Advies Looptijd lening: 18 of 20 jaar ?

Lid geworden
2 dec 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Een tijdje geleden hebben m'n vrouw en ik de compromis getekend van een oud huisje op een groot stuk grond. De staat van de huidige woning is allesbehalve ( hoogstens enkele muren zouden behouden kunnen blijven) en de beslissing of het een verbouwing dan wel nieuwbouw zou worden zal genomen worden de komende maanden in samenspraak met de architect.

Voor 't moment zijn we echter bezig met de lening te onderzoeken en we staan om een beslissing te nemen over met welke bank we in zee gaan, en met welke looptijd. We twijfelen nog tussen lenen op 18j of lenen op 20j, mensualiteit is ca. 100 euro verschil/maand, mensualiteit in beide gevallen voldoet aan 1/3e regel, en interest verschil 18j vs. 2j0 is ca 11.000 euro op einde van de rit. Wat zouden jullie in ons geval doen?

Beste Groeten,

G

Metteko

Lid
Lid geworden
27 jun 2012
Waarderingsscore
0
Punten
16
Bedoel je enkel een lening voor dit huisje of ook voor de verbouwing/nieuwbouw? Want je kunt nog geen idee hebben over de nodige budgetten nu als je nog niet weet wat je wil doen...

Als er nog een lening bij moet: langste looptijd.

Vast of variabel? Want bij variabel kun je bij elke verandering v voet ook de looptijd aanpassen, dus dan zou ik voor kortste gaan.

Maw: we hebben nog te weinig info...

Over het algemeen ga je voor de kortste tijd waarbij het financieel nog haalbaar blijft. Maar dan moet je wel zeker zijn van je budgetten...

Lid geworden
4 mrt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
18 jaar, 11.000 euro is toch veel geld in mijn ogen. Bovendien kan je de hogere maandlast gerust aan.

Ik zou niet twijfelen...

Lid geworden
2 dec 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Lening zou opgesplist worden in lening/hypotheek voor huisje en lening/mandaat voor (ver)nieuwbouw aangevuld met eigen middelen voor bouw. Qua schatting van bouwproject zijn we uitgegaan van max. scenario en daarmee moeten we het doen. Raming zal verfijnd worden ism architect maar zal pas na toezeggen bij bank zijn

Rentevoeten zijn vast

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk 4

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Waarderingsscore
14
Punten
38
2 jaar langer lenen: 100 euro x 24 maanden minder betalen = 2400 euro in het handje

2 jaar langer lenen: 11000 euro meer interest betalen = 8600 euro bijleggen op besparing

Dus: leen twee jaar minder en verdien er 4300 euro per jaar aan ;), of gespreid over de 18 jaar verdien je er dus 478 euro per jaar aan.

Tommie1

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
169
Punten
63
Wacht tot je een degelijke budgettering hebt van je architect, en tel daar nog eens 25% bij.

Dan pas weet je hoeveel je kan lenen.

Mij lijkt die 11.000€ wel heel veel, maar als het totaal 400.000 Euro is, dan is dat procentueel natuurlijk niet zo veel hé.

Ga voorlopig voor de langere termijn, dan kan je nadien nog versneld terugbetalen.

Lid geworden
28 nov 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
je weet natuurlijk niet wat er vanaf volgend jaar gaat gebeuren! Wat gaat de Vlaamse overheid doen als het fiscaal voordeel van leningen weg valt op federaal vlak?

Lid geworden
2 dec 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
True fiscaal voordeel ... Quid ?

Maar door te lenen op 20 jaar zijn je mensualiteiten lager (100 euro verschil) die je in principe weer kan beleggen en ook interest op kan hebben die verschil met 11.000 dan weer doen verkleinen? Of heb ik het verkeerd en zoek ik het te ver?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk 4

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
784
Punten
113
RobH;1860580 wrote:
18 jaar, 11.000 euro is toch veel geld in mijn ogen. Bovendien kan je de hogere maandlast gerust aan.

Ik zou niet twijfelen...

idem !

Lid geworden
13 mrt 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als het intrestvoordeel effectief 11.000 euro is, dan zou ik toch zeker voor een termijn van 18j gaan.

Zelfs na rekening te houden met fiscaal voordeel (als het in dezelfde mate blijft bestaan), intrest op lagere mensualiteit en inflatie doe je zeker nog een voordeel van 5.000 euro.

Niet twijfelen dus en voor 18 jaar gaan.

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
390
Punten
83
uw SSV zal ook lager zijn indien termijn 18jaar.

Als je het nu aankunt dan zou ik voor 18jaar gaan. Je hebt natuurlijk geen glazen bol, maar in principe gaat je loon stelselmatig omhoog dus na een paar jaar is de 'afbetalingslast' gelijk aan als je nu 20j zou nemen. Alleen steek je wat extra centjes (een kleine auto) op zak op het einde van de rit.

Bovenaan