VIESSMANN VITOCAL 100S met VITOCELL100W 300l boiler en radson ventiloconvectoren
  • Vaillant AroThermPlus VWL 105/6A 380V met Vaillant VIH RW 300/3 boiler en radson ventiloconvectoren
  • Thermastage TC11X-300a/TOC11RIX met 300liter boiler en Fujitsu Inverter 4-kamers R32 AOYG 30 KBTA4 buitenunit en ASYG 07 KMCF binnenunits (ipv ventiloconvectoren)

Aangezien ik hier zelf niet veel van ken, zit ik met de volgende 2 vragen:
  1. Hoe vergelijk ik best de oplossing om ventiloconvectoren of een lucht-lucht warmptepomp/airco te gebruiken voor de ruimtes waar vloerverwarming niet mogelijk is? Wat lijkt het meest geschikt of welke zaken moet ik best nog verduidelijken om deze keuze te maken?
  2. Als ik de specificaties van de lucht-water warmtepompen vergelijk, lijkt de Vaillant de meest performante optie qua COP waardes. Hoe vergelijken jullie deze 3 opties?

Alvast bedankt!

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.962
Punten
113
Wat is de reden dat er geen vvw kan ? Maar idd airco's zijn een mooie optie, koelen en warmen.

vergelijken is moeilijk, want technische gegevens van het toestel is 1. Maar er zijn nog heel wat punten en dingen belangrijk in een installatie.

Heb je een warmteverliesberekening op de toekomstige staat van de woning ?

Persoonlijk zoek ik eerst uit welke opstelling en toestellen ik wil en zoek dan gericht naar aanbieders die met die merken werken.
Je hoeft airco's en L/W wp ook niet bij dezelfde te nemen.

Sww kan je ook via doorstromer nemen . geen groot vat, geen water warm houden en zoveel sww als je wil als het nodig is. Wel grotere piek in verbruik op dat moment.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.215
Punten
113
Beste,

Wij beginnen binnenkort aan een totaalrenovatie en uitbreiding van een halfopen woning en willen de aannemers voor technieken vastleggen. Wij zullen energetisch verbouwen met grondige isolatie, nieuwe ramen, dak, ... Wij voorzien +/- 140 m2 vloerverwarming voor gelijkvloers en sommige ruimtes op 1ste verdieping, in een tweetal kamers en hal op de eerste verdieping in bestaande huis kunnen we niet met vloerverwarming werken. Om dit ter verwarmen en voor sanitair warm water zullen we met een lucht-water warmtepomp en 300l boiler (gezin van 4) werken. Wij hebben hiervoor 3 offertes ontvangen:
  • VIESSMANN VITOCAL 100S met VITOCELL100W 300l boiler en radson ventiloconvectoren
  • Vaillant AroThermPlus VWL 105/6A 380V met Vaillant VIH RW 300/3 boiler en radson ventiloconvectoren
  • Thermastage TC11X-300a/TOC11RIX met 300liter boiler en Fujitsu Inverter 4-kamers R32 AOYG 30 KBTA4 buitenunit en ASYG 07 KMCF binnenunits (ipv ventiloconvectoren)

Aangezien ik hier zelf niet veel van ken, zit ik met de volgende 2 vragen:
  1. Hoe vergelijk ik best de oplossing om ventiloconvectoren of een lucht-lucht warmptepomp/airco te gebruiken voor de ruimtes waar vloerverwarming niet mogelijk is? Wat lijkt het meest geschikt of welke zaken moet ik best nog verduidelijken om deze keuze te maken?
  2. Als ik de specificaties van de lucht-water warmtepompen vergelijk, lijkt de Vaillant de meest performante optie qua COP waardes. Hoe vergelijken jullie deze 3 opties?

Alvast bedankt!
Moet er in die 2 kamers en hall verwarming zijn na je isolatiewerken?
wat met ventilatie? Hopelijk ook goed uitgewerkt

Lid geworden
17 aug 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt voor de feedback!

Er kan geen vloerverwarming geplaatst worden omdat deze kamers en hal in het bestaande deel van de woning liggen en hier een te beperkte opbouw / plafond hoogte beschikbaar is (volgens architect). We zouden hier nog steeds verwarming willen omdat anders dit deel waarschijnlijk niet genoeg verwarmd zal zijn.

De warmteverliesberekening volgens voorlopig EPB advies en online rekentool zou ongeveer 10kW zijn (zie hieronder).

Voor ventilatie zullen we een systeem D plaatsen. Hier zijn we ook voorstellen van aannemers aan het vergelijken.
1692363737739.png

Qacino

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2019
Waarderingsscore
285
Punten
63
Dat is geen genormeerde warmteverliesberekening maar dient ter indicatie. ( pas epb verslaggeving daar gevolgd en heb dit daar ook zien passeren).

Je kan beter de template van Buildwise (WTCB) gebruiken. Dan zie je ook per ruimte wat je nodig hebt. Dit ga je toch moeten hebben omdat het een verplichte stavingstuk is voor uw epb verslaggeving.

I.v.m. vloerverwarming. Als de bestaande gedeelte onderkelderd is of al vloerisolatie heeft zou je de vloerverwarming in de chape laten infrezen. Of eventueel wandverwarming gebruiken ?

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.962
Punten
113
Je kan altijd droogbouw bekijken. Of eventueel infrezen in bestaande chape

Lid geworden
17 aug 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt voor de reacties! Ik zal de opties voor vloerverwarming in bestaande volume verder onderzoeken op basis van jullie feedback.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan