advies nodig bij isolatie en ventilatie

• Tags isolatie renovatie ventilatie verwarming
  • Lid geworden
    4 jul 2006
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    0
    Bij de verbouwing van ons rijhuis uit de jaren dertig heeft de architect volgend plan getekend. We vinden het een mooi en functioneel plan en daarover hebben we geen klagen. Over isolatie en ventilatie blijft ie echter vaag en we vermoeden dat hij daar voor een minimumoplossing gaat.

Isolatie in daken, vloerplaat en achtermuur, overal 1.1-glas (met alu-profielen) en voor ventilatie kiest hij natuurlijke ventilatie. Volgens hem is de voorgevel onmogelijk deugdelijk te isoleren (ivm kostprijs en rooilijn) en daar volg ik hem. De massa (ong. 40cm) van de muren moet daar volgens hem voldoende zijn.

Als lichtbron in het midden van het huis kiest hij voor een plastic koepel. Wij willen liever sunpipes. Hij betwist dat die genoeg lichtopbrengst hebben. Hoe bereken je hoeveel je er nodig hebt?

We hebben vv op gelijkvloers, conventionele verwarming op de verdiepen (ivm. houten roostering). Ik zou voorzieningen willen plaatsen voor een later te plaatsen zonneboiler. Zinvol?

Enfin, kort: hoe zouden jullie dit aanpakken? We zijn beide (kritische) leken en ik heb wel vermoedens dat het beter kan, maar hoe? Ik gebruik al een paar maanden de zoekfunctie (en die van de BBL), en ik ken ondertussen alle principes wel, maar wat is utopisch, wat is wenselijk? We zijn niet uitsluitend principieel, willen dat de meeste investeringen een redelijke terugverdientijd hebben.

neem contact met leverancier van sunpipe en hij weet je perfect te vertellen wat je kan verwachten

architect : waarom koos je die als hij blijkbaar toch niet doet wat jij wil?

sjah, we hebben een heel aantal architecten gecontacteerd (goeie, blijkbaar, want een aantal stonden later in het budgetbouwboek), maar die lieten ons vlakaf weten niet in een kleine verbouwing geïnteresseerd te zijn. En qua design is ie wel goed, hoor. Wat mij betreft moet een architect ook niet doen wat ik wil, maar moet ie het "goede" doen. Maw. als ik Systeem C(+) wil voor m'n ventilatie en hij wil Systeem A, dan heeft hij misschien gelijk eh. Hetzelfde over de voorgevel en isolatie. Maar dat wil ik toch eens graag bevestigd zien.

Misschien stel ik teveel vragen ineens. Waar zitten bijvoorbeeld potentiele koudebruggen in dit huis?

stevence wrote:
    Misschien stel ik teveel vragen ineens. Waar zitten bijvoorbeeld potentiele koudebruggen in dit huis?

hij is dus echt niet mee met nieuwe technieken, bouwwijzen, ...

koudebrug : aan alle dorpels, zeker aan deuren, maar waarschijnlijk ook aan ramen

aan alle bovenranden van ramen, deuren, ...

of de volledige gevel ? indien geen spouwmuur. hoe wil architect voorgevel aanpakken inzake isolatie ?

stefan wrote:
    of de volledige gevel ? indien geen spouwmuur. hoe wil architect voorgevel aanpakken inzake isolatie ?

Dit blijft uiteraard moeilijk als je de hele gevel niet wil slopen.

Je zou aan de binnenkant van die gevel kunnen isoleren, maar dan heb je geen ononderbroken geïsoleerd volume: de isolatie stopt aan het plafond en gaat pas verder vanaf de vloer op het eerste verdiep (=koudebrug).

Idd. Voorgevel behoort tot het oorspronkelijke huis en de architect vindt de kosten/baten om de voorgevel te isoleren niet in verhouding tot het resultaat. Is ook redelijk complex mbt. de rooilijn. Je zou of de crepi moeten afkappen of langs binnen isoleren en een goeie oplossing heb ik hier op het forum ook nog niet gevonden.

Als je houten roostering hebt valt de koudebrug in theorie daar wel op te lossen.

Muren die haaks op de voorgevel staan kun je misschien afbreken en opnieuw zetten met isolatie en de nodige verbindingsankers tussen binnenmuur en voorgevel?

Dan kan je in principe wel langs binnen isoleren.

Dit als het een grote verbouwing betreft natuurlijk.

stevence wrote:
    Idd. Voorgevel behoort tot het oorspronkelijke huis en de architect vindt de kosten/baten om de voorgevel te isoleren niet in verhouding tot het resultaat. Is ook redelijk complex mbt. de rooilijn. Je zou of de crepi moeten afkappen of langs binnen isoleren en een goeie oplossing heb ik hier op het forum ook nog niet gevonden.

voor voorgevel kan je zowat steeds 1 steen weghalen zonder stabiliteit in gedrang te brengen. Dan isoleren en crepi plaatsen. Kostprijs een 120Euro/m2 (100 Euro isolatie + crepi, 20Euro afbraak (misschien is dat wat goedkoper). Of dit het waard is moet jezelf uitmaken.

Langs binnen isoleren met je houten vloerroosteringen moet kunnen zonder problemen te veroorzaken

=> wel door de vloer heen isoleren, zorgen dat dagkanten vensters mee geisoleerd worden, dwarse muren een meter mee isoleren en zeker ventilatie correct uitvoeren.

Dan kan je zowat koudebrugvrij eindigen. Als je dit allemaal zelf doet kan de prijs meevallen, later uitvoeren is zeker niet goedkoop.

=> ventilatie A kan even goed zijn als C.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan