• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Advies nieuwbouw zelf schilderen

Buildyo

Actief Lid
Lid geworden
25 jan 2022
Waarderingsscore
34
Punten
28
Beste,

We zijn momenteel onze nieuwbouw aan het finaliseren en zouden binnen enkele maanden willen intrekken. We zouden nog moeten schilderen en hadden dit graag zelf willen doen aangezien er geen budget meer is om het uit te besteden.

Het pleisterwerk dat gedaan is geweest is kwalitatief en daarom hoop ik dat het mogelijk zal zijn om een mooi resultaat te bekomen. Ik wil qua materiaal en gereedschap alleen het beste gebruiken om het mezelf zo makkelijk mogelijk te maken.

Hieronder zijn de stappen die ik tot nu toe geidentificeerd heb voor het schilderen van een nieuwbouw muur. Kunnen jullie deze nakijken en eventueel aanvullen of nuanceren?

1 Met een lamp schuin schijnen op de muur om de oneffenheden en perfectie te identificeren
2 Schuren met een korrel p180
=> vraagje: gebruik ik best een langnek schuurmachine ? of is een kleinere handschuurmachine of schuurspons zelfs voldoende ? (pleisterwerk is heel redelijk gedaan)
3 Ontstoffen
4 Schilderen met een muurprimer verdund 20% met water
5 Bijwerken waar nodig met een finisher (fijne plamuur)
6 Schuren
7 Ontstoffen
8 Opspuiten van de kieren in de hoeken (als die er zijn) bij de deurlijsten en/of houten plinten
9 Schilderen 1 laag primer
10 Afwerken 2 eindlagen in gekozen kleur.

Welke merk van verf, borstel, plakband,.. Zijn het beste ?

Wrm perse een langnekschuurmachine? Gebruik ik persoonlijk nooit zelf omdat ik graag met mn neus op het plakwerk sta
Voor mij hoeft het niet. Ik wil gewoon gebruiken wat het beste is in functie van gemak. Daarom dat ik de vraag stel hier.

Wat zou jij voorstellen om te gebruiken voor het schuurwerk?

Zoiets ?
1720642460636.png

Ik persoonlijk schuur met een festool ets 150 in combinatie met een festool ctl midi.

Als je dit natuurlijk mpet gaan kopen voor eenmalig gebruik wordt het een dure zaak

Wrm perse een langnekschuurmachine? Gebruik ik persoonlijk nooit zelf omdat ik graag met mn neus op het plakwerk sta
Voor mij hoeft het niet. Ik wil gewoon gebruiken wat het beste is in functie van gemak. Daarom dat ik de vraag stel hier.

Wat zou jij voorstellen om te gebruiken voor het schuurwerk?

Zoiets ?
Bekijk bijlage 103732
Zo een schuurblok zou ik niet kiezen.
Liever 1 met een ergonomische handgreep, dan zit je dichter met duim en vingers bij het te schuren vlak, en ga je meer voeling krijgen.
Wat schuurmachines en stofzuigers betreft, hou er rekening mee dat die doorgaans niet dienen om pleister te schuren.
Je garantie valt bij sommige merken meteen weg als ze vaststellen dat die daarvoor gebruikt zijn.

Nu ben je toch zever aan het verkopen hoor Brecht g😂😂, waarmee denk je dat wij schilders schuren..? Met zo een handschuurblokje?
Neen, met een schuurmachine EN een stofzuiger, in mijn geval van Festool, maar kan evengoed van Flex zijn bijv.

Professioneel materiaal van gekende merken zoals je zelf aangeeft.
Rupes bijv dient daar ook voor.
Ik had het over de goedkopere machines en stofzuigers.
Die verdragen geen stof van te boren, schuren van pleister, etc
Maar toegegeven als ik mijn reactie herlees, kon je dat er niet uit opmaken🤫

Jouw stofzuiger is daar wel op voorzien.
Hier heb ik maniakaal geschuurd(zelfs schuurgids 3M gebruikt voor elk detail) maar toen de machine de geest gaf, viel dat buiten garantie.
Dus beter deftig materiaal aankopen die er voor geschikt is.
Nu heb ik een rupes S230 L wat dan ook een professionele fijnstof stofzuiger is van 30 l, die kunnen dat aan.

Laatst bewerkt:
Het pleisterwerk dat gedaan is geweest is kwalitatief en daarom hoop ik dat het mogelijk zal zijn om een mooi resultaat te bekomen. Ik wil qua materiaal en gereedschap alleen het beste gebruiken om het mezelf zo makkelijk mogelijk te maken.
Indien je toch een bouwstofzuiger zou aankopen, kijk dan even in onderstaande links.
Veel zaken bieden onder de noemer 'bouwstofzuiger' gewoon een L klasse aan op wieltjes...
Als je de volledige woning gaat schuren/schilderen, zou ik daar niet op besparen, al is het maar voor stof maar ook je longen.

@Buildyo ,
De voorbereidingswerken voordat je gaat schilderen is een periode van aandacht en geduld.
Ik herhaal dat u enkel daar moet/kan schuren waar nodig!
Niet alle voorbereidingswerken qua schuren kan je maken met een machine.
Als je per se toch alles wilt schuren.
Als je over de geschikte stofzuiger beschikt, dan kan je ook schuren met een schuurblok die verbonden is aan de stofzuiger.
Je kan daarmee werken met aangepast schuurpapier/welke je gaat gebruiken bij een gelijkaardige machine.

Gezien het een nieuwbouw is met pleisterwerk is de kans reëel dat er binnen afzienbare tijd scheuren te voorschijn komen die het noeste werk teniet doen. De TS kan nu wel schuren en fixeren maar zou beter een jaartje wachten met schilderwerken tot de woning toch al iets gezet is.

Vlak schuren van pleisterwerk doe je best met een vlakschuurmachine.
Met een excentrische schuurmachine en met gebrek aan ervaring is de kans groot dat er kringen geschuurd worden.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: pkt
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan