• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Advies nodig omtrent slecht uitgevoerde dakwerken...

Lid geworden
10 mei 2012
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
0
Gisteren en vandaag zijn de dakwerkers gekomen om ons plat dak op de hoogste verdieping te vernieuwen. Owv condensatieproblemen (hout en balken nat) in de kamer eronder.



Er was afgesproken dat dakwerkers de golfplaten gingen afhalen, osbplaten zouden leggen en daarbovenop dakisolatie en EPDM.

Gisteren, de eerste dag, hebben ze de zijkanten klaargemaakt om de dakranden tegen te zetten. Hij sprak toen over de metalen constructie die hij ging behouden owv anders een "visvijver" te creeëren en daarop ging verder bouwen. Ik bevroeg hem of dit over de golfplaten ging en hij zei dat dit geen golfplaten waren maar een metalen constructie is.

Ikzelf (vrouw met hoogtevrees) had geen idee hoe het plat dak eruit zag en vertrouwde dat de dakwerkers hun stiel wel zouden kennen.

Ik vertel dit in de avond aan mijn vriend en die zegt dat er onder de golfplatendan vermoedelijk wel een constructie zal zitten die ze zouden behouden.

De tweede dag hebben ze alles gedaan gekregen.

Toen mijn vriend gedaan had met werken is hij op het dak geweest en zag dat ze op de bestaande golfplaten (dus niks metalen constructie) alles hadden opgebouwd -> eerst osb, isolatie en dan de EPDM.

De hoeken zijn slecht afgewerkt, er zitten veel bobbels in de EPDM en de hele achterkant (waar het overloopt naar ons schuin pannendak) volledig open is gebleven waardoor je de hele constructie ziet zitten en dus niks dichtgemaakt is!?



Wordt deze werkwijze nog meer toegepast?

Klopt het dat we nu nog met een condensatieprobleem gaan blijven zitten, nl. door het vocht van binnen naar buiten owv de golfplaat niet weg kan?

Wat kunnen we verwachten van deze dakwerkers zodat we geen condensprobleem meer zouden krijgen in de toekomst? De rekening hebben we nog niet gekregen, alleen de offerte die hij paar maanden geleden al had opgesteld.





Alvast bedankt voor mogelijke reactie (hoe meer hoe beter)



Groetjes!
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
Laat iemand is een foto ervan maken.
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Nu voor het vocht langs binnen ga je binnen best dampscherm voorzien en afzuiging.

Want 't is nooit de bedoeling dat dat via je plat dak wegtrekt ...

Dat zal nu wel wat minder zijn door de isolatie in het dak, maar daar ga je zelf toch iets op moeten voorzien.



Voor de overgang schuin naar plat dak, daar steek je best een loodslab onder je onderdak/pannen zodat het water van je dak schoon op je plat dak kan aflopen.

Waarom dat niet zo voorzien is weet ik niet direct.



Bij mij is dat wel iets anders afgewerkt => daar is nog een osb plaat op de spanten geslagen waarna daar de roofing van het plat dak is tegen op gebrand.

Vervolgens onderdak en pannen daar over laten uitkomen.



Voor kwaliteit van afwerking enzo, best eens wat foto's online zetten.

Dan kan men ook zien of de overgang van schuin - plat wel ok is.
 
Lid geworden
10 mei 2012
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,



alvast bedankt voor de reacties!

Nu zijn we nog tot de ontdekking gekomen dat er onder de platen en de roofing nog een zinken plaat op ligt (werd blijkbaar vroeger meer gedaan). Dit zal zeker ook voor de condens gezorgd hebben.



Ik probeer hier enkele foto's toe te voegen.



De eerste foto is aan de kant van het schuin dak getrokken, je ziet de opbouw van alles en op deze manier is het over de gehele lengte aan de dakpannen opengebleven.



De andere foto's zijn van de "afwerking"



Iemand enig idee hoe we dit verder kunnen aanpakken en wat we voor we dakwerker 3.000 euro betalen nog kunnen eisen/verwachten van hem??



Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • DSC02986.jpg
    DSC02986.jpg
    24,4 KB · Weergaven: 0
  • DSC02981.jpg
    DSC02981.jpg
    30,1 KB · Weergaven: 0
  • DSC02988.jpg
    DSC02988.jpg
    18,5 KB · Weergaven: 0
  • DSC02980.jpg
    DSC02980.jpg
    31,8 KB · Weergaven: 0
  • DSC03004.jpg
    DSC03004.jpg
    39,7 KB · Weergaven: 0

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Dit is te gek voor woorden :cry:



Afbreken en overnieuw beginnen zou ik zeggen.
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
Ongeloofelijk. Deze dakwerker heeft bijzonder weinig ervaring met EPDM daarbij totaal geen idee wat de eigenschappen van dit materiaal op de lange termijn zijn.

De isolatie heeft nu alleen de funcie dat die geprofileerde plaat vlak werd. Isoleren doen ze 0,0.

Die plooien in het vlak zijn niet zozeer een probleem.

De EPDM is afgesneden en op het een profiel gelijmd. Dat blijft zo niet dicht. Op den duur laat de EPDM los er komt wat water tussen bij vorst vriest dat verder open.

Ook die hoek en de aansluiting, ik denk bitumen, heeft ie zo te zien voor het eerst van zijn cariere gepoogd te maken.

Ik vraag me af wie wil er zo zijn brood verdienen.

Of was de opdracht dek het maar een beetje toe.
 
Lid geworden
10 mei 2012
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mja, vrolijk worden we hier niet van :(

Het beste scenario zou inderdaad zijn dat alles wordt afgebroken, platen en roofing weggehaald wordt en alles opnieuw gedaan (en liefst niet door dezelfde dakwerker!)



Onze grote vraag nu is wat we wettelijk gezien zouden kunnen doen??

De factuur ben ik alleszins niet van plan om zomaar direct te betalen!

De dakwerker overtuigen van alles af te breken zal wel niet lukken vrees ik :(

Van mij mag hij zijn boeltje komen afbreken en terug meenemen maar dat zal hij ook niet zien zitten vrees ik.

Enig idee wat voor ons de beste oplossing zou zijn??



Groetjes!
 
Lid geworden
10 mei 2012
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
0
En om nog even op het laatste te reageren:

de opdracht was te zorgen dat we geen last meer hadden van condens en te isoleren maar daar slaagde deze prutser zelfs niet :(



Zo te zien kan iedereen dakwerker worden...
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
Als de onderzijde van die geprofieleerde profielen netjes wordt dicht gemaakt heeft die isolatie meer effect.



Je hebt een offerte en wat zou hij gaan doen voor dat geld.

Is er ook bekend wel merk EPDM is aangebracht.
 
Lid geworden
10 mei 2012
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hij sprak voordien van die platen eraf te halen, dat zeiden andere dakwerkers ook, maar geen van hen zette dat op hun offerte, hij ook niet.



De factuur ziet er als volgt uit:

Schoonmaken platform: 45 euro

isolatie recticel 24m2 (hoewel ons dak maar 16 m2 is?): 996 euro

EPDM Tridex volledig gelijmd: 1.290 euro

Uittimmeren aan zijkanten en rockpannel: 352 euro

Lift stellen 125 euro



Het enige wat we van hem nog zouden kunnen verwachten is het dichtmaken aan de zijkant om de isolatie zijn werk te kunnen laten doen?

Doch zal hij dit wel bewust hebben opengelaten om zo minder condens te creeëren vermoed ik?
 
Lid geworden
10 mei 2012
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als hij is komen kijken zei hij van de platen eraf te halen, zo zeiden ook de andere dakwerkers, doch hebben geen van allen dat in hun offerte erbij gezet...



Volgens de offerte zou het Tridex EPDM zijn dat hij gebruikt heeft.



We zouden in het beste geval alleen van hem kunnen verwachten dat hij de zijkant dichtmaakt?

Ik vrees dat hij dit toch niet onbewust zal hebben opengelaten en zou er bij het dichtmaken misschien nog meer condens kunnen ontstaan?



Groetjes!
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
blitzer;1730791 wrote:
Onze grote vraag nu is wat we wettelijk gezien zouden kunnen doen??

De factuur ben ik alleszins niet van plan om zomaar direct te betalen!

De dakwerker overtuigen van alles af te breken zal wel niet lukken vrees ik :(

Van mij mag hij zijn boeltje komen afbreken en terug meenemen maar dat zal hij ook niet zien zitten vrees ik.

Enig idee wat voor ons de beste oplossing zou zijn??



Als je de juridische toer wil opgaan, kan je wel snel vertrokken zijn voor een paar jaar (hou daar rekening mee). De mogelijkheden op dat vlak zijn denk ik:

  • Ingebrekestelling via aangetekend schrijven; hierbij vragen om een oplossing volgens de regels van het vakmanschap + een termijn vooropstellen waartegen je een oplossing wenst (die moet realistisch zijn; niet 1 week, niet 10 jaar). Bemerk dat dit schrijven de werken naar alle waarschijnlijkheid volledig zal stilleggen (juridische loopgraven worden opgezocht).
  • Verzoeningscommissie; best voorstellen, opnieuw via aangetekend schrijven. Oogt altijd beter als je eerst zelf probeert te verzoenen ipv direct naar de rechter te stappen.
  • Daarna: juridische stappen ondernemen. Typisch zal bij een juridische uitspraak dezelfde aannemer (!) de kans krijgen om zijn fouten terug te corrigeren. Als het dan nog niet voldoet, kan je een procedure herbeginnen.
Laat je bijstaan door een advocaat. En begin niet met zo een spelleke vooraleer je eerst face to face met dien mens gepraat hebt, nog eens gepraat hebt, nog eens gepraat hebt, en als daarna nog eens praten niet helpt...


Het moge duidelijk zijn dat de beste oplossing is om tot een akkoord te komen met jullie beiden. Stel voor de geleverde materialen te betalen, bv. de uren voor 30% of 50% te betalen, het contract te ontbinden, ... uiteraard alles op papier zetten & laten ondertekenen.



Ter info, de voorwaarden om officieel jezelf "dakwerker" te noemen, kan je hier terugvinden.
 
Lid geworden
19 mrt 2012
Berichten
32
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dit is inderdaad te gek voor woorden. Duidelijk weinig ervaring.

Het beste is inderdaad afnemen en herbeginnen. De kosten zullen hiervoor waarschijnlijk wel hoog oplopen. Misschien kan je wel een andere dakwerker zoeken om de boel te komen oplossen. Mooier en correcter afwerken aan randen en tapgaten. Dit dan afhouden van de factuur van de eerste dakwerker.

Juridisch moet je de eerste dakwerker de kans laten om zijn fouten recht te zetten, al vraag ik mij wel af in welke mate hij dit zal kunnen.

Ook zal geen enkele dakwerker staan springen om de fouten van een ander op te lossen.

Heb je de dakwerker intussen al geconfronteerd met zijn fouten?
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Ik zou eerst eens een architect raadplegen, en een verslagske laten maken.

Daar een paar 100€ aan spenderen kan wel lonen denk ik.

Met dat verslag sta je sterker, en kan je de man duidelijk aangeven waar de fouten zitten, en wat er juist moet veranderd worden.



Wil hij na 2 pogingen nog niet luisteren, dan aangetekend schrijven, en advokaat aanstellen.
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Inderdaad, best zo snel mogelijk daar een expert naar laten kijken en verslag opmaken.

Zo gauw de factuur binnenkomt, aangetekend protesteren en dat verslagske bijvoegen.



Maar goed, eigenlijk kan je de aannemer al best contacteren voordat zijn factuur binnenkomt.

Daarbij werkwijze van tommie1 opvolgen.



't Is wel belangrijk dat als de factuur binnenkomt je die zo snel mogelijk protesteert aangetekend.

Kwestie om al bewijs op te bouwen voor een mochtelijke rechtszaak.

