Advies meubelmaken

bart_1133

Nieuw Lid
Lid geworden
10 apr 2017
Waarderingsscore
4
Punten
8
Hallo,

Een nieuw project van mijn vrouw gekregen om het washok een facelift te geven. Ze wil graag het onderstaande bereiken (foto pinterest... uiteraard).

Ik vraag me enkel af hoe ik deze houten constructie stevig kan maken. Deze wil ik namelijk paar cm boven de wasmachine/droogkast doen. Erop lijkt me geen goed idee in kader van trillingen.

Iemand advies hoe ik dit stevig kan maken? Winkelhaken lijkt me niet geschikt want dit vormt dan een obstructie om de machines tegen de muur te plaatsen.

Groeten
Bart

Bijlagen

• IMG-20250111-WA0006.jpg
    IMG-20250111-WA0006.jpg
    152,7 KB · Weergaven: 50
Werkblad laten steunen op dat meubel tussen de machines én in de muur links en rechts. Dan heb heb je geen winkelhaken nodig. Tegen de achterste muur kan je eventueel ook een houten lat vijzen die dan het werkblad over de volledige lengte draagt, maar voor deze beperkte afstand (zeker als het in het midden ondersteund wordt) is dat niet echt een meerwaarde

En hoe zou ik dit in de muur aan de zijkant moeten doen?

Zie foto de huidige situatie. Rechts stond er een lavabo. Die heb ik vandaag verwijderd en wat met plamuur de gaten toegestopt.
Links zit er een douche. Rechts is een muur met ernaast de hal naar achterdeur.

Lat aan achtermuur dan met standaard pluggen en daarop laten steunen? Dit kan ik dan ook doen voor de zijkanten? Hoe dik moet de lat zijn om geheel stevigheid te bieden?

Er is geen foto te zien van hoe het nu is…

Er zijn verschillende manieren om de zijkanten te ondersteunen, maar waarschijnlijk wil je het onzichtbaar? Dan zou ik een ijzeren L-profiel tegen de muren vijzen en het L-profiel uit de onderkant van je werkblad frezen. De achterkant zou je ook zo kunnen oplossen. Alternatief voor de achterkant is om bijvoorbeeld een plafondlat van 25x50mm te gebruiken.

Hopelijk lopen er in de muur langs de kant van je douche geen leidingen, anders wordt het wel tricky…

Blijkbaar is de foto niet goed opgeladen. Bij deze een 2e poging.

Betreft de waterleidingen, dat ga ik inderdaad eens goed moeten controleren. De kraan voor de wasmachine staat eigenlijk ook in de weg20250119_140357.jpg

boven de wasmachine en kraan een ligplank maken, en tussen wasmachine en ligplank halverwege een plint zetten

Laatst bewerkt:
Je kan dat in de muur bevestigen door achteraan een L-ijzer aan de muur te hangen en het hout daarop te leggen.

1737302021098.jpeg

Je kan dat in de muur bevestigen door achteraan een L-ijzer aan de muur te hangen en het hout daarop te leggen.

Bekijk bijlage 107822
Zou dit ook voldoende zijn om de "zwevende ligplanken" van ongeveer 20cm diep te bevestigen? Dit moet niet veel draagkracht hebben maar moet uiteraard wel stevig zijn over de gehele lengte.

De waskraan ga ik vervangen door een kleiner model (vb https://www.bol.com/nl/p/aloni-wasm...128370454?referrer=socialshare_pdp_androidapp )

Ik heb een rek in de winkel, die bevestigd is door 4 uitstekende cilinders die op de muur bevestigd zijn en de plank over geschoven is. Kan wel gewicht hebben

Bekijk bijlage 107822
Zou dit ook voldoende zijn om de "zwevende ligplanken" van ongeveer 20cm diep te bevestigen? Dit moet niet veel draagkracht hebben maar moet uiteraard wel stevig zijn over de gehele lengte.

De waskraan ga ik vervangen door een kleiner model (vb https://www.bol.com/nl/p/aloni-wasm...128370454?referrer=socialshare_pdp_androidapp )
Wij hebben daar een volledig wasmeubel met twee lavabo’s en een kolomkast op hangen. Dus ja, stevig genoeg (als je het goed hangt)

Ter info: hier ligt er een keukenwerkblad (+-4cm) gewoon los op wasmachine en droogkast. Nog nooit problemen of last van trillingen gehad.
Hou er misschien ook rekening mee dat, als er ooit iets scheelt aan je machines, dat je er aan kan werken of ze vervangen zonder dat je heel je constructie moet los of kapotmaken.

Voor wandplanken zijn er systemen op de markt om onzichtbaar te bevestigen

Dat bald steunt in het midden op het hout, de zijkant is voldoende om enkele ijzer winkelhaakjes te zetten links en rechts tegen de muur waar het blad op ligt. Dat hoeft helemaal niks over de volledige lengte te zijn.

Zoiets is toch makkelijker uit te voeren dan hierboven al beschreven. Ruimte leent er zich ook makkelijk voor. Houten latjes rondom. Uitsparing in wandplank frezen en dan die er gewoon over schuiven. 2 vijsjes onderaan eventueel om het verschuiven van de plank tegen te gaan. Is niet ultra stevig, maar wel blind. L-ijzer gaat ook natuurlijk, maar zo krijg je die bovenste planken niet mooi.
17373902604444553186449927846252.jpg

Die L-ijzers kan je ook infrezen hoor 😉

Je wil wel dat je profiel volledig verzonken ligt in de legplank.
En dat is bij een L-profiel nu wel een beetje moeilijker.

Lijkt me makkelijker met, inderdaad, een houten latje of met een rechthoekig metalen profiel van 12x12 of 15x15.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan