Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Advies ivm aansluiting wc en beluchting

• Tags afvoerbuizen afvoerleiding hangtoilet ontluchter riolering Sanitair sifon toilet
  • Lid geworden
    2 apr 2011
    Waarderingsscore
    2
    Punten
    3
    Ik heb een Grohe Rapid SL frame met bijgeleverde closetbocht.
    De hoogte van de 90mm pvc afvoerbuis is een 6cm boven vloer, dit is een 87 bocht met manchet.
    Er is hier destijds een extra laag chape gegoten, vermoedelijk omdat de afvoer iets te hoog stak. Ter info: huis zo gekocht, niet zelf gedaan. De vloer net onder de wc is hierdoor 3cm hoger.
    Ik zou een beluchter willen voorzien op deze afvoer, aangezien een verdiep lager ook een wc staat, hoe doe ik dit best met die closetbocht?
    Indien mogelijk, maar iets minder vereist, zou ik het frame ook meer willen centreren tussen muur en radiator, en dus een 5 a 6cm opzij willen gaan.

Extra info:
    Mijn meterniveau op het frame staat momenteel op 99.5cm, waardoor de bovenkant van de wc pot (zonder deksel) op 41cm staat. Ik kan dus nog wel 1 a 2cm meer naar boven indien nodig.
    Een Y stuk hiertussen gaat volgens mij niet lukken, dan ga ik een 14cm omhoog gaan, nu is het rechte stuk pp buis ongeveer 7cm, dus ik zou 7cm hoger uitkomen dan nu, waardoor de wc op 48cm hoogte hangt.
    Een pp aanboorzadel op dat stuk van 7cm zou eventueel lukken als ik het iets hoger steek, ik denk dat ik een 10cm nodig heb daarvoor?

De buis die je links ziet is ventilatie, niets te maken met de afvoer.

De afvoer van de wc komt samen met die van wasbak en douche en gaat dan in de standleiding een verdiep naar beneden waar ook een wc op aangesloten is en dan verticaal naar de kelder.
    Er was een beluchtingsleiding voorzien, die spijtig genoeg achter mijn gevelplaten buiten uitkwam op 40cm van het raam en bovendien een nagel ingeslagen was zovele jaren geleden en de buis dus gebarsten was. Ik heb die buis dus buiten werking gesteld want die situatie in orde krijgen was niet makkelijk.

Alternatief: beluchting aan wasbak?

De laatste foto is eentje van de lekdetectie om die kapotte beluchtingsleiding te vinden. Hier zie je hoe alles aangesloten is. Vanboven op de foto gaat dit in de standleiding die dan verticaal naar beneden loopt. Onderaan is aansluiting voor douche, links aansluiting wastafel. 45graden y stuk naar de muur was de beluchtingsbuis.

Bijlagen

• IMG20251022005628.jpg
      IMG20251022005628.jpg
      128,9 KB · Weergaven: 18
    • IMG20251022005021.jpg
      IMG20251022005021.jpg
      120,7 KB · Weergaven: 8
    • IMG20251020121603.jpg
      IMG20251020121603.jpg
      120,2 KB · Weergaven: 16
    • IMG20251024181814.jpg
      IMG20251024181814.jpg
      394,9 KB · Weergaven: 19
    Laatst bewerkt:
    Wat je wilt doen gaat niet werken.
    Die ventilatie buis die gaat naar het dak en eigenlijk moet die wc leiding ook door naar het dak zodat je ontspanning van je riolering goed gaat werken.
    Hier in NL moet de ontspanning leiding minimaal 75 zijn.

Ja dat zou optimaal zijn maar is niet meer mogelijk en vereist te veel aanpassingen.
    Snap niet dat het initieel zo niet is aangelegd, dat was de ideale uitvoering zodat ik zowel beluchting als ontluchting had.
    Ik woon in België trouwens, dus ik mag een beluchter gebruiken waarbij ik zorg dat die steeds bereikbaar is.
    Ik heb zo'n Nicoll beluchtingsventiel klaarliggen

Ik weet dat het mag in Belgie een beluchter.
    Maar het is veel beter dat ie naar het dak loopt en als je een beluchter neemt van moet je een hebben die voldoende lucht inlaat kan geven en niet een kleintje die is vaak op een wastafel meer is niet genoeg voor een wc.
    Maar ik zie hier op het forum ook veel problemen met de beluchters.

Voor de geïnteresseerden: ik heb een aanboorzadel gevonden van 8.5cm hoogte, hierdoor moest ik maar 2cm omhoog.
    Voor het iets op te schuiven heb ik dan geen oplossing maar dat was minder erg.

Bijlagen

• IMG20251026172713.jpg
      IMG20251026172713.jpg
      145,8 KB · Weergaven: 13
    • IMG20251026172747.jpg
      IMG20251026172747.jpg
      103,5 KB · Weergaven: 15
    Ik vind wel creatief bedacht.
    Het is wel gevoelig lijkt me als er closet papier in geperst word.
    Hoe zit die klep afgedicht op die buis?

Daar zit een rubber tussen, rond het gat is een uitsparing waar een rubberen ring in past. Op volgende foto zie je het ongeveer

Bijlagen

• aanboorzadel-50mm_3.webp
      aanboorzadel-50mm_3.webp
      104,2 KB · Weergaven: 2
    Ik ken ze wel mooi systeem gemakkelijk bij water aan boren.
    Maar ik bedoelde de beluchter
    1761647077580.png

Had even naar de eigenschappen Nicoll bekeken en deze was PVC verlijmbaar

Terug
Bovenaan