(Factuur niet protesteren binnen redelijke termijn = aanvaarden)

(Achteraf afkomen met: "kheb de aannemer mondeling verwittigd dat het niet in orde was" - gaat bij een rechter niet pakken, dus daarom aangetekend)
 
Lid geworden
10 mei 2012
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
0
Gisteren heb ik een aangetekende brief verstuurd en de dakwerker zelf opgebeld om te zeggen dat ik niet tevreden ben met de uitgevoerde werken. Van die isolatie leek hij al niet te begrijpen dat die zijn werking nu niet kan doen...zucht...

Hij komt vanavond eens langs om te bespreken.



Via verschillende bronnen heb ik begrepen dat een rechtszaak niet evident zal zijn, een expert aanstellen kan ook wat kosten en die kosten kunnen volledig voor mij zijn, ook al krijg je "gelijk".

Overal lees/hoor ik dat het beste is proberen "overeen te komen". Ik vrees alleen dat ik niet veel beter zal kunnen verwachten van deze dakwerker...

Nu zou het een 3.000 euro kosten, eerlijk gezegd heb ik niet veel zin om hier nog veel meer geld in te steken en zoals hierboven gezegd, een andere dakwerker zal zich daar ook niet graag mee gaan bezighouden. Alles afbreken en opnieuw beginnen wordt ook alleen maar kostelijker...



Ik ben benieuwd wat de dakwerker vanavond te vertellen heeft.



Ook heb ik in aangetekend schrijven gevraagd om toch andere berekening te maken, hij rekent mij 3Om2 aan EPDM terwijl het dak maar 15m2 groot is en voor isolatie 24m2?



Ach, als iemand een adres nodig heeft voor een slechte dakwerker, dan heb ik er wel eentje :s
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
Ja voor € 200,= m2 kan je als dakdekker wel een poging wagen om gezijk te krijgen. Nou begrijp ik ook waarom hij op deze manier de kost wil verdienen.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
w.g.b.;1731483 wrote:
Ja voor € 200,= m2 kan je als dakdekker wel een poging wagen om gezijk te krijgen. Nou begrijp ik ook waarom hij op deze manier de kost wil verdienen.



Zelfs halveert hij morgen zijn prijs ... dan is TS nog bedrogen ...

Te gek voor woorden trouwens ... ik zou niet betalen ... en zwaaien met een expertenverslagje ...

Als hij zin heeft om naar de rechter te stappen ... dan zou die mij misschien verplichten om te betalen maar dan nog ... de rechter zal mijns inziens ook niet oordelen dat deze uitvoering conform eender welke offerte is ...



k.b.
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
w.g.b.;1731483 wrote:
Ja voor € 200,= m2 kan je als dakdekker wel een poging wagen om gezijk te krijgen. Nou begrijp ik ook waarom hij op deze manier de kost wil verdienen.



3000 euro voor 15 m² ... schijt zeg ... da is de prijs voor al 't materiaal voor mijn plat dak:

14cm isolatie + roofing, maar da's dan wel een dak van 90 m².

Pakt dat het nog es 3000 euro had gekost aan werkuren.



Allé ... dus ff ter vergelijking.

Lees: ge betaalt dus ongeveer 2,5-2 keer te veel.



Dus bekijkt uw offerte ook maar es heel goed.

Staat daar gewoon een m² prijs op => dan is het alleen maar die 15 die em kan gebruiken.

En geen 24 ginder en 30 daar gewoon omdat dat nu net uitkomt met de pakken/rollen die em moest bestellen - dan had dat maar zo op de offerte moeten staan.



Als er dus duidelijk op de offerte staat dat de stalen platen eraf gingen, awel => dan moet em dat maar doen.

Zo niet, niet betalen en aannemer aangetekend in gebreke stellen.

Dit omdat om de platen te verwijderen alles afgebroken moet worden, dus zelfs geen deel van de factuur betalen.
 
Lid geworden
1 mei 2012
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hierop staat een andere dakwerker niet te wachten van welke garantie kan je geven op dit prutswerk?De EPDM ligt echt slecht en is ook niet goed geplaatst aan de zijkanten(vb;de kleine lappen worden normaal op de hoeken afgerond zodat het water beter wegloopt) en de grote vlakken met blazen onder das echt een gebrek aan ervaring of niet beter kunnen.Als ik jou was liet ik alles terug afbreken en herdoen door iemand met goeie referenties.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan