Advies nodig isolatie en afwerking gevel

Lid geworden
23 mei 2020
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo, 

Wij zijn een klein jaar terug begonnen met een grote verbouwing (alles er uit: nieuwe ramen, vloerverwarming, nieuwe buizen,...) , waarbij we ook een stukje aangebouwd hebben (ongeveer 30 m2). 

Nu zijn we op het punt gekomen dat we moeten denken aan buitenisolatie en afwerking van de gevel.

Situatie: huis gebouwd eind jaren 80, 4 gevels met de oude crepi er nog aan. Onze aanbouw is in ytong gemetst (het huis is volledig in ytong opgemetst) dus we hadden gedacht om de buitenkant (160 m2) te laten isoleren met isolatieplaten en daarna af te werken met crepi, maar we zijn geschrokken van de prijzen ( 2 offerten van ongeveer 28 000 euro) .

Nu is mijn vraag: zijn er nog andere alternatieven voor isolatie en afwerking.

ps: we maken geen gebruik van een architect voor de uitvoering van de werken, mijn man is zelfstandig en kan nagenoeg alles zelf, enkel van dit deel van de werken hebben we geen ervaring, kennis en ook geen connecties (enkel onze plannen voor de vergunningen zijn opgemaakt door een architect).

Alvast bedankt voor jullie inzichten!

En waarom wil je nog bij-isoleren? Hoeveel denk je nog te besparen op uw verwarmingsfactuur?

Hoe dik zijn de Ytongmuren en heb je de gegevens van toen over de Lambda-waarde of thermische weerstand?

Momenteel zijn we niet bezig met het besparen op de energiefactuur, maar gaat het ons om onze muren van de aanbouw waterdicht te houden. We willen geen vocht binnen hebben via de nieuw gemetste muren en zouden die willen isoleren en samen met het huis mooi afwerken.

Isolatieplaten en crepi blijkt dus een dure oplossing, daarmee dat ik hier eens mijn licht kom opsteken naar eventueel andere alternatieven.

Alke geveloplossingen liggen op minstens 120 a 150€/m2 als je ze laat doen.

Een mooie houten afwerking bvb kost al 80 a 90€/m2 enkel voor het zichthout. De onderstructuur, het werk en het isolatiemateriaal zit daar nog niet in, evenmin als stellingen en vijzen/nagels.

cementvezelplaten zoals equitone van eternit kunnen ook heel mooi zijn als je van hypermodern houdt. Maar zelfs de meest basic platen komen geplaatst ook weer in de buurt van die 150€/m2.

spuitkurk is ietsje goedkoper. Dat moet onder de 100€/m2 kunnen. Zonder isolatie uiteraard.

en dan is er natuurlijk nog iets als Vandersanden e-board met steenstrips. Dat kan je helemaal zelf doen. Isolatieplaten waarop je steenreepjes kleeft. De versies om te voegen zijn erg klassiek van uitzicht (kan niet zien dat het geen volle dikte steen is) maar voegen is een kunst. Er zijn ook oplossingen met mini-voegen die open blijven.
Prijzen ook weer 120-150€/m2.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan